SVOJVÔĽA ŠTÁTNEJ DIAĽNIČNEJ SPOLOČNOSTI MÁ BYŤ POVOLENÁ NIELEN NA POLIACH, ALE AJ V LESOCH

Štát chce stavať v cudzích lesoch

Keď ministerka pôdohospodárstva pochopila, že z jej zákona by ostala len deklarácia, hlasovanie stopla.

Ak by prešiel doplňujúci návrh k novele zákona o pôde z dielne poslanca Smeru, výstavbu diaľnic by nebrzdili ani vlastníci lesov, ani poplatky za vyňatie poľnohospodárskej pôdy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– SITA)

BRATISLAVA. Ľudia, ktorí majú zabezpečiť rýchlu výstavbu diaľnic, zistili, že si znova potrebujú pomôcť zákonom.

Keď totiž vláda cez parlament presadila zrýchlenú verziu vyvlastňovania pozemkov pod budúcimi diaľnicami, zabudla na lesy. Ak by teda aj štátna diaľničná spoločnosť získala načas povolenie stavať priamo v obciach a na poliach, zabrzdiť by ju mohli majitelia lesov.

Naopak

Napraviť to mal poslanec Peter Pelegrini (Smer-SD). Ten v minulom volebnom období priamo spolupracoval so súčasným ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym – bol jeho poslaneckým asistentom.

Predísť problémom s majiteľmi lesov chcel Pelegrini tým, že sa do novely zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy pokúsil vpašovať nové paragrafy.

Keďže jeho návrhy idú proti pôvodnému účelu návrhu ministerstva pôdohospodárstva, ministerka Zdenka Kramplová (HZDS) včera hlasovanie o zákone a teda aj dvoch doplňujúcich návrhoch poslanca Smeru zastavila minimálne do budúceho týždňa.

Kramplová chcela, aby investori museli za povolenie stavať na kvalitnej pôde platiť. Dúfala, že si potom budú vyberať miesta, ktoré sú pre poľnohospodárstvo menej vzácne. Pelegrini navrhol prakticky opak. Chce, aby významné investície mali výnimku a za stavanie na ornej pôde neplatili nič.

Odvoláva sa na zákon o významných investíciách, ktorý fakticky hovorí, že významnou investíciou sa stáva všetko, čo za také označí vláda. Ak by teda prešiel Pelegriniho návrh, všetci významnejší investori by stavali, kde chcú bez ohľadu na kvalitu zabranej pôdy. Tieto firmy si totiž pri rokovaniach o investičných stimuloch od vlády tradične vymôžu status významnej investície.¶

Bez súhlasu vlastníka

Druhá časť Pelegriniho návrhu rieši, ako môže stavať štát na lesných pozemkoch, ak si to ich majiteľ neželá. Ak teda ide o „diaľničný stavebný pozemok“, mohlo by sa podľa poslanca Smeru „obmedziť užívania lesných pozemkov z plnenia funk­cie lesa bez súhlasu vlastníka“.

Ak by pozmeňujúci návrh novely zákona prešiel, diaľničná spoločnosť by majiteľovi lesného pozemku zaplatila, koľko je adekvátne podľa nej, a mohla by začať stavať.

Opozícia s návrhom nesúhlasí

„Nie je v poriadku, ak sa s pozemkom deje čokoľvek bez súhlasu vlastníka, či ide o poľnohospodársku pôdu, či les,“ povedal aktivista Richard Drutarovský.

Proti sú aj poslanci opozície. Hovoria, že znova ide o neodôvodnený vstup do vlastníckych práv, tak ako to bolo pri zákone o urýchlení výstavby diaľnic. Ten umožňuje vydať stavebné povolenie na diaľnicu, hoci s tým majiteľ pozemku nesúhlasí.

Poslankyňa SDKÚ Jarmila Tkáčová pripomína, že samotný Pelegrini povedal, že mu ide „o zrovnoprávnenie vyňatia lesných pozemkov s vyňatím poľnohospodárskej pôdy“.

Pre opozíciu je problém aj spôsob, akým chce poslanec Smeru meniť zákony. Tkáčová hovorí, že Pelegrini novelou jedného zákona vstupuje do iného zákona, pričom na to nie sú dôvody.

Navyše chce obmedziť vlastnícke práva majiteľov lesov v situácii, keď na Ústavnom súde leží otázka, či je to možné urobiť majiteľom ostatných pozemkov pod plánovanými diaľnicami. „Musíme počkať ako v tomto prípade rozhodne ústavný súd,“ povedala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 634
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 356
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 767
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 027
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 945
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 694
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 527
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 247
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.