V Hliníku dokážu spracovať 90-tisíc autovrakov ročne

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady ...

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady na centrum, ktoré je tretí mesiac v skúšobnej prevádzke, pričom s riadnou prevádzkou má začať o mesiac, dosiahli približne 500 mil. Sk. Na nákup technologického zariadenia firme prispel Recyklačný fond sumou takmer 89 mil. Sk, čo je približne 30 % ceny technológie. Podľa Ľubora Schwarzbachera, technického riaditeľa Železiarní Podbrezová, ktoré sú väčšinovým akcionárom ŽP EKO QELET, je očakávaná návratnosť investície 10 rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Schwarzbacher na stredajšej prezentácii uviedol, že prevádzkareň v Hliníku nad Hronom je v súčasnosti najmodernejšou v Európskej únii. Jej hlavnú časť tvorí 105 metrov dlhá šrédrovacia linka, ktorá šrot a autovraky trhá a drví a výsledný produkt triedi na železné, neželezné kovy a nekovové časti. Hodinový výkon linky je 40 až 60 ton upraveného oceľového šrotu pri objemovej hmotnosti 1,0 až 1,3 tony v kubickom metri. "Autovrak sa na šrédrovacom zariadení roztrhá na kúsky, ktoré nie sú väčšie ako 160 milimetrov. Následne sa dvojnásobnou magnetickou separáciu oddelí nemagnetická časť od magnetickej. Magnetická časť, ktorá tvorí 80 až 85 percent, putuje do Železiarní Podbrezová, kde z toho vyrábame tekutú oceľ. Farebné kovy putujú ich spracovateľom," povedal Schwarzbacher. Dodal, že šrédrovacia linka v Hliníku nad Hronom je jediná na Slovensku, ktorá má taký výkon, že spracúva autovraky bez nutnosti ich rozobratia na menšie časti. Z vrakov treba pred šrédrovaním len vysať kvapaliny a odobrať pneumatiky a sklá. Výkon jej hlavného elektromotora je 1 900 kilowattov, rotor váži 30 ton a točí sa rýchlosťou 680 otáčok za minútu.

"Takýto šréder na Slovensku neexistuje. Existujú len malé stroje s osem- až desaťnásobne menšou kapacitou, pre ktoré by bolo treba autovrak rozstrihať na časti," povedal Schwarzbacher. Pripomenul, že vďaka dvojnásobnej magnetickej separácii šréder oddeľuje nielen železné kovy od iných materiálov, ale v sekundárnej separácii vďaka zvyškovému magnetizmu aj farebné kovy od nekovov – napríklad plastov, gúm, či textilu z autosedačiek. Spracovanie jednej karosérie trvá na tomto šrédri okolo 60 sekúnd. "Na Slovensku sa v súčasnosti vykupuje 25- až 30-tisíc autovrakov ročne. V tomto závode sme ich schopní spracovať 90-tisíc ročne," dodal Schwarzbacher.

Závod v Hliníku nad Hronom začali stavať v apríli minulého roka, šrédrovaciu linku začali montovať vlani v lete. Súčasťou závodu je aj pracovisko na úpravu a vysúšanie vozidiel pred ich šrédrovaním. Vysúšaním - čiže vytiahnutím všetkých kvapalín - sa z autovrakov ako nebezpečného odpadu stáva bežný odpad. V celom závode pracuje zatiaľ v jednozmennej prevádzke 25 zamestnancov, z nich na šrédrovacej linke piati.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 620
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 486
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 169
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 11 003
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 609
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 384
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 261
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 038
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 819
  10. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 3 819

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico v dueli so Sulíkom: Váš konkurent nie je Smer

Sulík pripomínal Ficovi minulé výroky.

Neprehliadnite tiež

Talianska skupina UniCredit predá ďalší balík nedobytných úverov

Podľa talianskych médií záujem prejavilo niekoľko amerických investičných fondov.

Argentína sa ponára hlbšie do krízy, počet chudobných stúpa

Problémy krajiny však tvrdo zasiahli najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva.

ECB bude podľa guvernéra Deutsche Bundesbank čeliť prekážkam pri normalizácii menovej politiky

Rozvíjajúce sa krajiny začínajú cítiť dôsledky zvyšovania úrokových sadzieb v USA.

Burza Wall Street pokračovala v prelamovaní rekordov aj v piatok

Lídrom na indexe Dow Jones bola akcia McDonald's, ktorá vzrástla o 2,8 percenta.

Diaľničiari predĺžili termín na predkladanie ponúk na výstavbu úseku R2

Rozhodujúcim kritériom pri výbere víťaza už nebude iba cena.