Náklady ropných firiem budú enormne rásť

Ešte nikdy nemuseli ropné firmy míňať na prieskum ložísk a ťažbu ropy toľko peňazí za takú nízku produkciu ako v súčasnosti. Teraz sa však situácia začína meniť.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

New York 19. mája (TASR) -

Podľa najnovších odhadov investičnej banky Lehman Brothers veľké ropné firmy Exxon Mobil, Royal Dutch/Shell, Chevron, Total či ConocoPhillips budú musieť v tomto roku vynaložiť na prieskum a produkciu rekordných 98,7 miliardy USD (2,01 bilióna Sk). To znamená štvornásobné zvýšenie nákladov za ostatných osem rokov.

Dostať sa k rope je stále náročnejšie

Príčinou prudkého rastu nákladov na prieskum, otváranie ložísk a ťažbu sú na jednej strane vyššie náklady na pracovnú silu a materiál, na strane druhej ťažší prístup k ideálnejším ložiskám a nevyhnutná ťažba z geologicky náročnejších lokalít.

Nedostatok ľahko dostupných zásob tlačí analytikov a obchodníkov na trhu s ropou do prognóz, v ktorých na najbližších osem rokov počítajú s cenami ropy nad 120 USD za barel (159 litrov). Aspoň z takejto ceny vychádzajú termínové obchody na Newyorskej merkantilnej burze.

Priamym dôkazom uvedeného vývoja je súčasná situácia na obrom kazašskom ropnom poli Kašagan, kde má plánovaná produkcia už osemročný sklz a náklady vzrástli o viac než 100 % na 136 miliárd USD. Pre zamŕzanie vody zhruba na šesť mesiacov museli ropné firmy vybudovať umelé ostrovy a ďalšie náklady zhltli prísnejšie bezpečnostné opatrenia, ktoré chránia robotníkov pred jedovatými sírnatými plynmi unikajúcimi z vrtov.

Dvesto dolárov za barel je reálnych

"Podmienky budú pre ropné firmy omnoho náročnejšie, než boli doteraz zvyknuté," povedal Robert Ebel, šéf energetického programu z Centra pre strategické a medzinárodné štúdie vo Washingtone.

"Prakticky už neexistujú ľahko dostupné ložiská. Kašagan je jasným príkladom problémov, ktoré ich čakajú, ak budú chcieť v nasledujúcich rokoch dodať na trh ďalšiu ropu," dodal.

Ak sa firmám nepodarí dostať sa k novým energetickým zdrojom, cena ropy môže ísť do dvoch rokov až k 200 USD/barel, varoval začiatkom mája vo svojej správe analytik Goldman Sachs Arjun N. Murti.

Ropné štáty volia protekcionizmus

V obave z nedostatku energetických komodít ako ropa a zemný plyn sa mnohé ropné veľmoci snažia obmedziť prístup zahraničných firiem k ich lukratívnym ložiskám.

Rusko prevzalo kontrolu nad podielom British Petroleum v plynovom ložisku Kovykta, ktoré je dosť veľké na to, aby päť rokov zásobovalo celú Áziu.

Alžírsko uvalilo na firmy vysokú daň zo zisku a Venezuela znárodnila veľké ropné projekty v energeticky bohatej delte rieky Orinoco.

OPEC dominuje

Už v roku 2005 sa ťažobné firmy dostali k iba 7 % dokázaných ropných rezerv, zatiaľ čo v roku 1970 (než štáty Blízkeho východu prevzali nad svojimi ložiskami kontrolu) to bolo až 85 %.

Podľa British Petroleum 13-členná Organizácia krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) kontrolovala v roku 2006 presne 919 miliárd barelov ropy, čo je 76 % potvrdených svetových rezerv. Ak sa pridá Rusko, ktoré je druhým najväčším producentom, tak je to už 83 % rezerv.

"Za normálnych okolností vyššie ceny ropy znamenajú vyššiu ťažbu, keďže firmy môžu iba zarobiť," povedal bývalý štátny tajomník irackého ministra pre ropný priemysel Fadhil Čalábí.

"To, čo sa však deje teraz, je niečo iné. Štáty odopierajú nadnárodným koncernom prístup k ideálnejším ložiskám, takže tie sú nútené ísť do náročnejších projektov."

Náklady sú takmer päťnásobne vyššie

Ako povedal Andrew Latham, viceprezident sekcie prieskumu v poradenskej firme Wood Mackenzie Consultants v Edinburghu, náklady na prieskum a ťažbu jedného barelu ropy vzrástli od roku 2000 do roku 2007 zo 4 USD na 18 USD. Za rovnaký čas vzrástol podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu dopyt o 11 % alebo 8,8 milióna barelov denne a do roku 2012 by sa tento mal zvýšiť o ďalších 8,5 % na 95,8 milióna barelov denne.

Zmeny v správaní štátov (sprístupnenie ideálnejších ložísk) sa pritom neočakávajú. Ich štátne rozpočty sú totiž stále viac závislé od výšky cien ropy než od objemu predaja.

Produkcia v Rusku by mala v tomto roku prvýkrát za dekádu klesnúť a nedávne oznámenie Saudskej Arábie, že zvýši produkciu o 300.000 barelov denne, stále nevykompenzuje aprílový pokles produkcie zo strany OPEC o 390.000 barelov/deň.

Štáty firmám nepomáhajú

To potvrdili viaceré nadnárodné firmy. Podľa vedenia Exxon Mobil by podnik "mohol urobiť viac, keby mu štáty umožnili prístup do kvalitnejších ložísk".

Shell poukazuje na tvrdšie podmienky zo strany štátnych firiem pri rokovaní o spoločnej ťažbe a situáciu nezlepší ani British Petroleum, ktorá koncom apríla potvrdila, že produkciu napriek vysokým cenám tento rok nezvýši, pretože vlády v ropných štátoch si berú stále väčší podiel z produkcie.

"Ropné koncerny už nedokážu diktovať tempo ťažby, ako to bolo ešte pred časom," povedal analytik spoločnosti Oppenheimer & Co. v New Yorku Fadel Gheit. "Nemajú prístup k ložiskám, a tak musia skúšať projekty, do ktorých by ešte pred dvomi rokmi nešli."

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 070
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 328
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 893
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 861

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop