Konzorcium vylúčené z tendra na mýto sa sťažuje v Bruseli

Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu.

BRATISLAVA 21. mája (SITA) - Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu (EK).

Sťažnosť konzorcium zdôvodnilo tým, že Slovensko porušilo pravidlá EK o verejnom obstarávaní. Vyplýva to zo stanoviska združenia Slovakpass. Zástupca Slovakpassu Peter Newole zároveň konštatoval, že pôvodné argumenty NDS, týkajúce sa vylúčenia združenia z tendra, boli neopodstatnené a svojvoľné.

"Reakcia NDS na našu žiadosť o nápravu nás vedie k názoru, že možno nie je záujem o vypočutie našich argumentov. Preto sme sa rozhodli ísť priamo do Bruselu, keďže máme obavy, či tunajšie prostredie zaručuje transparentnosť, ochranu pred diskrimináciou a dodržiavanie celoeurópsky a medzinárodne akceptovaných právnych štandardov," dodal Newole.

Slovakpass tvrdí, že predložil z ekonomického a technického hľadiska najlepšiu ponuku a kompletnú dokumentáciu, ktorá bola založená na dlhodobých skúsenostiach spoločnosti Autostrade, najväčšieho výbercu mýta v Európe. Newole ďalej uviedol, že "ak NDS zotrvá na svojom jednostrannom a svojvoľnom stanovisku, môže to stáť Slovensko minimálne 200 mil. eur, a to bez zarátania ďalších súvisiacich škôd".

Združenie Slovakpass v pondelok potvrdilo, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zamietla jeho žiadosť o nápravu rozhodnutia, ktorým ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta. Konzorcium zároveň informovalo, že v priebehu tohto týždňa podá odvolanie voči rozhodnutiu NDS na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). NDS mala rozhodnúť o odvolaniach troch vyradených účastníkov tretieho tendra na elektronický výber mýta podľa zákona o verejnom obstarávaní v sedemdňovej lehote do piatku 16. mája.

Prvú možnosť o prehodnotenie jej rozhodnutia totiž do piatku 9. mája využili traja neúspešní uchádzači. Žiadosti o nápravu poslali vyhlasovateľovi súťaže spomínané združenie Slovakpass, ktorého lídrom je talianska diaľničná spoločnosť Autostrade, konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom, ako aj slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s. Zatiaľ nepotvrdeným víťazom tendra s najvyššou zo štyroch cenových ponúk za mýtny systém by mala byť skupina SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef.

Vylúčení uchádzači môžu po doručení zamietavej odpovede NDS v priebehu ďalších siedmich dní využiť ešte druhý pokus na odvolanie v podobe podania námietky na ÚVO. Ten má na prijatie rozhodnutia ďalších 30 dní. Ak by vyhovel niektorej z námietok a nariadil by zaradenie vyradeného uchádzača späť do tendra, diaľničiari to budú musieť rešpektovať a opäť musia posúdiť jeho ponuku. Môžu ju pritom opakovane odmietnuť. V prípade, že by úrad neuznal ani jednu z prípadných námietok, znamenalo by to, že NDS môže vyhlásiť oficiálny výsledok súťaže. Vyhodnotenie by tak mohlo prísť až v druhej polovici júna.

Keďže podľa súťažných podkladov na vybudovanie mýtneho systému je potrebných najmenej osem mesiacov, elektronický výber mýtneho na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára, alebo začiatkom marca 2009. V pôvodne plánovanom termíne od 1. januára 2009 by mohol mýtny systém začať fungovať zrejme len v obmedzenom režime na najviac vyťažených diaľničných úsekoch. Túto možnosť už pripustil aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať prípadné súdne žaloby neúspešných uchádzačov so žiadosťami voči štátu napríklad o finančnú kompenzáciu ušlého zisku.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto zo štyroch účastníkov predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk. Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620. Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 388
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 296
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 312
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 129
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 199
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 014
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 587
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 585

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop