Vysoké ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú infláciu

Londýn 23. mája (TASR) - Súčasné rekordné ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú tlak na infláciu vo svete. Podľa niektorých ekonómov sú tieto ceny ...

Londýn 23. mája (TASR) - Súčasné rekordné ceny za prepravu komodít po mori zvyšujú tlak na infláciu vo svete. Podľa niektorých ekonómov sú tieto ceny také vysoké, že v niektorých extrémnych prípadoch prevyšujú aj vlastnú hodnotu prepravovanej komodity.

Hlavný index námornej burzy Baltic Exchange pre suroviny lámal štyri dni od štvrtka minulého týždňa rekordy, až ku koncu tohto týždňa sa mierne upokojil.

Prudký rast cien za prepravu tovaru po mori nie je zanedbateľný jav, ak sa vezme do úvahy, že približne 90 % všetkého tovaru vrátane energetických surovín sa prepravuje po mori.

Ako povedal Philip Rogers, ekonóm poradenskej spoločnosti pre námornú dopravu Galbraith's v Londýne, napríklad náklady na prepravu železnej rudy z Brazílie do Číny vzrástli od februára na dvojnásobok a dnes presahujú hodnotu vlastnej suroviny. Náklady na prepravu jednej tony brazílskej železnej rudy do Číny dosahujú 108 USD (2134,30 Sk), zatiaľ čo kontraktačné ceny za rovnaký objem rudy sa pohybujú okolo 80 USD/tona.

Ako povedal John Kearsey, výkonný riaditeľ poradenskej firmy pre námornú prepravu Simpson, Spence & Young v Londýne, kombinované náklady na dodávku železnej rudy (cena rudy + náklady na prepravu) vzrástli len za posledný rok o 75 až 80 %.

Čo sa týka vlastných prepravných nákladov, tie sú až 10-krát vyššie než počas hospodárskej krízy v roku 2002, keď svet reagoval na internetovú bublinu z roku 2000 a teroristické útoky na USA zo septembra 2001. Vtedy sa za jednu tonu železnej rudy z Brazílie do Číny platilo 10 USD.

Vysoké prepravné náklady však nie sú problémom iba pri dodávkach železnej rudy. To isté platí aj pre námornú prepravu ostatných kľúčových komodít ako uhlie, obilie, umelé hnojivá a cement.

Napríklad preprava jednej tony uhlia na hlavnej námornej trase z Richardovho zálivu v Južnej Afrike do Európy stojí dnes 52 USD, zatiaľ čo cena vlastnej tony uhlia 114 USD.

V prípade obilia prepravovaného z Európy do Ázie (to je zasa v tejto komodite najvyťaženejšia trasa) na klasických kontajnerových lodiach triedy Panamax sa za prepravu tovaru platí denne 118.000 USD. V roku 2002 to bolo ešte 9400 USD/deň.

"To, čo dnes vidíme, je klasická inflačná špirála: každý sa snaží zvýšiť cenu za svoj tovar a služby, či sú to producenti železnej rudy, ocele alebo prepravné spoločnosti. Pritom sa všetci vzájomne poškodzujú," povedal ekonóm spoločnosti RBS Sempra John Kemp.

"Výsledkom je začarovaný kruh, keď sa každý snaží svoje zvýšené náklady presunúť na toho ďalšieho, vyháňajúc tak infláciu ešte vyššie," dodal Kemp.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 257
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 517
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 251
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 200
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 086
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 140
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 070
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 012
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 445
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 351

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čižnár dal podnet na rozpustenie Kotlebovej strany

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín.

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

Neprehliadnite tiež

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.