VŠETKY PORAZENÉ KONZORCIÁ V SÚŤAŽI UŽ NAZNAČILI, ŽE SA BUDÚ ODVOLÁVAŤ

Mýtny tender čakajú odvolania

Príliš nízka cena. To je dôvod, pre ktorý Národná diaľničná spoločnosť vyradila zo súťaže o systém výberu mýta konzorcium Tossy. Zákazku údajne dostala skupina SanToll, ktorá chce za stavbu a prevádzku systému o 6 miliárd korún viac.

Zo súťaže o elektronické mýto vypadlo konzorcium Tossy, lebo ponúklo nízku cenu. Na fotografii mýtny systém v Česku.(Zdroj: ČT K)

BRATISLAVA. Proti rozhodnutiu štátnej diaľničnej spoločnosti o tom, kto má postaviť a potom aj prevádzkovať diaľničné mýto, sa budú neúspešní kandidáti zrejme odvolávať. Švajčiarsko–slovenskému konzorciu Tossy sa napríklad nepáči, že ho z tendra vylúčili pre príliš nízku cenu, ďalší z uchádzačov – taliansko­rakúsky Slovakpass – si je istý, že jeho ponuka bola najvýhodnejšia.

Dva dni po tom, čo štát rozposlal účastníkom súťaže oznámenie o výsledku, jeho úradníci mlčia. Odmietajú tak aj odpovedať na otázku, či je pravda, že tri lacnejšie ponuky prebila výrazne drahšia od francúzsko–slovenského konzorcia SanToll.

Zrejme sa odvolajú viacerí súťažiaci

„Národná diaľničná spoločnosť si robila na cenu svoje kalkulácie, a tie sú žiaľ stále vyššie ako tie naše,“ vysvetlil dôvody vylúčenia konzorcia Tossy z tendra jeho zástupca Štefan Fecko. Ako vypočítali svoju 19,6­miliardovú ponuku, podľa neho NDS vysvetľovali.

Čo presne prekážalo na nízkej cene, nevysvetlilo ani ministerstvo dopravy, ani diaľničná spoločnosť.

Fecko z Tossy si stojí za svojím. „Trvám na tom, že naša cena je v poriadku. Podľa všetkého podáme proti rozhodnutiu opravný prostriedok,“ povedal.

Dodal, že v rozhodnutí diaľničnej spoločnosti sa píše aj to, že keby uviedli takú cenu, akú vypočítala ona, možno by boli s ponukou spokojní.

Ak by súťaž vyhralo najdrahšie konzorcium SanToll, odvolávali by sa aj ďalší. „Ako už bolo povedané, cenový rozdiel medzi našou ponukou a ponukou najdrahšieho účastníka tendra je šesť a pol miliardy korún. Naše konzorcium bolo po ekonomickej a technickej stránke čistou jednotkou,“ povedal za konzorcium Slovakpass Peter Newole.

Táto skupina chcela za svoju prácu najmenej – 19 miliárd korún. Newole dodal, že firma a jej akcionári budú situáciu analyzovať a potom podniknú všetky legálne kroky, aby sa výherca vybral transparentne.

Možnosť odvolať sa nevylučuje ani tretí súťažiaci. Ak by vyhral, účtoval by si vyše 22,5 miliardy korún. „Zatiaľ sme nedostali oficiálne rozhodnutie,“ povedala hovorkyňa konzorcia Kapsch Sylvia Košťálová. Ako sa konzorcium zachová po doručení výsledkov, zatiaľ nepovedalo.

Majú na to sedem dní

„Ak sa nejaký uchádzať cíti byť diskriminovaný, môže podať žiadosť o nápravu, a to Národnej diaľničnej spoločnosti,“ povedala Helena Fialová z Úradu pre verejné obstarávanie.

Ak by odtiaľto dostali zamietavú odpoveď, môžu ešte namietať na Úrade pre verejné obstarávanie – opäť do siedmich dní odvtedy, čo dostanú rozhodnutie.

Celé to nakoniec môže trvať aj mesiace. V Česku, kde mýto stavalo konzorcium Kapsch, to boli zhruba štyri mesiace.

Kapsch v Česku stavia dokopy za 22 miliárd českých korún (v čase podpísania zmluvy takmer 29 miliárd slovenských korún). Za tieto peniaze musí mýtny systém fungovať zhruba na 2100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a tiež na niektorých cestách prvej triedy. Na Slovensku ide o 2400 kilometrov.

„Vtedy sme ponúkli tretiu najlepšiu cenu, rozdiely v jednotlivých ponukách však neboli také výrazné ako v slovenskom tendri,“ povedala Košťálová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 441
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 608
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 503
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 471
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 980
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 857
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 685
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.