PREDMETOM PRIVATIZÁCIE JE VŠAK LEN ŠTVRTINA AKCIÍ. ICH CENA SA ODHADUJE NA ŠESŤ MILIÁRD EUR.

Nemci predávajú svoje železnice

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokov po predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl. V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220 ­tisíc ľudí.

Štvrtina akcií Deutsche Bahn zmení majiteľa. Predaj musia najprv schváliť nemecká vláda a parlament.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokovpo predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl.V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220­tisíc ľudí.

BERLÍN. Špičky nemeckej vládnej koalície sa tento týždeň dohodli, že do konca roka štát predá súkromným investorom štvrtinový podiel v železni­ciach. Skončil sa tak niekoľko mesiacov trvajúci spor medzi kresťanskými demokratmi kancelárky Angely Merkelovej (CDU) a ich koaličnými part­nermi zo sociálnej demokracie (SPD).

Konzervatívci, ktorí chceli pôvodne privatizovať až 49­percentný balík, nakoniec museli ustúpiť. Po oznámení kompromisu sa politici predháňali vo veľkých vyjadreniach a hovorili o historickom dni. Šéf socialistov Kurt Beck povedal, že koalícia dokázala, že je schopná pracovať.

Deutsche Bahn sa pripravujú na liberalizáciu trhu

Predaj 24,9­percentného podielu Deutsche Bahn má podľa odhadov hodnotu 6 miliárd eur. Minister dopravy Wolfgang Tiefensee (SPD) však očakáva, že výnosy sa môžu vyšplhať až na osem miliárd. „Je to bezpečná investícia, ktorá je prísľubom dlhotrvajúceho úspechu. Som si istý, že sa investori ohlásia,“ povedal v rozhovore pre Deutschlandfunk­ radio.

Výnos z predaja si rozdelia vláda a železnice. Väčšina zdrojov by mala ísť do modernizácie a rozširovania služieb. Deu­tsche Bahn sa chcú pripraviť na rok 2010, keď sa liberalizuje železničný trh v Európskej únii a zrušia sa bariéry na prepravu pasažierov. Spoločnosť sa chce presadiť aj v Ázii, na Blízkom východe a v Severnej Amerike.

Predaj väčšinového balíka blokuje ústava

Predaj tento týždeň odobrí vláda a ešte pred letnými prázdninami by ho mala odsúhlasiť aj dolná komora parlamentu. Berlín si ponechá kontrolu nad železničnými stanicami a rovnako aj nad 34­tisíc kilometrami koľajníc.

Podľa kancelárky Merkelovej ide iba o prvú etapu privatizácie a ďalšie majú nasledovať v budúcnosti. Predaj väčšinového balíka však blokuje nemecká ústava, podľa ktorej si štát musí ponechať rozhodujúci podiel vo firme ako súčasť verejnej služby.

Odbory majú garanciu zamestnanosti

Snahy o privatizáciu nemeckých železníc sprevádza už niekoľko rokov emotívna debata. Kritici sa obávajú zníženia kvality služieb a pracovných podmienok pre zamestnancov. Riaditeľstvo železníc po tlaku odborov muselo súhlasiť s tým, že 15 rokov po predaji nedôjde k znižovaniu stavov.

Deutsche Bahn je najväčšia prepravná spoločnosť v Európe. Zamestnáva vyše 220­tisíc ľudí a ročné tržby presahujú 30 miliárd eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 216
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 780
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 156
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 093
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 963
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 520
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 367
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 822
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 572
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 969

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop