KORUNA EŠTE POSLEDNÉ SLOVO NEPOVEDALA, DOČKÁME SA ĎALŠÍCH HISTORICKÝCH MAXÍM

Koruna: čo deň, to nový rekord

Vyjadrenia premiéra tlačia korunu k rekordom. Ekonómovia ľuďom radia, aby korunové úspory za eurá ešte nevymieňali. Nemusí sa im to vyplatiť. Z prípadnej paniky môžu navyše ťažiť pouliční devízoví špekulanti.

Už o niekoľko týždňov sa dozvieme konečný kurz, ktorým sa budú prepočítavať ceny a platy na eurá.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME – IGOR KOVÁR)

BRATISLAVA. Rekordné ťaženie koruny pokračuje. Slovenská mena, nabudená rozhodnutím eurokomisie povoliť Slovensku euro a vyhláseniami vládnych politikov, že chcú, aby konečný kurz koruny bol čo najsilnejší, posunula doterajší rekord o niekoľko halierov. Neskôr sa mierne oslabila.

Euro prvýkrát v histórii stálo 31,645 koruny. Ešte pred týždňom to bolo vyše 32 korún.

Slová premiéra Roberta Fica, že pre ľudí je výhodnejší silnejší kurz a vláda sa oň aj bude usilovať, vzal trh vážne. Z premiérových vyjadrení si devízoví obchodníci odvodili, že konečný kurz koruny, s ktorým sa prepočítajú všetky platy a ceny na eurá, môže byť ešte silnejší ako rekordy, ktoré koruna tento týždeň zlomila. Koruna preto postupne silnie.

Žeby 31,50 koruny za euro?

„Keďže sa premiér už niekoľkokrát vyjadril, že by chcel vidieť konverzný kurz čo najnižšie, dá sa predpokladať, že vláda sa bude snažiť, aby sa z pohľadu slovenskej meny dohodol čo najsilnejší kurz,“ myslí si devízový obchodník UniCredit Bank Patrik Malec. Podľa neho koruna ešte posledné slovo nepovedala a dočkáme sa preto ďalších rekordov.

Predpokladá, že v najbližších dňoch by sa mena mohla dostať až k 31,50 koruny za euro.

Niekde okolo tejto úrovne odhaduje Malec aj výsledný konverzný kurz, za ktorý sa korunové ceny a platy premenia v januári na eurové hodnoty. „Nedá sa vylúčiť, že by to mohlo byť aj nižšie,“ povedal Malec.

Ľudia, ktorí majú úspory v korunách, by mohli zarobiť za predpokladu, že konverzný kurz by bol slabší ako súčasný trhový. Ak by si niekto v súčasnosti zamenil 100-tisíc korún kurzom 31,70, získal by 3155 eur. Je to približne o 78 eur viac, ako keby si neskôr zamieňal za slabší konverzný kurz, napríklad 32,50 koruny za euro.

Bez ohľadu na výšku konečného kurzu a jeho rozdiel oproti súčasnému trhovému, ekonómovia ľuďom radia, že nie je čas na špekulácie. Odporúčajú, aby prípadné korunové úspory vymenili za eurá, až keď bude známy konečný kurz eura a koruny. Ten by sme sa mali dozvedieť začiatkom júla. Možno ešte o niečo skôr, ak Európska centrálna banka povolí zhodnotenie oficiálneho kurzu koruny. Jeho nová hodnota už bude s veľkou pravdepodobnosťou totožná s konverzným kurzom.

„To, čo by bežní ľudia zarobili na kurzovej špekulácii, prerobia na poplatkoch,“ povedal ekonóm SAV Vladimír Baláž. Priestor na prípadný zárobok znižuje okrem poplatkov aj to, že banky aj zmenárne predávajú eurá za nevýhodnejší, teda slabší kurz, ako ich nakupujú.

Pozor na machinácie

Ekonóm Allianz-Slovenská DSS Mário Blaščák zasa varuje, že ak by ľudia podľahli panike a začali by vo veľkom vymieňať úspory za eurá, môže sa stať, že ich niekto oklame. „Mohli by sa stať obeťou machinácií pouličných devízových predajcov,“ povedal Blaščák.

Silnejší kurz pri prechode na euro pomôže dovozcom a tým, čo dovolenkujú a nakupujú v zahraničí. Takisto zmierni tlak na rast cien z dovozu. Silný kurz však škodí vývozcom. Predražuje ich produkciu a oslabuje konkurenčnú pozíciu na zahraničných trhoch.

Koruna zlacňuje pokuty v MHD

Ľuďom, kto­rých revízori prichytili v Bratislave bez cestovného lístka, sa oplatí pokutu zaplatiť v eurách.

Bratislavský dopravný podnik vyberá pokuty za cestovanie načierno totiž nielen v korunách, ale aj v eurách.

((video))

Podľa aktuálneho sadzobníka, ktorý platí od novembra minulého roku, stojí jazda načierno 1400 korún alebo 35 eur. V prepočte pri súčasnej silnej korune je 35 eur niečo viac ako 1100 korún. Ak teda čierny pasažier uhradí dnes pokutu revízorovi eurami, ušetrí zhruba tristo korún.

Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký potvrdil, že je výhodnejšie uhradiť pokutu na mieste v eurách, ale najvýhodnejšie je za cestovanie v MHD riadne zaplatiť.

(pef)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 271
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 930
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 816
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 867
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 370
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 221
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 186

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan opäť bojoval o víťazstvo, v druhej etape na Tour Down Under skončil štvrtý

V celkovom poradí je slovenský cyklista na treťom mieste.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.