Rezort dopravy mešká pri PPP projektoch

BRATISLAVA 7. mája (SITA) - Ministerstvo dopravy pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) a výbere koncesionárov nepostupuje v súlade so stanovenými termínmi.

Napriek tomu neočakáva zmeny predpokladaného spojazdnenia úsekov na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 bez tunelových objektov v roku 2010. Tento termín môže byť ohrozený, ak sa začiatok stavebných prác v rámci tretieho balíka PPP posunie na prvý štvrťrok 2009. Vyplýva to z informácie vládneho splnomocnenca pre urýchlenie výstavby diaľnic a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. Materiál o príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ich finančnom krytí a súvisiacich legislatívnych opatreniach vzala vláda na stredajšom zasadnutí na vedomie.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje oneskorenie časovo náročným koncesným dialógom. Rezort dopravy vypracoval nový časový harmonogram a zmena termínov pri výbere koncesionárov podľa ministerstva nemá zásadný vplyv na postup projektov. Uzavretie zmlúv s koncesionármi odhaduje pri balíku PPP na D1 medzi Martinom a Prešovom na 1. septembra, pri druhom balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami na 16. septembra 2008 a pri treťom balíku na D1 v okolí Žiliny na 1. februára 2009. Alternatívny časový harmonogram výberu koncesionárov v prípade ďalších komplikácií počíta s neskoršími termínmi podpisu zmlúv - 22. septembra, 27. októbra 2008 a 2. marca 2009. Ministerstvo dopravy informovalo, že riadiaci výbor PPP na ministerstve zváži návrh na zmenu termínov úloh z vlaňajšieho uznesenia vlády o urýchlení výstavby diaľnic. Proces podľa rezortu zabrzdilo prerušenie spolupráce s vtedajším poradcom spoločnosťou Mott MacDonald.

Minister dopravy Ľubomír Vážny by mal definitívne znenie zmluvnej dokumentácie pre PPP projekty predložiť na rokovanie vlády pri prvom balíku 20. augusta a pri druhom balíku 10. septembra 2008. Pri treťom balíku zatiaľ takýto odhad chýba. V prípade ďalších komplikácií súvisiacich s možným revíznym postupom uchádzačov by sa uvedené termíny posunuli na 10. septembra a 15. októbra 2008 a pri treťom balíku na 18. februára 2009. NDS predpokladá, že stavebné povolenie pre realizáciu PPP projektov by malo byť zabezpečené pri prvom balíku v auguste a pri druhom v septembri 2008. Čo sa týka tretieho balíka, žiadosť o stavebné povolenie by mala byť podaná v máji tohto roku. Hoci stavby v rámci tretieho balíka budú pripravené, podľa rezortu dopravy sa nezačnú v roku 2008. To by znamenalo ohrozenie splnenia termínu ich dokončenia bez tunelov v roku 2010.

Na prípravu stavieb cez PPP projekty potrebuje NDS v tomto roku 1,8 mld. Sk, s čím však štátny rozpočet zatiaľ nepočíta. Či sa diaľničné úseky cez PPP postavia v naplánovanom rozsahu okolo 151 kilometrov, závisí podľa materiálu nielen od výberu koncesionárov, ale aj od následného posúdenia zmlúv ministerstvom financií a vládou. Ak by sa napríklad stavby tretieho balíka nemali financovať zo súkromných zdrojov, ale len zo štátneho rozpočtu, odsunulo by to ich dokončenie až do roku 2017. Za zváženie preto stojí, uvádza sa ďalej v správe, prehodnotenie jednotlivých operačných programov Národného strategického referenčného rámca a presmerovanie prípadných nevyčerpaných prostriedkov do operačného programu Doprava, aby sa prednostne budovala cestná infraštruktúra. NDS by mohla pripraviť projekty, ktoré by čerpali peniaze z eurofondov v prípade úspešnosti PPP projektov.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 914
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 837
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 390
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 640
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 547
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 519
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 070
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 663
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 630
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 249

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

KULTÚRA

Trúfal si na európske Hviezdne vojny. Uvidel však Avatara a stiahol chvost

Výročie Piateho elementu oslávi Besson najdrahším európskym filmom.

PRIMÁR

Light cigarety škodia viac ako klasické, tvrdí nová štúdia

Filtre light cigariet vedci spojili s nárastom rakoviny pľúc.

Neprehliadnite tiež

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať v humanizácii priestoru WC bunky.

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.