Konzorcium vylúčené z tendra na mýto sa sťažuje v Bruseli

Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu.

BRATISLAVA 21. mája (SITA) - Konzorcium Slovakpass, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila z tendra na elektronický výber mýta a následne zamietla aj jeho žiadosť o nápravu tohto rozhodnutia, podalo sťažnosť na Európsku komisiu (EK).

Sťažnosť konzorcium zdôvodnilo tým, že Slovensko porušilo pravidlá EK o verejnom obstarávaní. Vyplýva to zo stanoviska združenia Slovakpass. Zástupca Slovakpassu Peter Newole zároveň konštatoval, že pôvodné argumenty NDS, týkajúce sa vylúčenia združenia z tendra, boli neopodstatnené a svojvoľné.

"Reakcia NDS na našu žiadosť o nápravu nás vedie k názoru, že možno nie je záujem o vypočutie našich argumentov. Preto sme sa rozhodli ísť priamo do Bruselu, keďže máme obavy, či tunajšie prostredie zaručuje transparentnosť, ochranu pred diskrimináciou a dodržiavanie celoeurópsky a medzinárodne akceptovaných právnych štandardov," dodal Newole.

Slovakpass tvrdí, že predložil z ekonomického a technického hľadiska najlepšiu ponuku a kompletnú dokumentáciu, ktorá bola založená na dlhodobých skúsenostiach spoločnosti Autostrade, najväčšieho výbercu mýta v Európe. Newole ďalej uviedol, že "ak NDS zotrvá na svojom jednostrannom a svojvoľnom stanovisku, môže to stáť Slovensko minimálne 200 mil. eur, a to bez zarátania ďalších súvisiacich škôd".

Združenie Slovakpass v pondelok potvrdilo, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zamietla jeho žiadosť o nápravu rozhodnutia, ktorým ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta. Konzorcium zároveň informovalo, že v priebehu tohto týždňa podá odvolanie voči rozhodnutiu NDS na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). NDS mala rozhodnúť o odvolaniach troch vyradených účastníkov tretieho tendra na elektronický výber mýta podľa zákona o verejnom obstarávaní v sedemdňovej lehote do piatku 16. mája.

Prvú možnosť o prehodnotenie jej rozhodnutia totiž do piatku 9. mája využili traja neúspešní uchádzači. Žiadosti o nápravu poslali vyhlasovateľovi súťaže spomínané združenie Slovakpass, ktorého lídrom je talianska diaľničná spoločnosť Autostrade, konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom, ako aj slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s. Zatiaľ nepotvrdeným víťazom tendra s najvyššou zo štyroch cenových ponúk za mýtny systém by mala byť skupina SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef.

Vylúčení uchádzači môžu po doručení zamietavej odpovede NDS v priebehu ďalších siedmich dní využiť ešte druhý pokus na odvolanie v podobe podania námietky na ÚVO. Ten má na prijatie rozhodnutia ďalších 30 dní. Ak by vyhovel niektorej z námietok a nariadil by zaradenie vyradeného uchádzača späť do tendra, diaľničiari to budú musieť rešpektovať a opäť musia posúdiť jeho ponuku. Môžu ju pritom opakovane odmietnuť. V prípade, že by úrad neuznal ani jednu z prípadných námietok, znamenalo by to, že NDS môže vyhlásiť oficiálny výsledok súťaže. Vyhodnotenie by tak mohlo prísť až v druhej polovici júna.

Keďže podľa súťažných podkladov na vybudovanie mýtneho systému je potrebných najmenej osem mesiacov, elektronický výber mýtneho na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára, alebo začiatkom marca 2009. V pôvodne plánovanom termíne od 1. januára 2009 by mohol mýtny systém začať fungovať zrejme len v obmedzenom režime na najviac vyťažených diaľničných úsekoch. Túto možnosť už pripustil aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať prípadné súdne žaloby neúspešných uchádzačov so žiadosťami voči štátu napríklad o finančnú kompenzáciu ušlého zisku.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto zo štyroch účastníkov predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk. Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620. Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 828
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 608
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 005
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 256
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 886
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 501
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 039
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 615
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 932

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.