Rezort dopravy mešká pri PPP projektoch

BRATISLAVA 7. mája (SITA) - Ministerstvo dopravy pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) a výbere koncesionárov nepostupuje v súlade so stanovenými termínmi.

Napriek tomu neočakáva zmeny predpokladaného spojazdnenia úsekov na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 bez tunelových objektov v roku 2010. Tento termín môže byť ohrozený, ak sa začiatok stavebných prác v rámci tretieho balíka PPP posunie na prvý štvrťrok 2009. Vyplýva to z informácie vládneho splnomocnenca pre urýchlenie výstavby diaľnic a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. Materiál o príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ich finančnom krytí a súvisiacich legislatívnych opatreniach vzala vláda na stredajšom zasadnutí na vedomie.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje oneskorenie časovo náročným koncesným dialógom. Rezort dopravy vypracoval nový časový harmonogram a zmena termínov pri výbere koncesionárov podľa ministerstva nemá zásadný vplyv na postup projektov. Uzavretie zmlúv s koncesionármi odhaduje pri balíku PPP na D1 medzi Martinom a Prešovom na 1. septembra, pri druhom balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami na 16. septembra 2008 a pri treťom balíku na D1 v okolí Žiliny na 1. februára 2009. Alternatívny časový harmonogram výberu koncesionárov v prípade ďalších komplikácií počíta s neskoršími termínmi podpisu zmlúv - 22. septembra, 27. októbra 2008 a 2. marca 2009. Ministerstvo dopravy informovalo, že riadiaci výbor PPP na ministerstve zváži návrh na zmenu termínov úloh z vlaňajšieho uznesenia vlády o urýchlení výstavby diaľnic. Proces podľa rezortu zabrzdilo prerušenie spolupráce s vtedajším poradcom spoločnosťou Mott MacDonald.

Minister dopravy Ľubomír Vážny by mal definitívne znenie zmluvnej dokumentácie pre PPP projekty predložiť na rokovanie vlády pri prvom balíku 20. augusta a pri druhom balíku 10. septembra 2008. Pri treťom balíku zatiaľ takýto odhad chýba. V prípade ďalších komplikácií súvisiacich s možným revíznym postupom uchádzačov by sa uvedené termíny posunuli na 10. septembra a 15. októbra 2008 a pri treťom balíku na 18. februára 2009. NDS predpokladá, že stavebné povolenie pre realizáciu PPP projektov by malo byť zabezpečené pri prvom balíku v auguste a pri druhom v septembri 2008. Čo sa týka tretieho balíka, žiadosť o stavebné povolenie by mala byť podaná v máji tohto roku. Hoci stavby v rámci tretieho balíka budú pripravené, podľa rezortu dopravy sa nezačnú v roku 2008. To by znamenalo ohrozenie splnenia termínu ich dokončenia bez tunelov v roku 2010.

Na prípravu stavieb cez PPP projekty potrebuje NDS v tomto roku 1,8 mld. Sk, s čím však štátny rozpočet zatiaľ nepočíta. Či sa diaľničné úseky cez PPP postavia v naplánovanom rozsahu okolo 151 kilometrov, závisí podľa materiálu nielen od výberu koncesionárov, ale aj od následného posúdenia zmlúv ministerstvom financií a vládou. Ak by sa napríklad stavby tretieho balíka nemali financovať zo súkromných zdrojov, ale len zo štátneho rozpočtu, odsunulo by to ich dokončenie až do roku 2017. Za zváženie preto stojí, uvádza sa ďalej v správe, prehodnotenie jednotlivých operačných programov Národného strategického referenčného rámca a presmerovanie prípadných nevyčerpaných prostriedkov do operačného programu Doprava, aby sa prednostne budovala cestná infraštruktúra. NDS by mohla pripraviť projekty, ktoré by čerpali peniaze z eurofondov v prípade úspešnosti PPP projektov.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 775
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 153
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 666
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 076
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 968
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 176
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 174
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 133
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 955
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Keď dôjde na sex a alkohol, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Veci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie. Mali by sme sa tomu prispôsobiť.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Štát chce zakročiť proti presunu ziskov mimo Slovenska.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.