Bratislava 13. mája (TASR) - Výrobca pečiva a pekárenských výrobkov firma Penam chce byť na Slovensku jednotkou vo svojej brandži. V rámci tohto segmentu plánuje do dvoch až troch rokov dosiahnuť 25- až 30-% trhový podiel a celoplošne pokryť distribučné kanály s týmito výrobkami od západu na východ SR.
Obchodnú transakciu ako posledný krok k tomuto cieľu uskutočnila firma Penam Slovakia, a. s., Nitra 31. marca 2008. V tento deň totiž zavŕšila akvizíciu spoločnosti Šarišské pekárne a cukrárne (Šarpek), jej pekární v Prešove a Bardejove, a tak zvýšila svoj 17-% podiel na pekárenskom trhu SR o 5 %. V súčasnosti pokrýva 22 % relevantného trhu.
"Získali sme do svojho portfólia najvýznamnejšieho východoslovenského výrobcu a distribútora pečivárskeho tovaru - Šarpek, ktorý má veľmi silné postavenie v regióne východného Slovenska, kde sme predtým neboli aktívni," konštatoval generálny riaditeľ Penam Slovakia Ivan Morávek na tlačovej konferencii v Bratislave.
Sieť firmy Šarpek tvorí viac ako 700 odberných miest jej tovarov. Až 40 % produktového portfólia firmy tvorí chlieb a 34 % pečivo. Je to spoločnosť na vysokej technologickej úrovni a spĺňa požadované potravinárske normy. Priemerná mesačná výroba firmy predstavuje 1300 ton. Vlani dosiahla obrat 360 miliónov Sk (11,33 milióna eur). Zamestnáva asi 470 ľudí.
"V rámci akvizičného procesu sme sa stali majiteľom 92,44-% podielu firmy Šarpek. Postupne chceme odkúpiť jej zvyšné akcie a plne ju začleniť do firmy Penam Slovakia," dodal.
Šarpek je jeden z mála výrobcov predpečeného a predmrazeného pečiva a v škále ním ponúkaných výrobkov tento segment dosahuje 16 %. Ide o jeden z najrýchlejšie rastúcich segmentov v odvetví podnikania Penamu. Po akvizícii sa podľa neho podarila jedna z vízií - schopnosť aj predpečené a predmrazené pečivo dodávať celoplošne a rozšíriť skúsenosti odborníkov z tejto výroby do ďalších závodov. V roku 2008 Penam investuje do tohto segmentu 60 až 80 miliónov Sk (1,9 až 2,5 milióna eur). Profit z kúpy Šarpeku je pre Penam fakt, že bude z hľadiska distribúcie tohto pečiva celoplošný hráč a v brandži ako jediná firma na Slovensku bude mať rozvoj tohto segmentu pod vlastnou kontrolou. Bude ďalej dodávateľom pre obchodné reťazce a maloobchod a pre asi 500 pekární v SR sa chce stať kooperujúcim partnerom.
Žiadne akvizície už Penam v SR nezvažuje. Zameria sa však podľa riaditeľa na reštrukturalizáciu a modernizáciu výroby a posilnenie postavenia na trhu v zmysle firemnej vízie.
Penam Slovakia vznikla v roku 2006 a má 10 pekární a tri mlyny. Je dcérskou spoločnosťou českého Penamu, ktorý tam podniká od roku 1999 a od roku 2004 tvorí súčasť spoločnosti Agrofert Holding.