MEDZI CENTRÁLNOU BANKOU A POISŤOVŇOU RAPID PREBIEHA OTVORENÝ SPOR O ZODPOVEDNOSŤ ŠTÁTU

Rapid žiada od NBS pol miliardy

Prvá česko–slovenská poisťovňa tvrdí, že za zvýšenie poistného pri jednom z jej produktov môže nesprávny postup štátnych orgánov. Preto si od Národnej banky pýta za škodu peniaze. Banka to odmieta.

Otvorený spor medzi poisťovňou a NBS vznikol po tom, čo centrálna banka oficiálne reagovala na obsah listu, ktorý poisťovňa posielala svojim klientom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Centrálna banka a Prvá česko–slovenská poisťovňa Rapid sa nevedia zhodnúť, kto zodpovedá za chybu, ktorá sa mala stať ešte v polovici 90. rokov. Jej dôsledkom je však to, že Rapid vyplatil niektorým klientom viac, ako mal.

Na druhej strane faktom však je, že kalkulácie si poisťovňa vypracovala sama. Podľa zákona si ich však musela dať schváliť ministerstvom financií, ktoré v roku 1995 vykonávalo dozor nad finančným trhom.

No kalkulácie Rapidu sa neskôr ukázali ako nesprávne. Podľa poisťovne na to mala prísť Národná banka (NBS). Poisťovňa teraz chce, aby jej centrálna banka uhradila niekoľko sto milió­nov korún ako „nástupca“ ministerstva financií, ktoré urobilo chybu.

Poisťovňa pod škodou chápe ušlé poistné, ktoré jej pre nesprávny postup štátnych orgánov nezaplatili bývalí klienti. Je to teda rozdiel v poistnom, ktoré poisťovňa vyberala počas 13 rokov od niek­torých klientov a prepočtom, ktorý potvrdil terajší dohľad NBS.

„Treba povedať, že škoda 593,7 milióna korún je len istinou škody spôsobenej štátnymi úradníkmi,“ povedal hovorca poisťovne Marek Hitka. Príslušenstvo a ďalšie nadväzujúce škody podľa neho skúma znalec. Škoda tak má byť oveľa vyššia.

„Medializované požiadavky poisťovne Rapid voči NBS o náhrade zdanlivej škody sú absolútne neopodstatnené, nepodložené a NBS ich principiálne odmieta,“ povedala hovorkyňa Národnej banky Slovenska Jana Kováčová.

Neštandardná výmena názorov

Otvorený spor medzi poisťovňou a NBS vznikol po tom, čo centrálna banka oficiálne reagovala na obsah listu, ktorý poisťovňa zasielala svojim klientom. V liste Rapid svojim klientom napísal, že ak chcú pokračovať v inkriminovanom poistnom produkte, má názov UDP–K, majú ho doplatiť. „Zvyšovanie poistného pri produkte UDP–K, respektíve jeho spätné prepočítanie, nezapríčinila poisťovňa, ale nesprávny postup štátnych orgánov“. Poisťovňa tak vinu zvalila na štát.

„Národnú banku pobúrilo, že sme si dovolili tvrdiť, že je to chyba štátnych úradníkov, ktorých dnes reprezentuje,“ povedal koncom minulého týždňa predseda predstavenstva Rapidu Peter Talán.

Národná banka takéto tvrdenia odmieta. Pripúšťa síce, že „nepochybne vykonáva dohľad ako orgán verejnej moci“. No tvrdí, že nezodpovedá za rozhodnutia, ktoré v minulosti vydali iné inštitúcie. Centrálna banka navyše tvrdí, že si ani nie je vedomá nejakej chyby na strane štátu. „Na základe nám dostupných materiálov nemožno tvrdiť, že by v minulosti došlo k pochybeniu štát­nych úradníkov,“ povedala hovorkyňa NBS Jana Kováčová.

Rozdielne interpretácie

NBS nesúhlasí ani s tým, že by Rapidu dala za povinnosť prepočítať alebo zvýšiť poistné. Detaily, čo vlastne chcela od poisťovne, keď prišla na chybu v jej kalkuláciách, však nezverejnila. Bráni jej v tom zákon. Spôsob komunikácie poisťovne však považuje za „veľmi neštandardný“ a doteraz sa s ním ešte nestretla.

Národná banka dokonca vyvracia aj to, že by pri poistnom produkte UDP–K komentovala správnosť kalkulačných vzorcov. „Len samotní predstavitelia poisťovne Rapid medializovali informácie o nesprávnosti svojich kalkulač­ných vzorcov,“ povedala Kováčová.

Rapid však tvrdí, že to nie je pravda a tvrdenia NBS môže vyvrátiť. Celá záležitosť preto ostáva stále nejasná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 859
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 930
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 654
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 965
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.