Rezort dopravy mešká pri PPP projektoch

BRATISLAVA 7. mája (SITA) - Ministerstvo dopravy pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) a výbere koncesionárov nepostupuje v súlade so stanovenými termínmi.

Napriek tomu neočakáva zmeny predpokladaného spojazdnenia úsekov na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 bez tunelových objektov v roku 2010. Tento termín môže byť ohrozený, ak sa začiatok stavebných prác v rámci tretieho balíka PPP posunie na prvý štvrťrok 2009. Vyplýva to z informácie vládneho splnomocnenca pre urýchlenie výstavby diaľnic a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. Materiál o príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ich finančnom krytí a súvisiacich legislatívnych opatreniach vzala vláda na stredajšom zasadnutí na vedomie.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje oneskorenie časovo náročným koncesným dialógom. Rezort dopravy vypracoval nový časový harmonogram a zmena termínov pri výbere koncesionárov podľa ministerstva nemá zásadný vplyv na postup projektov. Uzavretie zmlúv s koncesionármi odhaduje pri balíku PPP na D1 medzi Martinom a Prešovom na 1. septembra, pri druhom balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami na 16. septembra 2008 a pri treťom balíku na D1 v okolí Žiliny na 1. februára 2009. Alternatívny časový harmonogram výberu koncesionárov v prípade ďalších komplikácií počíta s neskoršími termínmi podpisu zmlúv - 22. septembra, 27. októbra 2008 a 2. marca 2009. Ministerstvo dopravy informovalo, že riadiaci výbor PPP na ministerstve zváži návrh na zmenu termínov úloh z vlaňajšieho uznesenia vlády o urýchlení výstavby diaľnic. Proces podľa rezortu zabrzdilo prerušenie spolupráce s vtedajším poradcom spoločnosťou Mott MacDonald.

Minister dopravy Ľubomír Vážny by mal definitívne znenie zmluvnej dokumentácie pre PPP projekty predložiť na rokovanie vlády pri prvom balíku 20. augusta a pri druhom balíku 10. septembra 2008. Pri treťom balíku zatiaľ takýto odhad chýba. V prípade ďalších komplikácií súvisiacich s možným revíznym postupom uchádzačov by sa uvedené termíny posunuli na 10. septembra a 15. októbra 2008 a pri treťom balíku na 18. februára 2009. NDS predpokladá, že stavebné povolenie pre realizáciu PPP projektov by malo byť zabezpečené pri prvom balíku v auguste a pri druhom v septembri 2008. Čo sa týka tretieho balíka, žiadosť o stavebné povolenie by mala byť podaná v máji tohto roku. Hoci stavby v rámci tretieho balíka budú pripravené, podľa rezortu dopravy sa nezačnú v roku 2008. To by znamenalo ohrozenie splnenia termínu ich dokončenia bez tunelov v roku 2010.

Na prípravu stavieb cez PPP projekty potrebuje NDS v tomto roku 1,8 mld. Sk, s čím však štátny rozpočet zatiaľ nepočíta. Či sa diaľničné úseky cez PPP postavia v naplánovanom rozsahu okolo 151 kilometrov, závisí podľa materiálu nielen od výberu koncesionárov, ale aj od následného posúdenia zmlúv ministerstvom financií a vládou. Ak by sa napríklad stavby tretieho balíka nemali financovať zo súkromných zdrojov, ale len zo štátneho rozpočtu, odsunulo by to ich dokončenie až do roku 2017. Za zváženie preto stojí, uvádza sa ďalej v správe, prehodnotenie jednotlivých operačných programov Národného strategického referenčného rámca a presmerovanie prípadných nevyčerpaných prostriedkov do operačného programu Doprava, aby sa prednostne budovala cestná infraštruktúra. NDS by mohla pripraviť projekty, ktoré by čerpali peniaze z eurofondov v prípade úspešnosti PPP projektov.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop