NDS musí rozhodnúť o odvolaniach v tendri na mýto do piatku

BRATISLAVA 12. mája (SITA) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) musí rozhodnúť o odvolaniach troch vyradených účastníkov tretieho tendra na elektronický výber mýta podľa zákona o verejnom obstarávaní ...

BRATISLAVA 12. mája (SITA) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) musí rozhodnúť o odvolaniach troch vyradených účastníkov tretieho tendra na elektronický výber mýta podľa zákona o verejnom obstarávaní v sedemdňovej lehote do piatku 16. mája 2008. Prvú možnosť o prehodnotenie jej rozhodnutia totiž do piatku 9. mája využili traja neúspešní uchádzači. Žiadosti o nápravu poslali vyhlasovateľovi súťaže konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom, slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s., ako aj združenie Slovakpass, ktorého lídrom je talianska diaľničná spoločnosť Autostrade. Pre agentúru SITA to potvrdili zástupcovia uvedených združení. Argumenty NDS o svojom vylúčení pritom považujú za neopodstatnené a dúfajú, že ich vráti späť do súťaže. Zatiaľ nepotvrdeným víťazom tendra s najvyššou zo štyroch cenových ponúk za mýtny systém by mala byť skupina SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef.

Ak diaľničná spoločnosť odmietne prehodnotiť rozhodnutia o vylúčení uchádzačov, tí môžu po obdržaní zamietavej odpovede v priebehu ďalších sedem dní využiť ešte druhý pokus na odvolanie v podobe podania námietky Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten má na prijatie rozhodnutia ďalších 30 dní. Ak by vyhovel niektorej z námietok a nariadil by zaradenie vyradeného uchádzača späť do tendra, diaľničiari to budú musieť rešpektovať a opäť musia posúdiť jeho ponuku. Môžu ju pritom opakovane odmietnuť. V prípade, že by úrad neuznal ani jednu z prípadných námietok, znamenalo by to, že NDS môže vyhlásiť oficiálny výsledok súťaže. Vyhodnotenie by tak mohlo prísť až v druhej polovici júna.

Keďže podľa súťažných podkladov na vybudovanie mýtneho systému je potrebných najmenej osem mesiacov, elektronický výber mýtneho na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára, alebo začiatkom marca 2009. V pôvodne plánovanom termíne od 1. januára 2009 by mohol mýtny systém začať fungovať zrejme len v obmedzenom režime na najviac vyťažených diaľničných úsekoch. Túto možnosť už pripustil aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať prípadné súdne žaloby neúspešných uchádzačov so žiadosťami voči štátu napríklad o finančnú kompenzáciu ušlého zisku.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto zo štyroch účastníkov predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk. Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620. Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 287
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 115
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 853
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 943
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 575
  6. Kam do tepla v januári? 2 568
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 312
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 215
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 949
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 618

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Je to diskriminácia, vyčítali veriaci. Desať eur za sobáš môžu nakoniec pýtať od každého

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce, tvrdia autori poplatku.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.