Fiat získal srbskú Zastavu

Srbské ministerstvo hospodárstva a koncern Fiat podpísali minulý týždeň v Belehrade memorandum, podľa ktorého Fiat získa 70­ percentný podielv srbskom automobilovom závode.

Talianska automobilka Fiat plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského automobilového závodu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

KOŠICE. V súčasnosti je takmer stopercentným vlastníkom automobilky Zastava srbský štát. O cene za väčšinový podiel zmluvné strany neinformovali. No podľa informácií médií Fiat zaň zaplatí 200 až 300 miliónov eur.

Talianska automobilka plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského závodu. Do konca roku 2009 chce Fiat začať s výrobou úplne nového miniauta A kategórie. Prvý rok má produkcia dosiahnuť kapacitu 90­ tisíc kusov ročne, v ďalšom roku už 150­tisíc ročne. Do konca roku 2010 chce Fiat spustiť výrobu auta B kategórie, potom bude plná kapacita výroby závodu 300­tisíc áut ročne.

Ešte donedávna uvažovala srbská vláda o vypísaní medzinárodného tendra na privatizáciu domácej automobilky. Nakoniec sa však dohodla s tradičným partnerom, s ktorým úspešne spolupracuje už 54 rokov. Fabrika Zastava leží v Kragujevaci (asi 135 kilometrov od Belehradu). O závod sa v minulosti zaujímali aj iné renomované automobilky, ako napríklad General Motors, Ford, indická Tata a čínska FAW. O kúpe uvažoval aj nemecký Volkswagen.

Automobilku Zastava založili v roku 1953. Od roku 1955 sa tam vyrábali autá na báze Fiatu pre východoeurópske trhy. V súčasnosti sa tam vyrába automobil Zastava Korals, ktorý je určený nielen pre trhy balkánskych krajín, ale aj do Libanonu, Líbye, Sýrie, Tuniska, Poľska a Egyptu.

V roku 2005 bola podpísaná dohoda s Fiatom o produkcii modelu Fiat Punto pre východnú Európu pod názvom Zastava 10. Vlani sa tam vyprodukovalo 25­tisíc áut a pracovalo tam 4000 zamestnancov. V roku 1999 bol závod poškodený počas bombardovania NATO. Kapacita automobilky bola pred rokom 1990 pritom 230­tisíc áut ročne a pracovalo tam 11­tisíc zamestnancov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.