SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:02

Po zavedení eura budú nehnuteľnosti postupne zdražovať

V rámci trhu nehnuteľností zavedenie eura na Slovensku nespôsobí okamžitý nárast cien, ale sa v tomto segmente zrejme rozbehne postupné zdražovanie.

(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

Bratislava 14. mája (TASR) -

Avizoval vedúci oddelenia Corporate Specialisted Finance v ČSOB Miroslav Tym dnes na Trend konferencii Reality a Development 2008 v Bratislave.

Ale, dodal, sa môže stať to, čo po zavedení eura zaznamenalo Nemecko a Rakúsko. Postupne sa tam ceny niektorých realít a ďalších tovarov zvyšovali až do tej miery, že dosiahli cenovú hladinu vyjadrenú v minulosti v markách, resp. šilingoch.

Banky sú pri hodnotení developerských projektov opatrnejšie

Bezprostredné dopady globálnej finančnej krízy na krajiny strednej a východnej Európy zatiaľ neboli zaznamenané.

Zvýšila sa však nervozita v Česku aj na Slovensku a objavujú sa tam signály, že dcéry zahraničných bánk sú pri hodnotení developerských projektov a rozhodnutí o ich financovaní už opatrnejšie. Uviedol to vedúci partner v divízii Management Consulting firmy Deloitte v ČR a SR Petr Kymlička.

Na otázku, prečo sa v tomto segmente zmenil pohľad bánk, vedúca oddelenia projektového financovania v Tatra banke Slavka Nagyová pripomenula: "Žijeme v globálom svete. Bankám zdraželo financovanie tým, že sa refinancujú na medzibankovom trhu s likvidnou prirážkou."

Následkom toho dochádza k zvyšovaniu rizikových marží aj pre developerov. Banky na Slovensku, ktorých materská spoločnosť je zo zahraničia, sú pozornejšie pri poskytovaní financovania nehnuteľností.

Banky, konkretizovala Nagyová, začali klásť dôraz na skúsenosť developera a vyvíjajú väčší tlak na vlastné zdroje dlžníka vložené do projektu. Dôležitá je aj lokalita, kde sa má projekt realizovať, a to vzhľadom na pripravované konkurenčné projekty. Limitom je konkrétny trh v danom regióne a na koľko dokáže absorbovať nové projekty.

"Aj keď sa pre developerov zmenili podmienky financovania, všetky makroekonomické ukazovatele SR vykazujú zdravý rast a preto kvalitné projekty nebudú mať problém získať od bánk financovanie," sumarizovala Nagyová.

Developeri z arabských štátov a Ruska si už Slovensko vyhliadli

Developeri z arabských štátov, východných krajín a z Ruska, ale aj z Nórska sa už poradensky angažujú, alebo mieria na slovenský trh nehnuteľností. Arabský investor pripravuje projekt na rozlohe 60 hektárov v piešťanských kúpeľoch a ruskí developeri si vyhliadli Nízke Tatry.

Uviedol to Managing Director kancelárie poradenskej spoločnosti Colliers International, s.r.o., na Slovensku Tomáš Krčula.

"Zahraniční investori sa zaujímajú predovšetkým o projekty s vysokou pridanou hodnotou mimo metropoly SR, chcú sa presadiť v regiónoch, hoci realitný boom v Bratislave neustáva. Tento trend bude rýchlo napredovať," avizoval.

Ako investor - krajina mimo východného regiónu, ktorá sa seriózne uchádza o slovenský trh realít, je Nórsko s bohatými zásobami ropy a plynu, upozornil vedúci oddelenia Corporate Specialised Finance v ČSOB Miroslav Tym. Ruskí developeri, povedal, sú už dávnejšie aktívni v Česku, napr. aj v Brne, ale solventnejší sú hlavne v západnej Európe a USA.

Aj na Slovensko Slovensko prídu stredné vrstvy developerov, ale bude to malé percento z tých, ktorí sa uchádzajú o zahraničný trh. Dôvodom príchodu developerov z ďalších krajín, aj z Ruska, je nielen vysoký rast hrubého domáceho produktu SR. Je to aj vysoká dynamika výstavby a kúpyschopnosť Slovákov vzhľadom na rezidenčný segment, atraktívnosť mimobratislavských lokalít a v prípade ruských investorov aj kultúrna príbuznosť.

Na otázku, prečo sa až teraz etablujú noví developeri, odpovedal, že Slovensko nemalo pripravené projekty, do ktorých by kapitálovo mohli vstúpiť. Dnes však podľa Tyma už existujú. "Výstavba horských apartmánov v Tatrách prinesie podstatné zlepšenie služieb," povedal Tym.

Limitom financovania rezidenčných projektov je dopyt a predané byty

Dopyt po bytoch a percento už predaných bytov ešte pred udelením stavebného povolenia alebo rozbehnutím výstavby bude pre banku limitujúci faktor financovania rezidenčných projektov. "Klienta sa budeme pýtať, či existuje dopyt na počet bytových jednotiek a aké percento bytov má už zazmluvnených, nie rezervovaných. To budú pre banku silno motivujúce faktory," uviedla vedúca oddelenia projektového financovania v Tatra banke Slavka Nagyová počas 2. ročníka Trend konferencie Reality a Development 2008 v Bratislave.

Fázovanie rezidenčného projektu a jeho účinná marketingová kampaň sú pridanou hodnotou preto, aby cash flow projektu nebol ohrozený, doplnil vedúci oddelenia Corporate Specialised Finance v ČSOB Miroslav Tym. Pripomenul, že v Česku sa vlani ukončilo 41.000 bytov, z toho bolo asi 50 % v Prahe. Veľké rezidenčné projekty sa v Česku aj na Slovensku podľa neho pomalšie predávajú. V oboch štátoch je však naďalej záujem developerov a obyvateľov aj o projekty nastavené na menší počet bytov, ale v atraktívnych lokalitách.

Problémom je, že v regiónoch mimo Bratislavy obyvatelia, uchádzači o bývanie, nie sú zvyknutí na predaj bytov pred udelením stavebného povolenia, upozornil výkonný šéfredaktor TRENDreality.sk Peter Kremský. "Postoj bánk bude taký, že musia 20 až 30 % bytov v rámci projektu predať ešte pred udelením úveru, čo zabrzdí regióny v realizácii rezidenčných projektov," konštatoval. Malé rezidenčné projekty sú však pre banku málo rizikové, otázkou je, čo sú ľudia vzhľadom na skutočné náklady v regiónoch schopní za obstaranie bytu zaplatiť, dodala Nagyová.

"Český trh nehnuteľností je minimálne päť rokov pred slovenským. Desať rokov vývoja tohto trhu v ČR sa SR snaží dobehnúť a platí to aj pre regióny. Česko je pred Slovenskom v rozvoji napr. budovania infraštruktúry," podotkol Managing Director kancelárie poradenskej firmy Colliers International v Bratislave Tomáš Krčula.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Odpady nad zlato
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  5. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  6. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Odpady nad zlato
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 995
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 375
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 169
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 555
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 068
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 590
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 396
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 347
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 272
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Europoslanci sa utrhli, strelíme si do kolena, varuje minister hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep
Šéf Fed-u Jerome Powell.

Menový výbor ponechal kľúčovú sadzbu takmer na nule.


TASR 11 h
Byt aj bytový dom sa dajú ochrániť poistením. Treba to však urobiť správne.

Ceny domov v USA v auguste naďalej rástli.


SITA 11 h

Blogy SME

  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  6. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Anton Kovalčík: Bŕŕŕ... exit. Dodatok.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 198
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 373
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 924
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 680
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 053
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 475
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 649
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 739
Skryť Zatvoriť reklamu