ZVAŽUJE SA, KTO JU ZAPLATÍ. MÔŽE TO BYŤ ŠTÁT, SÚKROMNÝ INVESTOR ALEBO OBAJA SPOLOČNE

Bohunice majú mať novú atómku

Vláda podporila projekt ministra hospodárstva postaviť elektráreň v Jaslovských Bohuniciach. Variantov financovania je viac.

Návrh z dielne ministerstva hospodárstva postaviť novú jadrovú elektráreň v stredu schválila vláda. Minister Ľubomír Jahnátek musí celý projekt ešte rozpracovať podrobnejšie a opäť predložiť vláde.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Vláda v stredu dala zelenú plánu ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka postaviť jadrovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach. Jahnátek by mal teraz myšlienku rozpracovať do detailov a opäť predložiť vláde. Potom sa bude rozhodovať aj o tom, za koho peniaze sa elektráreň postaví. Dokopy má totiž vyjsť na 100 miliárd korún.

Kto to zaplatí

Elektráreň môže podľa ministerstva hospodárstva postaviť štát alebo „strategický investor“. Treťou možnosťou je ich spolupráca.

Minister Jahnátek ešte nedávno dával najavo, že by výstavbu a prevádzku novej jadrovej elektrárne mal mať pod vlastníckou kontrolou štát. Ministerstvo teda preferovalo spoluprácu so strategickým investorom, pri­čom 51–per­centnú väčšinu by mal v rukách štát. Ten by reprezentovala Štátna jadrová vyraďovacia spoločnosť JAVYS.

Ak by vláda rozhodla, že celá výstavba novej atómovej elektrárne bude v réžii štátu, opäť by tu vystupovala spoločnosť JAVYS. Tá by mala prispieť aj svojimi zdrojmi z nerozdeleného zisku. Zvyšok by boli zdroje Európskej únie, úvery a dotácie. V prípade štátnej dotácie by však bolo nutné najprv posúdiť, či nejde o nepovolenú štátnu pomoc, píše sa v materiáli ministerstva.

Ekonomický analytik Radovan Ďurana z inštitútu Iness má z výstavby elektrárne v absolútnej réžii vlády obavy: „Najlepšia je možnosť, aby to zaplatil súkromný investor. Riziko by totiž niesol on a nie daňoví poplatníci.“

Ďalšou vhodnou možnosťou je podľa neho alternatíva, s ktorou ministerstvo ani neprišlo. Teda, aby štát zaplatil elektráreň spoločne s investorom. Ten by však mal mať v nej väčšinový podiel.

Konkurencia Enelu

Ministerstvo očakáva od strategického investora pomoc pri predaji elektriny. „Z pohľadu úspešnosti projektu je rozhodujúce, aby cena elektriny z novej elektrárne bola konkurencieschopná na voľnom trhu s elektrinou a aby tržby z predaja elektriny stačili na krytie dlhovej služby. Predpokladá sa, že spoluinvestor zohrá kľúčovú úlo­hu pri zabezpečení predaja elektriny,“ tvrdí rezort hospodárstva.

Tento týždeň minister Jahnátek povedal, že o projekt novej elektrárne majú v zahraničí záujem.

Vlastniť výrobné zdroje elektriny by u nás chcel napríklad nemecký EO.N. Ten dnes vlastní menšinový balík v Západoslovenskej energetike. Zapojiť do investičnej výstavby by sa chcelo aj francúzske EdF, dnes má podiel v Stredoslovenskej energetike.

Enel, ktorý je väčšinovým vlastníkom Slovenských elektrární, má o nový projekt záujem tiež, ale vláda s Talianmi v tomto prípade neráta.

„Projekt výstavby by predstavoval určitú protiváhu k súčasnému dominantnému výrobcovi elektriny na Slovensku,“ píše sa v správe.

Novú elektráreň plánuje ministerstvo postaviť v dôsledku nedostatku výrobných kapacít na Slovensku.

Od roku 2006, keď bol vyradený prvý blok Jaslovských Bohuníc V1, musíme na Slovensko časť energie dovážať. Situácia sa má však zhoršovať. Najbližšie na budúci rok. Do konca tohto roku má byť totiž vyradený aj druhý blok V1–ky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 528
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 296
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 367
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 362
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 033
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 403
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 980
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 234
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 084
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 779

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Republika po slovensky sa menuje „súvec“

Neplatí, že naša spoločnosť je neprístupná k zmenám.

Neprehliadnite tiež

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop