MEDZI MINISTROM VÁŽNYM A DIAĽNIČNÝM SPLNOMOCNENCOM CHOMOM SA OBJAVUJÚ NEZHODY

Choma: Tendre nejdú podľa plánu

Správa splnomocnenca vlády tvrdí, že ministerstvo dopravy mešká a „diaľničný“ termín 2010 môže byť ohrozený. Minister dopravy Vážny ju považuje za nekoncepčnú.

Splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma v správe kritizoval meškanie ministerstva dopravy pri realizácii diaľničných tendrov.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy nepostupuje pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) v súlade so stanovenými termínmi. Tvrdí to v správe pre vládu splnomocnenec vlády pre diaľnice a rýchlostné komunikácie a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Vláda správu minulý týždeň vzala na vedomie.

Termínov sa neobávajú

Podľa správy sú príkladom meškania stavby tretieho balíka PPP. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v roku 2008 sa na týchto úsekoch (napríklad Dubná Skala – Višňové) stavať nebude. Choma v tom vidí problém. „Ak sa však začiatok stavebných prác posunie na prvý štvrťrok 2009, bude termín dokončenia v roku 2010 ohrozený,“ tvrdí vo svojej správe. Rok 2010 je pritom termínom diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc, ktorý si stanovila vláda.

Keď sme sa včera splnomocnenca vlády priamo opýtali na veľkosť rizika omeškania, zmiernil: „Šanca, že sa termíny dokončenia výstavby nestihnú, je zatiaľ minimálna,“ povedal.

O istom napätí medzi ministrom Vážnym a Igorom Chomom však vypovedá Vážneho reakcia na predloženú správu. Minister ju „považuje za nekoncepčnú a vychádzajúcu z nesprávnych predpokladov“. Ďalej ju preto nemieni komentovať, povedal včera jeho hovorca Marián Jánošík.

Prokopovič: Nestihnú to

Podľa poslanca SDKÚ a bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča je jasné, že termín sa nesplní. „Technologicky sa to už nedá zvládnuť, pretože sa dva roky premrhali čakaním, špekulovaním, vyhadzovaním z tendrov a podobne,“ povedal. Choma sa podľa neho pokúsil ako splnomocnenec vlády naznačiť, že termín 2010 je nereálny. „Žiaľ, ministerstvo stále tvrdošijne trvá na tom, že sa to stihnúť dá, len aby nebolo v rozpore s tvrdeniami premiéra Roberta Fica,“ povedal Prokopovič.

Problematické je podľa správy aj spolufinancovanie výstavby z rozpočtu Európskej únie. Európska komisia totiž opakovane poukazuje na nedostatky v podkladoch a už niekoľkokrát žiadala o nápravu.

Choma sa sťažuje ďalej na to, že na prípravu PPP­diaľnic potrebuje Národná diaľničná 1,8 miliardy korún. Štátny rozpočet však s takýmto objemom peňazí neráta.

Čo vraví správa o diaľniciach

Ministerstvo dopravy nepostupuje v súlade so zadefinovanými termínmi pri výbere súkromných investorov.

Fondy ­ nevyhnutná je lepšia príprava projektov, ktoré sa uchádzajú o financovanie z eurofondov, ktoré určujú prísnejšie pravidlá.


Nové termíny ­ rezorty majú predložiť vláde nové termíny úloh, ktoré sa nepodarilo dodržať.

Zonácia ­ ministerstvo životného prostredia má predložiť materiál na novú zonáciu, keďže väčšina výhrad k diaľniciam sa týka posudzovania vplyvu na životné prostredie.

Rozostavanosť ­ prioritne treba riešiť dlhodobo rozostavané stavby, lebo odsúvanie dokončenia predražuje výstavbu.

Operačné programy ­ treba prehodnotiť Národný strategický referenčný rámec, aby financie z eurofondov smerovali do výstavby diaľnic a zabezpečili rýchle tempo.

Stratégia ­ plánovať výstavbu ciest tak, aby sa nestavali zbytočne paralelne.

Legislatíva ­ skúsenosti pri realizácii potvrdili potrebu ďalších legislatívnych zmien.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 564
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 504
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 492
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 729
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 569
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 938
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 949
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 390
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop