BRATISLAVA. Štátnu zákazku na elektronické mýto zrejme získal záujemca, ktorý vo verejnej súťaži ponúkol najhoršiu cenu. Podľa informácie, ktorú v stredu priniesla televízia Markíza, v tendri na mýto zvíťazilo konzorcium firiem SanToll a Ibertax. To podľa zápisnice z otvárania ponúk pýta za postavenie a sprevádzkovanie systému takmer 26 miliárd korún vrátane dane z pridanej hodnoty.
Drahšie o šesť miliárd korún
Ponuky ostatných uchádzačov sa pohybovali od 19 do 22,6 miliardy korún. Troch finalistov, ktorí ponúkli výrazne nižšie ceny ako víťaz, komisia z tendra už po oficiálnom prijatí ich ponúk vylúčila. Informoval o tom portál iDoprava.sk.
Sken zápisnice z otvárania obálok s ponukami, má SME k dispozícii. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík začiatkom minulého mesiaca potvrdil jej pravosť.
Postavenie zariadení na vyberanie mýta na diaľnicach a rýchlostných cestách malo podľa plánov vlády stáť približne 20 miliárd korún bez DPH. Vrátane dane by to bolo 23,8 miliardy korún. Víťaz teda chce od vlády o 1,2 miliardy korún viac, ako mala oficiálne nachystané a dokonca o takmer sedem miliárd korún viac, ako by musela platiť najlacnejšiemu konzorciu.
Národná diaľničná spoločnosť ani ministerstvo dopravy včera víťaza potvrdiť nechceli. „Jasne sme médiám dávali najavo, že kým nie je ukončený tender, nebudeme sa k tomu vyjadrovať,“ reagoval včera rozhorčene hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Minister dopravy Ľubomír Vážny už v stredu potvrdil, že o tendri je rozhodnuté. „Dnes odišli prvé listy uchádzačom, ako uspeli alebo neuspeli,“ povedal minister Vážny pre Markízu. Diaľničná spoločnosť sa podľa neho na verdikte o víťazovi s výberovou komisiou zhodla.
SanToll: Nič sme nedostali
Komunikačná poradkyňa konzorcia SanToll a Ibertax Veronika Čukášová sa tiež k výsledkom nevyjadrila. „Oficiálne sme to stále nedostali, preto to nebudeme komentovať.“
Konzorcium SanToll vedie francúzsky špecialista na mýto Sanef. Podľa týždenníka Trend patrí k finančnej skupine, s ktorou slovenskí J&T súťažili v tendri o kúpu bratislavského a košické letiska. Hovorca J&T Maroš Sýkora povedal, že ich finančná skupina nemá s tendrom na mýto nič spoločné.
Cena mala zavážiť najviac
Pôvodne sa mal víťaz vyberať podľa troch kritérií. Prvým mala byť cena s váhou až 60 percent.
Druhým kritériom, ktoré malo 30-percentnú váhu, bola efektívnosť výberu mýta, čiže schopnosť systému zachytiť čo najviac vozidiel. Zvyšné tretie kritérium mýtnej transakcie vyjadruje náklady na rozšírenie mýtneho systému aj na iné cestné úseky. Keďže všetkých troch finalistov napokon vylúčili alebo ich ponuky inak spochybnili, na váženie kritérií napokon nedošlo.
Mýto sa podľa zámerov vlády malo elektronicky vyberať od budúceho roka. Platiť by malo pre autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony za prejazd po diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá, ale aj niektorých ciest prvej triedy.
Vážny pripustil, že sa to nestihne s tým, že v prvom štvrťroku by namiesto elektronického mýta fungovali provizórne trojmesačné nálepky.