KOŠICE. V súčasnosti je takmer stopercentným vlastníkom automobilky Zastava srbský štát. O cene za väčšinový podiel zmluvné strany neinformovali. No podľa informácií médií Fiat zaň zaplatí 200 až 300 miliónov eur.
Talianska automobilka plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského závodu. Do konca roku 2009 chce Fiat začať s výrobou úplne nového miniauta A kategórie. Prvý rok má produkcia dosiahnuť kapacitu 90 tisíc kusov ročne, v ďalšom roku už 150tisíc ročne. Do konca roku 2010 chce Fiat spustiť výrobu auta B kategórie, potom bude plná kapacita výroby závodu 300tisíc áut ročne.
Ešte donedávna uvažovala srbská vláda o vypísaní medzinárodného tendra na privatizáciu domácej automobilky. Nakoniec sa však dohodla s tradičným partnerom, s ktorým úspešne spolupracuje už 54 rokov. Fabrika Zastava leží v Kragujevaci (asi 135 kilometrov od Belehradu). O závod sa v minulosti zaujímali aj iné renomované automobilky, ako napríklad General Motors, Ford, indická Tata a čínska FAW. O kúpe uvažoval aj nemecký Volkswagen.
Automobilku Zastava založili v roku 1953. Od roku 1955 sa tam vyrábali autá na báze Fiatu pre východoeurópske trhy. V súčasnosti sa tam vyrába automobil Zastava Korals, ktorý je určený nielen pre trhy balkánskych krajín, ale aj do Libanonu, Líbye, Sýrie, Tuniska, Poľska a Egyptu.
V roku 2005 bola podpísaná dohoda s Fiatom o produkcii modelu Fiat Punto pre východnú Európu pod názvom Zastava 10. Vlani sa tam vyprodukovalo 25tisíc áut a pracovalo tam 4000 zamestnancov. V roku 1999 bol závod poškodený počas bombardovania NATO. Kapacita automobilky bola pred rokom 1990 pritom 230tisíc áut ročne a pracovalo tam 11tisíc zamestnancov.