PREDMETOM PRIVATIZÁCIE JE VŠAK LEN ŠTVRTINA AKCIÍ. ICH CENA SA ODHADUJE NA ŠESŤ MILIÁRD EUR.

Nemci predávajú svoje železnice

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokov po predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl. V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220 ­tisíc ľudí.

Štvrtina akcií Deutsche Bahn zmení majiteľa. Predaj musia najprv schváliť nemecká vláda a parlament.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokovpo predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl.V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220­tisíc ľudí.

BERLÍN. Špičky nemeckej vládnej koalície sa tento týždeň dohodli, že do konca roka štát predá súkromným investorom štvrtinový podiel v železni­ciach. Skončil sa tak niekoľko mesiacov trvajúci spor medzi kresťanskými demokratmi kancelárky Angely Merkelovej (CDU) a ich koaličnými part­nermi zo sociálnej demokracie (SPD).

Konzervatívci, ktorí chceli pôvodne privatizovať až 49­percentný balík, nakoniec museli ustúpiť. Po oznámení kompromisu sa politici predháňali vo veľkých vyjadreniach a hovorili o historickom dni. Šéf socialistov Kurt Beck povedal, že koalícia dokázala, že je schopná pracovať.

Deutsche Bahn sa pripravujú na liberalizáciu trhu

Predaj 24,9­percentného podielu Deutsche Bahn má podľa odhadov hodnotu 6 miliárd eur. Minister dopravy Wolfgang Tiefensee (SPD) však očakáva, že výnosy sa môžu vyšplhať až na osem miliárd. „Je to bezpečná investícia, ktorá je prísľubom dlhotrvajúceho úspechu. Som si istý, že sa investori ohlásia,“ povedal v rozhovore pre Deutschlandfunk­ radio.

Výnos z predaja si rozdelia vláda a železnice. Väčšina zdrojov by mala ísť do modernizácie a rozširovania služieb. Deu­tsche Bahn sa chcú pripraviť na rok 2010, keď sa liberalizuje železničný trh v Európskej únii a zrušia sa bariéry na prepravu pasažierov. Spoločnosť sa chce presadiť aj v Ázii, na Blízkom východe a v Severnej Amerike.

Predaj väčšinového balíka blokuje ústava

Predaj tento týždeň odobrí vláda a ešte pred letnými prázdninami by ho mala odsúhlasiť aj dolná komora parlamentu. Berlín si ponechá kontrolu nad železničnými stanicami a rovnako aj nad 34­tisíc kilometrami koľajníc.

Podľa kancelárky Merkelovej ide iba o prvú etapu privatizácie a ďalšie majú nasledovať v budúcnosti. Predaj väčšinového balíka však blokuje nemecká ústava, podľa ktorej si štát musí ponechať rozhodujúci podiel vo firme ako súčasť verejnej služby.

Odbory majú garanciu zamestnanosti

Snahy o privatizáciu nemeckých železníc sprevádza už niekoľko rokov emotívna debata. Kritici sa obávajú zníženia kvality služieb a pracovných podmienok pre zamestnancov. Riaditeľstvo železníc po tlaku odborov muselo súhlasiť s tým, že 15 rokov po predaji nedôjde k znižovaniu stavov.

Deutsche Bahn je najväčšia prepravná spoločnosť v Európe. Zamestnáva vyše 220­tisíc ľudí a ročné tržby presahujú 30 miliárd eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 982
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 893
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 077
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 171
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 607
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 005
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 872
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 841
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 372
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.