AK NEMCI NEZMENIA INVESTIČNÚ POLITIKU, KLESNE IM ŽIVOTNÁ ÚROVEŇ

Nemecko potrebuje inovovať

Nemecko rovnako ako my stojí na automobilkách. Ak sa chce na výslní udržať, musí reformovať.

Nemci by sa podľa agentúry McKinsey nemali spoliehať len na automobilový priemysel. Ak si Nemecko chce udržať ekonomický rast, malo by sa viac sústrediť na inovácie, služby a nové produkty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

LUXEMBURG. Ak Nemecko radikálne nezmení svoju hospodársku politiku, stredná vrstva obyvateľstva sa v roku 2020 stenčí o 10 miliónov ľudí, uvádza sa v štúdii poradenskej firmy McKinsey.

Nemecko sa dlhé roky nachádzalo na slnečnej strane globalizácie. Nemeckí spotrebitelia kupovali za lacný groš výrobky z nízkonákladového zahraničia.

Odvrátenou stranou globalizácie bol presun výroby z Nemecka do krajín s nižšími výrobnými nákladmi a s tým spojené odbúravanie pracovných miest. V poslednom čase sa Nemecko ako-tak pozviechalo z prvého globalizačného šoku. Nemá však ani sekundu času na oddych. Asi takto by sa dala zosumarizovať štúdia renomovanej ekonomicko-poradenskej firmy McKinsey „Nemecko 2020“.

Investovať majú do služieb

Autori prognózy varujú, že ak chce Nemecko v nasledujúcich rokoch aspoň udržať dosiahnutú hospodársku a sociálnu úroveň, HDP musí rásť v priemere o tri percentá ročne. Na to je potrebná radikálna zmena celej ekonomickej politiky. „Namiesto investícií do jestvujúcich priemyselných štruktúr by sa mal ekonomický rast generovať prostredníctvom inovácií, služieb a nových produktov,“ píše sa v štúdii. Štát by mal cielene podporovať odvetvia budúcnosti ako zdravotníctvo, finančné služby a ekologické technológie. Ak sa tak nestane, hrozí sociálne zemetrasenie: v roku 2020 sa stredná vrstva obyvateľstva stenčí o 10 miliónov ľudí, ktorí sa prepadnú do nízkozárobkovej sociálnej triedy nezriedka s existenčnými problémami. Rizikom je, že pod dojmom dočasného vysokého rastu HDP a znižovania nezamestnanosti, reformné úsilie v Nemecku znova vyhasne.

Nemcov ťahajú automobilky

Nemecká ekonomika stojí a padá na automobilovom priemysle.

V súčasnosti v ňom pracuje vyše 1,3 milióna ľudí. McKinsey nepredpokladá ani v tom najoptimistickejšom prípade, že Mercedes, BMW, Audi či Volkswagen budú v stave zvýšiť počet zamestnancov. Úspechom by bolo, keby sa ich podarilo udržať. Autori prognózy uvádzajú tri kľúčové faktory, od ktorých závisí budúcnosť nemeckých automobiliek: zvyšovanie produktivity práce, prienik na rozhodujúce trhy budúcnosti, teda do Brazílie, Ruska, Indie a Číny, ako aj úspešné inovácie.

Šéf známeho výrobcu automobilových súčiastok Continental Manfred Wennemer v tejto súvislosti v denníku Die Welt poznamenal: „Musíme vymyslieť minimálne toľko nových produktov a v našich fabrikách tak vylepšiť výrobné procesy, aby sme vyvážili stratu starých výrobkov a starých pracovných miest, ktoré sa presunú do krajín s lacnejšou pracovnou silou a nižšími výrobnými nákladmi.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 979
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 559
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 592
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 901
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 086
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 920
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 840
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 822
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 695
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 324

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.