Hypotekárna kríza v USA ruší objednávky nákladných lodí

New York 12. mája (TASR) - Najväčší rozmach zaoceánskej lodnej prepravy v histórii brzdí v súčasnosti hypotekárna kríza v Spojených štátoch. Tá negatívne ...

New York 12. mája (TASR) - Najväčší rozmach zaoceánskej lodnej prepravy v histórii brzdí v súčasnosti hypotekárna kríza v Spojených štátoch. Tá negatívne ovplyvňuje aj pôvodnú prognózu o klesajúcich prepravných sadzbách.

Ohrozené sú objednávky na 250 nákladných lodí za približne 14 miliárd USD (289,73 miliardy Sk), ktoré sa buď budú musieť odložiť, alebo úplne zrušiť. Toto číslo pritom predstavuje až 94 % ročných príjmov najväčšieho výrobcu nákladných lodí na svete, juhokórejskej spoločnosti Hyundai Heavy Industries.

Problémy na úverovom trhu v USA, ktoré sa postupne šíria do ďalších krajín, znamenajú, že banky dnes poskytnú úvery za omnoho tvrdších podmienok než donedávna. Mnohé menšie prepravné firmy tak nemajú šancu požičať si na nákup toľkých lodí, s koľkými ešte pred časom počítali. Väčším sa zasa nadmerne zvyšujú náklady.

Odklad, prípadné zrušenie dodávok približne 250 lodí, čo predstavuje asi 10 % z celkového objemu objednávok, obmedzí počet nákladných a veľkých kontajnerových lodí vo svete. To nevyhnutne povedie k zvýšeniu prepravných sadzieb, keďže v rovnakom čase ako kríza v USA zasahuje do lodnej prepravy, rastie v Indii a Číne dopyt po produktoch z takmer všetkých sektorov, od agroproduktov cez suroviny až po stavebné materiály.

Na základe súčasných objednávok na 2 561 nákladných lodí sa v najbližších troch rokoch očakával pokles prepravných sadzieb o 56 %. Zrušenie alebo odklad časti objednávok však tieto sadzby zmení. "Zrušenie ich poženie hore, keďže prepravu po mori nebude môcť zabezpečovať toľko lodí, ako sa pôvodne počítalo," odhaduje analytička Natasha Boydenová z poradenskej firmy Cantor Fitzgerald v New Yorku.

Podľa prieskumu americkej spoločnosti Eagle Bulk Shipping z konca apríla len lodenice v Číne a Južnej Kórei predpokladajú v tomto roku zrušenie asi 100 objednávok. To napríklad pri uhlí znamená pokles prepravnej kapacity o 18 miliónov ton.

V stávke pritom nie sú len prepravné sadzby, ale aj zisky prepravných firiem. Tým ich doteraz pomáhal ťahať napriek problémom amerického hospodárstva rýchlo rastúci dopyt z Číny po surovinách.

Takzvaný Bloomberg Dry Ships Index, ktorý zahrňuje 12 najväčších prepravných firiem, vzrástol za minulý rok o 69 %, zatiaľ čo za rovnaké obdobie napríklad Index Standard & Poor's pre 500 najväčších firiem zaznamenal pokles o 7,8 %.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop