Na výstavbu diaľnic chýbajú peniaze z EÚ

BRATISLAVA 6. mája (SITA) - Financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z rozpočtu Európskej únie je problematické. Výstavba viacerých diaľničných úsekov, spolufinancovaných zo štátneho ...

BRATISLAVA 6. mája (SITA) - Financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z rozpočtu Európskej únie je problematické. Výstavba viacerých diaľničných úsekov, spolufinancovaných zo štátneho rozpočtu, nemá totiž zabezpečené finančné krytie z európskych prostriedkov.

A to napriek tomu, že ich výstavba už začala, alebo sa má začať v tomto roku. Vyplýva to z informácie o príprave, výstavbe a financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma predkladá na najbližšie zasadnutie vlády.

Zdroje z Kohézneho fondu Európskej únie sa NDS nepodarilo zabezpečiť na medzitým už začatú výstavbu druhého úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Chýbajú aj na výstavbu prvého úseku na uvedenej trase D1, hoci tá sa má začať v tomto roku.

"Na tom sa zatiaľ nič nezmenilo," konštatuje správa. Europeniaze však podľa Chomovej informácie chýbajú aj na realizovanú výstavbu prvej etapy a pripravovanú druhú etapu úseku R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie. Rovnako ako na plánované úseky D1 Jablonov - Studenec či Studenec - Behárovce.

Začiatok výstavby prvého úseku D1 Sverepec - Vrtižer môže podľa materiálu ohroziť zdĺhavý proces riešenia žiadosti o nenávratný finančný príspevok z Kohézneho fondu.

Európska komisia (EK) totiž opakovane poukazuje na nedostatky, aj keď na príprave podkladov NDS spolupracuje s ministerstvom dopravy a poradenskou firmou Jaspers. "EK zaregistrovala žiadosť o nenávratný finančný príspevok 20. decembra 2006. Niekoľkokrát žiadala o nápravu, naposledy listom z 19. marca 2008," uvádza sa ďalej v informácii splnomocnenca vlády pre diaľnice.

Chýbajúce zdroje na začatú výstavbu druhého úseku D1 Sverepec - Vrtižer NDS nateraz rieši formou preklenovacích úverov. Financovanie z EÚ pritom môže skomplikovať aj to, že na tejto stavbe zatiaľ NDS vykonáva len interný stavebný dozor.

Súťaž na externý stavebný dozor totiž musí opakovať kvôli rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie. Potrebný externý stavebný dozor však nie je ani na stavbách R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, D3 Hričovské Podhradie - Žilina Strážov (bežia súťaže) ani R4 Svidník - preložka cesty.

Začatie stavby D1 Jablonov - Studenec v tomto roku ohrozuje predpokladané dodanie dokumentácie k stavebnému povoleniu až koncom roka 2008. Dodržanie termínu začiatku tejto stavby by bolo možné pri uplatnení postupu podľa tzv. žltého FIDIC-u (Medzinárodná federácia inžinierov pre poradenskú činnosť).

"Podmienky súťaže by boli upravené tak, aby zhotoviteľ stavby spracoval projekt pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností, majetkovo-právneho usporiadania a vybavenia stavebného povolenia," predpokladá Chomova informácia.

Ministerstvo dopravy však upozorňuje, a potvrdil to aj rezort životného prostredia, že takto zadávané stavby bývajú spravidla predražené. Zvíťazí uchádzač s nízkym rozpočtom a v priebehu výstavby ho zdvojnásobí. NDS tvrdí, že je to otázka dôkladného zadefinovania podmienok zmluvy a dodržania pevnej ceny diela. Pri stavbe D1 Jablonov - Studenec je preto nevyhnutná kvalitná príprava vyhovujúcich podkladov.

Podľa rezortu dopravy je potrebné pripravovať projekty s vysokým podielom oprávnených nákladov. To je základ pre spolufinancovanie projektu v pomere 85 % EÚ a 15 % štátny rozpočet. Realita je pritom 65-75 % EÚ a 35-25 % štátny rozpočet, s čím má rezort financií pre tento rok problém.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 930
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 653
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 462
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 101
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 752
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 762

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.