Nový zákon pomôže chráneným dielňam

Aj keby firmy zamestnali všetkých ľudí so zdravotným postihnutím, ktorí dokážu pracovať, stále by to nebolo dosť na to, aby naplnili zákonný limit.

Firmy, ktoré nezamestnávajú zdravotne postihnutých, nemusia platiť pokuty, ak si objednajú alebo zadajú zákazku chráneným pracoviskám.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slovenský pracovný trh poskytuje zamestnávateľom sotva polovicu osôb so zdravotným postihnutím, ktoré potrebujú na splnenie zákonného limitu. Zákon o službách zamestnanosti totiž firmám, ktoré zamestnávajú nad 20 zamestnancov, prikazuje, že aspoň 3,2 percenta z nich musia byť zdravotne postihnutí.

Takých, čo hľadajú prácu, je na Slovensku momentálne podľa ústredia práce asi osem a pol tisíca. Zamestnávatelia by ich však na dodržanie stanoveného limitu potrebovali zamestnať viac než 16­tisíc.

Toto legislatívne opatrenie je okrem finančných príspevkov jedným z tých, ktorými vláda podporuje zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím. Firmy, ktoré z nejakých dôvodov limit nemôžu splniť, zaplatia ročne štátu 24 400 korún za každého nezamestnaného invalida. Minulý rok vybralo ústredie práce na týchto odvodoch skoro 400 miliónov korún. Ministerstvo tvrdí, že boli použité na podporu zamestnávania zdravotne postihnutých pracovníkov.

Stačí zákazka z chráneného pracoviska

Ministerstvo práce v novele zákona, ktorá platí od mája, navrhovalo limit znížiť na 2,5 percenta, vláda sa nakoniec rozhodla inak. Podľa ministerstva majú zamestnávatelia pri nedostatku pracovných síl v radoch osôb so zdravotným postihnutím aj druhú možnosť. Môžu ich zamestnávanie nahradiť tým, že zadajú zákazky alebo budú odoberať služby či výrobky z chráneného pracoviska. Takým je pracovisko, kde je aspoň polovica pracovníkov s postihnutím. Keďže minimálna výška zákazky na jedného nezamestnaného invalida je 21 700­ korún, stále je to menej ako odvod. To má podľa ministerstva motivovať zamestnávateľov, aby dali prednosť chránenému pracovisku.

Zložitá byrokracia

Združenia občanov s telesným postihnutím tvrdia, že firmy odrádza od zamestnávania postihnutých hlavne zložitá administratíva. Podľa Tibora Köböla z Republikového centra Zväzu telesne postihnutej mládeže firmy musia minúť veľa papiera, aby preukázali, že príspevky od štátu skutočne použili na zamestnávanie invalidov. Preto radšej volia jednoduchšiu cestu – zaplatia odvod.

Železničná spoločnosť Cargo napríklad za minulý rok zaplatila viac ako štyri milióny korún. Problém vidí v tom, že dochádza k rozporu dvoch zákonov. „Spoločnosť musí postupovať podľa zákona o službách zamestnanosti, ktorý hovorí o určitom počte zamestnancov so zdravotným postihnutím, ale zároveň sa musí držať zákona o dráhach, ktorý nariaďuje zdravotnú a psychologickú spôsobilosť zamestnancov,“ povedala Margaréta Grecová z Carga. Podobný problém majú napríklad polícia, hasiči či vojaci.

Automobilky, ktoré ťahajú hospodársky rast na Slovensku, tiež vo svojich výrobniach nevedia splniť limit. „Hoci máme určitý nízky počet zamestnancov s postihnutím, je pre nás ťažké naplniť limit, a tak sme nútení platiť,“ povedal hovorca Kia Motors Dušan Dvořák.

Okrem toho tvrdí, že sa stretávajú so slabým záujmom o prácu zo strany postihnutých. Všetky oslovené spoločnosti sa zhodli v tom, že sa snažia radšej využívať služby chránených dielní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 007
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 998
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 152
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 765
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 361
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 147
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 935
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 949
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 748
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 752

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.