Elektronické mýto sa využíva v 26 krajinách Európy

Niektorú z foriem elektronického výberu mýta v súčasnosti využíva 26 štátov Európy. Mikrovlnný systém, ktorý spoplatňuje iba vybrané úseky diaľnic, či tunely a mosty, má 14 štátov.

Bratislava 13. mája (TASR) - Všetky diaľnice a rýchlostné cesty spoplatňuje cez "mikrovlnku" 10 krajín. Satelitnú technológiu na výber mýta využíva Nemecko, Švajčiari zvolili hybridný systém.

Medzi štáty, ktoré pomocou mikrovlnného systému vyberajú mýto na všetkých úsekoch nadradenej cestnej infraštruktúry, patrí Španielsko, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko, Česko, Slovinsko, Bulharsko, Srbsko, Macedónsko a Albánsko.

Krajiny s mýtom na mikrovlnnej báze, ktoré spoplatňujú len vybrané úseky diaľnic, tunely, mosty, či mestské centrá sa radí Portugalsko, Veľká Británia, Írsko, Holandsko, Belgicko, Dánsko, Nórsko, Švédsko, Poľsko, Chorvátsko, Rumunsko, Grécko, Turecko a tiež Čierna Hora.

Mikrovlnný systém (DSRC) je založený na komunikácii medzi navigačným prístrojom v automobile a zariadením umiestneným na bránach, ktoré ohraničujú spoplatnené úseky ciest. Ide o technológiu, ktorá sa celosvetovo používa už mnoho rokov a je osvedčená, viacero odborníkov ju však považuje za náročnú a technologicky zastaranú.

Nemecko pre svoje cesty zvolilo satelitnú formu výberu mýta, ktorá pracuje na princípe GPS navigácie. Satelitná technológia(GNSS) pracuje na princípe sledovania polohy vozidiel cez GPS satelity (v budúcnosti sa počíta s európskym systémom Galileo), nevyžaduje teda stavbu nijakých pevných zariadení v cestnej infraštruktúre. Patrí k relatívne novším technológiám, v súčasnosti ju v plnej miere využíva iba Nemecko. Táto forma riešenia je najvhodnejšia pre hustú sieť ciest na veľkom území.

Hybridný systém výberu mýta používa Švajčiarsko. Ide o kombináciu satelitného a mikrovlnného systému. Je vhodný pre krajiny, ktoré chcú zaviesť rozsiahly elektronický výber mýta. Funguje tak, že na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých cestách 1. triedy využíva pre výber mýta mikrovlnnú technológiu a na cestách nižších tried sa automaticky môže "prepnúť" na satelitnú.

Pobaltské štáty, Maďarsko, Ukrajina, Bosna a Hercegovina, či ostrovy Malta a Cyprus elektronické mýto nevyužívajú. Slovensko by ho podľa plánov malo zaviesť k 1. januáru budúceho roka.

Najrozsiahlejší mýtny systém na svojom území prevádzkujú štyri európske štáty - Švajčiarsko (kombinácia mikrovlnného a satelitného systému), Nemecko (satelitný systém) a Rakúsko spolu s ČR, kde sa využíva mikrovlnná technológia výberu poplatkov za užívanie diaľnic.

Zdroj: Rakúska hospodárska komora Wirtschaftskammer Österreich.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 634
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 734
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 094
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 182
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 625
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 444
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 434
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 048

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.