AK NEMCI NEZMENIA INVESTIČNÚ POLITIKU, KLESNE IM ŽIVOTNÁ ÚROVEŇ

Nemecko potrebuje inovovať

Nemecko rovnako ako my stojí na automobilkách. Ak sa chce na výslní udržať, musí reformovať.

Nemci by sa podľa agentúry McKinsey nemali spoliehať len na automobilový priemysel. Ak si Nemecko chce udržať ekonomický rast, malo by sa viac sústrediť na inovácie, služby a nové produkty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

LUXEMBURG. Ak Nemecko radikálne nezmení svoju hospodársku politiku, stredná vrstva obyvateľstva sa v roku 2020 stenčí o 10 miliónov ľudí, uvádza sa v štúdii poradenskej firmy McKinsey.

Nemecko sa dlhé roky nachádzalo na slnečnej strane globalizácie. Nemeckí spotrebitelia kupovali za lacný groš výrobky z nízkonákladového zahraničia.

Odvrátenou stranou globalizácie bol presun výroby z Nemecka do krajín s nižšími výrobnými nákladmi a s tým spojené odbúravanie pracovných miest. V poslednom čase sa Nemecko ako-tak pozviechalo z prvého globalizačného šoku. Nemá však ani sekundu času na oddych. Asi takto by sa dala zosumarizovať štúdia renomovanej ekonomicko-poradenskej firmy McKinsey „Nemecko 2020“.

Investovať majú do služieb

Autori prognózy varujú, že ak chce Nemecko v nasledujúcich rokoch aspoň udržať dosiahnutú hospodársku a sociálnu úroveň, HDP musí rásť v priemere o tri percentá ročne. Na to je potrebná radikálna zmena celej ekonomickej politiky. „Namiesto investícií do jestvujúcich priemyselných štruktúr by sa mal ekonomický rast generovať prostredníctvom inovácií, služieb a nových produktov,“ píše sa v štúdii. Štát by mal cielene podporovať odvetvia budúcnosti ako zdravotníctvo, finančné služby a ekologické technológie. Ak sa tak nestane, hrozí sociálne zemetrasenie: v roku 2020 sa stredná vrstva obyvateľstva stenčí o 10 miliónov ľudí, ktorí sa prepadnú do nízkozárobkovej sociálnej triedy nezriedka s existenčnými problémami. Rizikom je, že pod dojmom dočasného vysokého rastu HDP a znižovania nezamestnanosti, reformné úsilie v Nemecku znova vyhasne.

Nemcov ťahajú automobilky

Nemecká ekonomika stojí a padá na automobilovom priemysle.

V súčasnosti v ňom pracuje vyše 1,3 milióna ľudí. McKinsey nepredpokladá ani v tom najoptimistickejšom prípade, že Mercedes, BMW, Audi či Volkswagen budú v stave zvýšiť počet zamestnancov. Úspechom by bolo, keby sa ich podarilo udržať. Autori prognózy uvádzajú tri kľúčové faktory, od ktorých závisí budúcnosť nemeckých automobiliek: zvyšovanie produktivity práce, prienik na rozhodujúce trhy budúcnosti, teda do Brazílie, Ruska, Indie a Číny, ako aj úspešné inovácie.

Šéf známeho výrobcu automobilových súčiastok Continental Manfred Wennemer v tejto súvislosti v denníku Die Welt poznamenal: „Musíme vymyslieť minimálne toľko nových produktov a v našich fabrikách tak vylepšiť výrobné procesy, aby sme vyvážili stratu starých výrobkov a starých pracovných miest, ktoré sa presunú do krajín s lacnejšou pracovnou silou a nižšími výrobnými nákladmi.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 541
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 338
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 200
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 142
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 037
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 618
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 684
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 185
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 786
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 793

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop