Slovensko má všetky predpoklady na rozvoj cestovného ruchu

Magazín venovaný novinkám vo svetových turistických destináciach News - Destination of the Word sa vo svojej internetovej mutácii venuje Slovensku.

Bratislava 18.mája (TASR) - V článku pod názvom Zamilovaní do Slovenska autorka Leah Larkinova začala svoj príspevok slovami: Hovorí si veľká malá krajina a jej ambíciou je prilákať viac turistov a odhaliť im svoje mnohé zo svojich zaujímavostí.

Od rozdelenia Československa v roku 1993 sa Slovensko, ktoré vstúpilo do EÚ v máji 2004 a do eurozóny má vstúpiť v januári 2009, stalo hospodárskym motorom. V 90. rokoch krajina nemala určený jasný smer, no vývoj začiatkom 21. storočia nabral rýchly spád. Dodáva, že slovenský minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek sa začiatkom tohto roka vyjadril nasledovne: Slovensko sa rekordným rastom svojej ekonomiky, ktorý minulý rok presiahol deväť percent HDP, zaraďuje medzi najvýkonnejšie ekonomiky v európskom aj globálnom meradle, píše časopis.

Na Slovensko prišli traja poprední výrobcovia automobilov: KIA, Peugeot-Citro‰n a Volkswagen, čím si krajina vyslúžila prezývku európsky Detroit. V súčasnosti sa snaží byť jednotkou v oblasti výroby LCD panelov. Navyše sa Slovensko chce presadiť ako popredná turistická destinácia.

Počet návštevníkov stúpa minulý rok krajinu navštívilo 1,7 milióna cudzincov, čo predstavuje nárast o 6,2 % oproti roku 2006. V súčasnosti prebieha výstavba nových hotelov s cieľom zvýšiť ubytovaciu kapacitu, pričom sa plánuje aj rozšírenie letísk. Cestovný ruch je v rámci ostatných desaťročí jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odvetví na Slovensku, povedal pre magazín Gabriel Kuliffay, riaditeľ sekcie turizmu MH SR.

Devízové príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu predstavujú v súčasnosti približne 3 % z HDP Slovenska. Na Slovensku pôsobí v oblasti cestovného ruchu približne 20 000 podnikateľských subjektov, ktoré priamo zamestnávajú približne 100.000 pracovníkov. Chceli by sme, aby sa podiel cestovného ruchu na tvorbe HDP do roku 2013 podstatne zvýšil, povedal minister Jahnátek v súvislosti s plánmi do budúcnosti. Naša vláda je prvou vládou, ktorá k cestovnému ruchu pristupuje ako k dôležitej súčasti národného hospodárstva. Naším cieľom je z hľadiska významu pre našu krajinu zrovnoprávniť cestovný ruch s priemyslom, doplnil minister Jahnátek.

Vláda má naplánovanú zaujímavú stratégiu, ktorá zahŕňa štátne dotácie na projekty v oblasti cestovného ruchu, výdavky na marketing, rozširovanie letísk a výstavbu nových hotelov. V období rokov 2004 až 2007 dosahovali štátne dotácie na cestovný ruch 99 mil. USD. Podľa novej stratégie rozvoja cestovného ruchu, ktorá bola nedávno prijatá, sa v rokoch 2008 až 2013 počíta s výdavkami na rozvoj cestovného ruchu vo výške 271,3 mil. USD. Kľúčovou kapitolou čerpania prostriedkov budú marketingové programy Slovenskej agentúry cestovného ruchu (SACR), ktorá spadá pod ministerstvo hospodárstva. Len v tomto roku dosiahnu predpokladané výdavky na marketingové aktivity sumu 14,3 mil. USD, pričom v období rokov 2009 až 2013 by mali vzrásť na 47,6 mil. USD.

Predstavitelia odvetvia cestovného ruchu SR podotýkajú, že je dôležité vytvoriť pre krajinu obchodnú značku. Základnou myšlienkou je zvýšiť povedomie a odlíšiteľnosť značky Slovensko ako turistickej destinácie nielen na tradičných trhoch, ale aj v nových vysielajúcich krajinách, hovorí v článku minister Jahnátek. Medzi tradičné trhy patria susedné krajiny ako Česká republika, Maďarsko a Poľsko, ktoré majú najvyšší podiel na počte návštevníkov prichádzajúcich na Slovensko. Nová obchodná značka nám v oblastiach, kde nie sme dobre známi, pomôže zlepšiť profil krajiny to znamená, že sa musíme riadiť západoeurópskymi zásadami a propagovať Slovensko ako značku, uviedol Martin Horváth, riaditeľ sekcie marketingu SACR. Pri propagácii Slovenska v európskych krajinách SACR plánuje využívať globálne kanály ako BBC a CNN.

Na účel ďalšej propagácie v zahraničí Slovensko tento rok zriadi zastupiteľské úrady v Japonsku, Spojených štátoch amerických, Taliansku a Veľkej Británii. Krajina bude zastúpená v Pekingu v rámci LOH, na svetovom veľtrhu Expo Zaragoza a iných celosvetových podujatiach. Nová webová stránka (www.slovakia.travel) bola zriadená pre lepšie zviditeľnenie krajiny.

Podľa slov ministra Jahnátka má krajina svojím návštevníkom čo ponúknuť: Na území s rozlohou menšou ako 50 tis. km2 môže návštevník obdivovať unikátnu flóru a faunu, nádhernú scenériu a rozmanitú a pestrú škálu zaujímavostí.

Autorka článku ďalej rozoberá konkrétne príklady rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. Napríklad mnoho členov skupiny medzinárodných novinárov, ktorí Slovensko navštívili túto zimu, videlo v kúpeľných a wellness zariadeniach najväčší potenciál cestovného ruchu v budúcnosti. Nadpriemerne vybavené vodné parky, ktoré tu nájdete, sú úžasné. Štáb DOTW News navštívil Aqua Park Tatralandia, ktorý sám seba označuje za najväčší areál vodnej zábavy a relaxu na Slovensku, v Čechách a v Poľsku, ako aj za najúspešnejšie turistické stredisko na Slovensku za ostatných 10 rokov.

AquaCity je vodný park na severe Slovenska, konkrétne v Poprade, ktorý bol otvorený v roku 2005 a ročne priláka milión návštevníkov. Ponúka viac než len geotermálne bazény: nájdete tu kúpeľné centrum, dva hotely, fitness centrá, reštaurácie. V roku 2007 tu bol otvorený prvý komplex bazénov na svete s využitím solárnej energie, pričom odvetvie cestovného ruchu ho zvolilo za najlepšie ekologické stredisko. Matt Smith napísal pre denník The Guardian: AquaCity nie sú v žiadnom prípade priemerné kúpele. Namiesto toho Vás prekvapí futuristický rezort, ktorý nezaťažuje životné prostredie a ponúka najmodernejšiu kúpeľnú starostlivosť za výhodné ceny, zdôrazňuje Leah Larkinová.

Hlavné mesto Slovenska sa stalo počas ostatných rokov obľúbenou destináciou návštevníkov zo Spojeného kráľovstva v rámci poznávacích zájazdov do viacerých európskych miest. Môžu využívať Bratislavu ako základňu a spoznávať drahšiu Viedeň a Budapešť počas jednodňových výletov autobusom či loďou po Dunaji.

Oblasťou, ktorá sa rýchlo rozvíja, sú Tatry. Lyžiarske oblasti sa rozrastajú o nové domy, hotely, penzióny a letné chaty. Denník The Daily Telegraph sa o tomto lyžiarskom stredisku vyjadril ako o stredisku, ktoré sa v Európe najviac prehliada. Koncom roka vo Vysokých Tatrách otvoria päťhviezdičkový hotel Kempinski.

Keďže cestovný ruch sa rozvíja po celej krajine, dosiahnutie úspechu bude, podľa Larkinovej, vyžadovať viac než len finančné prostriedky. Okrem lepších služieb je nevyhnutný pokrok aj v ostatných oblastiach: vzdelávanie a rozvoj jazykových znalostí pracovníkov v odvetví cestovného ruchu a dobudovanie diaľničnej siete, ktorá spojí dve najväčšie mestá tejto krajiny, Bratislavu a Košice.

Preklad článku TASR poskytlo Oddelenie pre styk s verejnosťou MH SR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 529
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 179
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 5 007
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 081
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 230
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 105
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 066
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 642
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 369

Téma: Slovensko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Turistika

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Jaguar už vyzerá ako fabrika. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.