Vysoké ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú infláciu

Londýn 23. mája (TASR) - Súčasné rekordné ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú tlak na infláciu vo svete. Podľa niektorých ekonómov sú tieto ceny ...

Londýn 23. mája (TASR) - Súčasné rekordné ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú tlak na infláciu vo svete. Podľa niektorých ekonómov sú tieto ceny také vysoké, že v niektorých extrémnych prípadoch prevyšujú aj vlastnú hodnotu prepravovanej komodity.

Hlavný index námornej burzy Baltic Exchange pre suroviny lámal štyri dni od štvrtka minulého týždňa rekordy, až ku koncu tohto týždňa sa mierne upokojil.

Prudký rast cien za prepravu tovaru po mori nie je zanedbateľný jav, ak sa vezme do úvahy, že približne 90 % všetkého tovaru vrátane energetických surovín sa prepravuje po mori.

Ako povedal Philip Rogers, ekonóm poradenskej spoločnosti pre námornú dopravu Galbraith's v Londýne, napríklad náklady na prepravu železnej rudy z Brazílie do Číny vzrástli od februára na dvojnásobok a dnes presahujú hodnotu vlastnej suroviny. Náklady na prepravu jednej tony brazílskej železnej rudy do Číny dosahujú 108 USD (2134,30 Sk), zatiaľ čo kontraktačné ceny za rovnaký objem rudy sa pohybujú okolo 80 USD/tona.

Ako povedal John Kearsey, výkonný riaditeľ poradenskej firmy pre námornú prepravu Simpson, Spence & Young v Londýne, kombinované náklady na dodávku železnej rudy (cena rudy + náklady na prepravu) vzrástli len za posledný rok o 75 až 80 %.

Čo sa týka vlastných prepravných nákladov, tie sú až 10-krát vyššie než počas hospodárskej krízy v roku 2002, keď svet reagoval na internetovú bublinu z roku 2000 a teroristické útoky na USA zo septembra 2001. Vtedy sa za jednu tonu železnej rudy z Brazílie do Číny platilo 10 USD.

Vysoké prepravné náklady však nie sú problémom iba pri dodávkach železnej rudy. To isté platí aj pre námornú prepravu ostatných kľúčových komodít ako uhlie, obilie, umelé hnojivá a cement.

Napríklad preprava jednej tony uhlia na hlavnej námornej trase z Richardovho zálivu v Južnej Afrike do Európy stojí dnes 52 USD, zatiaľ čo cena vlastnej tony uhlia 114 USD.

V prípade obilia prepravovaného z Európy do Ázie (to je zasa v tejto komodite najvyťaženejšia trasa) na klasických kontajnerových lodiach triedy Panamax sa za prepravu tovaru platí denne 118.000 USD. V roku 2002 to bolo ešte 9400 USD/deň.

"To, čo dnes vidíme, je klasická inflačná špirála: každý sa snaží zvýšiť cenu za svoj tovar a služby, či sú to producenti železnej rudy, ocele alebo prepravné spoločnosti. Pritom sa všetci vzájomne poškodzujú," povedal ekonóm spoločnosti RBS Sempra John Kemp.

"Výsledkom je začarovaný kruh, keď sa každý snaží svoje zvýšené náklady presunúť na toho ďalšieho, vyháňajúc tak infláciu ešte vyššie," dodal Kemp.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 881
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 526
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 965
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 505
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 922
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 682
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 499
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 327
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 838
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop