POSLANEC ZA SDKÚ KRITIZUJE NETRANSPARENTNOSŤ TENDRA NA ELEKTRONICKÉ MÝTO

Janiš: Postup v mýte je utajený

Tender na mýtny systém sprevádzajú odvolania a pochybnosti o jeho priebehu. Opozičný poslanec Janiš hovorí o zahmlievaní zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá má zo zákona nárok mlčať do konca súťaže.

Kto postaví a sprevádzkuje systém na výber mýta, stále nie je jasné. Diaľničná spoločnosť analyzuje odvolania troch vyradených uchádzačov. Štvrtý zatiaľ rozhodnutie nedostal.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –ČTK)

BRATISLAVA. Ani včera nebolo jasné, kto vyhral tender na elektronické mýto. Momentálne sa Národná diaľničná spoločnosť zaoberá odvolaniami troch vyradených účastníkov súťaže ­­o 20 –miliardovú zákazku. Ako sa rozhodne, má im dať vedieť do tohto piatka. Štvrtému uchádzačovi zatiaľ nedoručila nič. Poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš preto hovorí o zahmlievaní.

Janiš: Ide o miliardy

V tendri ide podľa Janiša o šesť miliárd korún. Taký je totiž rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou na mýtny systém. S cenovo najdrahším variantom prišlo fran­cúzsko–slovenské konzorcium SanToll. Ani v pondelok nedostalo žiadne rozhodnutie od Národnej diaľničnej. Janiš to vysvetľuje tým, že štátna spoločnosť vyčkávala.

„Čakali, ako zareaguje opozícia, médiá a iní. Keby okolo toho bolo ticho, možno by už s Francúzmi podpísali zmluvu,“ reagoval na postup Národnej diaľničnej spoločnosti Janiš.

„Bežná prax pri takýchto veľkých tendroch, ak sa chceme vyhnúť akýmkoľvek podozreniam, je taká, že sa urobí maximálne transparentne,“ dodal.

V praxi to má vyzerať tak, že sú známe súťažné podklady i členovia hodnotiacej komisie. To, že v prípade mýtneho tendra nie je známe, kto ponuky hodnotí, považuje za zvláštne aj Peter Newole z taliansko–rakús­keho konzorcia Slovakpass, ktoré prišlo do súťaže s cenovo najvýhodnejšou ponukou.

„Je to veľmi čudné, pretože ľudia, ktorí o ponukách rozhodujú, by mali byť známi. V tomto prípade však nikto nevie, kto hovorí to, čo sme dostali v oznámení o vyradení,“ povedal. Za neobvyklé považuje aj to, že členom štvrtého a údajne víťazného konzorcia SanToll je aj bratislavská akciovka Ibertax.

Kto je Ibertax

„V žiadnom tendri na svete sa o taký projekt neuchádza neznáma firma,“ povedal Newole. Ibertax sa na jeho adrese nepodarilo nájsť ani nám. Podľa hovorkyne konzorcia SanToll Veroniky Čukášovej je Ibertax účelovo vytvorená spoločnosť.

„Vznikla pre prípadný vstup equity partnera, ktorý by sa podieľal na financovaní takého náročného projektu, ako je zavedenie mýta,“ povedala. V kuloároch sa hovorí, že za Ibertaxom môžu stáť slovenské finančné skupiny. Penta aj J&T to však odmietli.

Ako dopadol SanToll v hodnotení, bude podľa Newoleho zo Slovakpassu zrejme známe až potom, čo Národná diaľničná spoločnosť zanalyzuje odvolania ostatných účastníkov súťaže. „Až po rozhodnutí, kto z nich sa vráti do tendra, môže štátna spoločnosť uzavrieť hodnotenie a informovať víťaza,“ povedal.


Štátna spoločnosť o tendri zatiaľ nepodáva informácie. Rozhodla sa totiž využiť možnosť, ktorú na to má zo zákona. Súťaž preto nekomentuje ani ministerstvo dopravy.

Mýtny systém mal pôvodne na Slovensku fungovať od začiatku budúceho roka. Samotná súťaž však trvá dlhšie, než ministerstvo predpokladalo. Tretie pokračovanie dvakrát zrušeného tendra by malo skončiť v júni. Vtedy sa totiž ráta s uzatvorením zmluvy s víťazom. Ten potom postaví mýtny systém a bude vyberať mýto od autobusov a nákladných vozidiel nad tri a pol tony .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 348
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 157
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 119
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 773
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 762
  6. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 362
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 534
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 532
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 097
  10. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 2 373

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu zaujala v USA

Film ocenili na festivale Tribeca.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

KULTÚRA

Prvý bozk gayov. Aké revolučné filmy nakrútil Jonathan Demme

Režisér Mlčania jahniat mal 73 rokov.

Neprehliadnite tiež

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati. Koľko môže stáť?

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop