AK NEMCI NEZMENIA INVESTIČNÚ POLITIKU, KLESNE IM ŽIVOTNÁ ÚROVEŇ

Nemecko potrebuje inovovať

Nemecko rovnako ako my stojí na automobilkách. Ak sa chce na výslní udržať, musí reformovať.

Nemci by sa podľa agentúry McKinsey nemali spoliehať len na automobilový priemysel. Ak si Nemecko chce udržať ekonomický rast, malo by sa viac sústrediť na inovácie, služby a nové produkty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

LUXEMBURG. Ak Nemecko radikálne nezmení svoju hospodársku politiku, stredná vrstva obyvateľstva sa v roku 2020 stenčí o 10 miliónov ľudí, uvádza sa v štúdii poradenskej firmy McKinsey.

Nemecko sa dlhé roky nachádzalo na slnečnej strane globalizácie. Nemeckí spotrebitelia kupovali za lacný groš výrobky z nízkonákladového zahraničia.

Odvrátenou stranou globalizácie bol presun výroby z Nemecka do krajín s nižšími výrobnými nákladmi a s tým spojené odbúravanie pracovných miest. V poslednom čase sa Nemecko ako-tak pozviechalo z prvého globalizačného šoku. Nemá však ani sekundu času na oddych. Asi takto by sa dala zosumarizovať štúdia renomovanej ekonomicko-poradenskej firmy McKinsey „Nemecko 2020“.

Investovať majú do služieb

Autori prognózy varujú, že ak chce Nemecko v nasledujúcich rokoch aspoň udržať dosiahnutú hospodársku a sociálnu úroveň, HDP musí rásť v priemere o tri percentá ročne. Na to je potrebná radikálna zmena celej ekonomickej politiky. „Namiesto investícií do jestvujúcich priemyselných štruktúr by sa mal ekonomický rast generovať prostredníctvom inovácií, služieb a nových produktov,“ píše sa v štúdii. Štát by mal cielene podporovať odvetvia budúcnosti ako zdravotníctvo, finančné služby a ekologické technológie. Ak sa tak nestane, hrozí sociálne zemetrasenie: v roku 2020 sa stredná vrstva obyvateľstva stenčí o 10 miliónov ľudí, ktorí sa prepadnú do nízkozárobkovej sociálnej triedy nezriedka s existenčnými problémami. Rizikom je, že pod dojmom dočasného vysokého rastu HDP a znižovania nezamestnanosti, reformné úsilie v Nemecku znova vyhasne.

Nemcov ťahajú automobilky

Nemecká ekonomika stojí a padá na automobilovom priemysle.

V súčasnosti v ňom pracuje vyše 1,3 milióna ľudí. McKinsey nepredpokladá ani v tom najoptimistickejšom prípade, že Mercedes, BMW, Audi či Volkswagen budú v stave zvýšiť počet zamestnancov. Úspechom by bolo, keby sa ich podarilo udržať. Autori prognózy uvádzajú tri kľúčové faktory, od ktorých závisí budúcnosť nemeckých automobiliek: zvyšovanie produktivity práce, prienik na rozhodujúce trhy budúcnosti, teda do Brazílie, Ruska, Indie a Číny, ako aj úspešné inovácie.

Šéf známeho výrobcu automobilových súčiastok Continental Manfred Wennemer v tejto súvislosti v denníku Die Welt poznamenal: „Musíme vymyslieť minimálne toľko nových produktov a v našich fabrikách tak vylepšiť výrobné procesy, aby sme vyvážili stratu starých výrobkov a starých pracovných miest, ktoré sa presunú do krajín s lacnejšou pracovnou silou a nižšími výrobnými nákladmi.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 089
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 966
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 888
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 613
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 062
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 984
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 595
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 151
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 688

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

DOMOV

Čižnár robí okolo rozpustenia kotlebovcov tajnosti

Návrh na zrušenie ĽSNS podala Generálna prokuratúra koncom mája.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.