Konzorcium vylúčené z tendra na mýto sa sťažuje v Bruseli

Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu.

BRATISLAVA 21. mája (SITA) - Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu (EK).

Sťažnosť konzorcium zdôvodnilo tým, že Slovensko porušilo pravidlá EK o verejnom obstarávaní. Vyplýva to zo stanoviska združenia Slovakpass. Zástupca Slovakpassu Peter Newole zároveň konštatoval, že pôvodné argumenty NDS, týkajúce sa vylúčenia združenia z tendra, boli neopodstatnené a svojvoľné.

"Reakcia NDS na našu žiadosť o nápravu nás vedie k názoru, že možno nie je záujem o vypočutie našich argumentov. Preto sme sa rozhodli ísť priamo do Bruselu, keďže máme obavy, či tunajšie prostredie zaručuje transparentnosť, ochranu pred diskrimináciou a dodržiavanie celoeurópsky a medzinárodne akceptovaných právnych štandardov," dodal Newole.

Slovakpass tvrdí, že predložil z ekonomického a technického hľadiska najlepšiu ponuku a kompletnú dokumentáciu, ktorá bola založená na dlhodobých skúsenostiach spoločnosti Autostrade, najväčšieho výbercu mýta v Európe. Newole ďalej uviedol, že "ak NDS zotrvá na svojom jednostrannom a svojvoľnom stanovisku, môže to stáť Slovensko minimálne 200 mil. eur, a to bez zarátania ďalších súvisiacich škôd".

Združenie Slovakpass v pondelok potvrdilo, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zamietla jeho žiadosť o nápravu rozhodnutia, ktorým ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta. Konzorcium zároveň informovalo, že v priebehu tohto týždňa podá odvolanie voči rozhodnutiu NDS na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). NDS mala rozhodnúť o odvolaniach troch vyradených účastníkov tretieho tendra na elektronický výber mýta podľa zákona o verejnom obstarávaní v sedemdňovej lehote do piatku 16. mája.

Prvú možnosť o prehodnotenie jej rozhodnutia totiž do piatku 9. mája využili traja neúspešní uchádzači. Žiadosti o nápravu poslali vyhlasovateľovi súťaže spomínané združenie Slovakpass, ktorého lídrom je talianska diaľničná spoločnosť Autostrade, konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom, ako aj slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s. Zatiaľ nepotvrdeným víťazom tendra s najvyššou zo štyroch cenových ponúk za mýtny systém by mala byť skupina SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef.

Vylúčení uchádzači môžu po doručení zamietavej odpovede NDS v priebehu ďalších siedmich dní využiť ešte druhý pokus na odvolanie v podobe podania námietky na ÚVO. Ten má na prijatie rozhodnutia ďalších 30 dní. Ak by vyhovel niektorej z námietok a nariadil by zaradenie vyradeného uchádzača späť do tendra, diaľničiari to budú musieť rešpektovať a opäť musia posúdiť jeho ponuku. Môžu ju pritom opakovane odmietnuť. V prípade, že by úrad neuznal ani jednu z prípadných námietok, znamenalo by to, že NDS môže vyhlásiť oficiálny výsledok súťaže. Vyhodnotenie by tak mohlo prísť až v druhej polovici júna.

Keďže podľa súťažných podkladov na vybudovanie mýtneho systému je potrebných najmenej osem mesiacov, elektronický výber mýtneho na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára, alebo začiatkom marca 2009. V pôvodne plánovanom termíne od 1. januára 2009 by mohol mýtny systém začať fungovať zrejme len v obmedzenom režime na najviac vyťažených diaľničných úsekoch. Túto možnosť už pripustil aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať prípadné súdne žaloby neúspešných uchádzačov so žiadosťami voči štátu napríklad o finančnú kompenzáciu ušlého zisku.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto zo štyroch účastníkov predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk. Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620. Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 256
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 859
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 866
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 529
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 912
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 902
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 763
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 567
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 563
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 513

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.