V Hliníku dokážu spracovať 90-tisíc autovrakov ročne

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady ...

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady na centrum, ktoré je tretí mesiac v skúšobnej prevádzke, pričom s riadnou prevádzkou má začať o mesiac, dosiahli približne 500 mil. Sk. Na nákup technologického zariadenia firme prispel Recyklačný fond sumou takmer 89 mil. Sk, čo je približne 30 % ceny technológie. Podľa Ľubora Schwarzbachera, technického riaditeľa Železiarní Podbrezová, ktoré sú väčšinovým akcionárom ŽP EKO QELET, je očakávaná návratnosť investície 10 rokov.

Schwarzbacher na stredajšej prezentácii uviedol, že prevádzkareň v Hliníku nad Hronom je v súčasnosti najmodernejšou v Európskej únii. Jej hlavnú časť tvorí 105 metrov dlhá šrédrovacia linka, ktorá šrot a autovraky trhá a drví a výsledný produkt triedi na železné, neželezné kovy a nekovové časti. Hodinový výkon linky je 40 až 60 ton upraveného oceľového šrotu pri objemovej hmotnosti 1,0 až 1,3 tony v kubickom metri. "Autovrak sa na šrédrovacom zariadení roztrhá na kúsky, ktoré nie sú väčšie ako 160 milimetrov. Následne sa dvojnásobnou magnetickou separáciu oddelí nemagnetická časť od magnetickej. Magnetická časť, ktorá tvorí 80 až 85 percent, putuje do Železiarní Podbrezová, kde z toho vyrábame tekutú oceľ. Farebné kovy putujú ich spracovateľom," povedal Schwarzbacher. Dodal, že šrédrovacia linka v Hliníku nad Hronom je jediná na Slovensku, ktorá má taký výkon, že spracúva autovraky bez nutnosti ich rozobratia na menšie časti. Z vrakov treba pred šrédrovaním len vysať kvapaliny a odobrať pneumatiky a sklá. Výkon jej hlavného elektromotora je 1 900 kilowattov, rotor váži 30 ton a točí sa rýchlosťou 680 otáčok za minútu.

"Takýto šréder na Slovensku neexistuje. Existujú len malé stroje s osem- až desaťnásobne menšou kapacitou, pre ktoré by bolo treba autovrak rozstrihať na časti," povedal Schwarzbacher. Pripomenul, že vďaka dvojnásobnej magnetickej separácii šréder oddeľuje nielen železné kovy od iných materiálov, ale v sekundárnej separácii vďaka zvyškovému magnetizmu aj farebné kovy od nekovov – napríklad plastov, gúm, či textilu z autosedačiek. Spracovanie jednej karosérie trvá na tomto šrédri okolo 60 sekúnd. "Na Slovensku sa v súčasnosti vykupuje 25- až 30-tisíc autovrakov ročne. V tomto závode sme ich schopní spracovať 90-tisíc ročne," dodal Schwarzbacher.

Závod v Hliníku nad Hronom začali stavať v apríli minulého roka, šrédrovaciu linku začali montovať vlani v lete. Súčasťou závodu je aj pracovisko na úpravu a vysúšanie vozidiel pred ich šrédrovaním. Vysúšaním - čiže vytiahnutím všetkých kvapalín - sa z autovrakov ako nebezpečného odpadu stáva bežný odpad. V celom závode pracuje zatiaľ v jednozmennej prevádzke 25 zamestnancov, z nich na šrédrovacej linke piati.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 301
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 018
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 827
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 201
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 783
  6. Kam do tepla v januári? 2 549
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 296
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 213
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 529
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 472

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.