SME
Štvrtok, 16. september, 2021 | Meniny má ĽudmilaKrížovkyKrížovky
PREDMETOM PRIVATIZÁCIE JE VŠAK LEN ŠTVRTINA AKCIÍ. ICH CENA SA ODHADUJE NA ŠESŤ MILIÁRD EUR.

Nemci predávajú svoje železnice

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokov po predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl. V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220 ­tisíc ľudí.

Štvrtina akcií Deutsche Bahn zmení majiteľa. Predaj musia najprv schváliť nemecká vláda a parlament.Štvrtina akcií Deutsche Bahn zmení majiteľa. Predaj musia najprv schváliť nemecká vláda a parlament. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Kupec takmer štvrtinového balíka Deutsche Bahn s ním získa aj záväzok manažmentuv prospech odborov, že 15 rokovpo predaji nedôjdek znižovaniu počtu pracovných síl.V súčasnosti v Deutsche Bahn pracuje 220­tisíc ľudí.

BERLÍN. Špičky nemeckej vládnej koalície sa tento týždeň dohodli, že do konca roka štát predá súkromným investorom štvrtinový podiel v železni­ciach. Skončil sa tak niekoľko mesiacov trvajúci spor medzi kresťanskými demokratmi kancelárky Angely Merkelovej (CDU) a ich koaličnými part­nermi zo sociálnej demokracie (SPD).

Skryť Vypnúť reklamu

Konzervatívci, ktorí chceli pôvodne privatizovať až 49­percentný balík, nakoniec museli ustúpiť. Po oznámení kompromisu sa politici predháňali vo veľkých vyjadreniach a hovorili o historickom dni. Šéf socialistov Kurt Beck povedal, že koalícia dokázala, že je schopná pracovať.

Deutsche Bahn sa pripravujú na liberalizáciu trhu

Predaj 24,9­percentného podielu Deutsche Bahn má podľa odhadov hodnotu 6 miliárd eur. Minister dopravy Wolfgang Tiefensee (SPD) však očakáva, že výnosy sa môžu vyšplhať až na osem miliárd. „Je to bezpečná investícia, ktorá je prísľubom dlhotrvajúceho úspechu. Som si istý, že sa investori ohlásia,“ povedal v rozhovore pre Deutschlandfunk­ radio.

Výnos z predaja si rozdelia vláda a železnice. Väčšina zdrojov by mala ísť do modernizácie a rozširovania služieb. Deu­tsche Bahn sa chcú pripraviť na rok 2010, keď sa liberalizuje železničný trh v Európskej únii a zrušia sa bariéry na prepravu pasažierov. Spoločnosť sa chce presadiť aj v Ázii, na Blízkom východe a v Severnej Amerike.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj väčšinového balíka blokuje ústava

Predaj tento týždeň odobrí vláda a ešte pred letnými prázdninami by ho mala odsúhlasiť aj dolná komora parlamentu. Berlín si ponechá kontrolu nad železničnými stanicami a rovnako aj nad 34­tisíc kilometrami koľajníc.

Podľa kancelárky Merkelovej ide iba o prvú etapu privatizácie a ďalšie majú nasledovať v budúcnosti. Predaj väčšinového balíka však blokuje nemecká ústava, podľa ktorej si štát musí ponechať rozhodujúci podiel vo firme ako súčasť verejnej služby.

Odbory majú garanciu zamestnanosti

Snahy o privatizáciu nemeckých železníc sprevádza už niekoľko rokov emotívna debata. Kritici sa obávajú zníženia kvality služieb a pracovných podmienok pre zamestnancov. Riaditeľstvo železníc po tlaku odborov muselo súhlasiť s tým, že 15 rokov po predaji nedôjde k znižovaniu stavov.

Skryť Vypnúť reklamu

Deutsche Bahn je najväčšia prepravná spoločnosť v Európe. Zamestnáva vyše 220­tisíc ľudí a ročné tržby presahujú 30 miliárd eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Radosť zachytiť tieto krásne krivky
  2. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  7. ŠKODA prišla s unikátnou platformou
  8. Nová služba v dm – expresné vyzdvihnutie v ľubovoľnej predajni
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 152
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 5 812
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 581
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 432
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 3 277
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 260
  7. Prvá dáma festivalu 1 840
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 834
  9. Za koľko zradil Judáš Ježiša podľa dnešných peňazí? 1 827
  10. Časté zápaly ústnej dutiny či nádcha? Vyskúšajte nano striebro 1 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spoločné fotenie pred Úradom vlády.

Keď si odmyslíme výstrelky Matoviča a Kollára, je tu vláda štandardnej stredopravej orientácie.


13. sep

V zelenej farbe budú už len štyri okresy.


58m

Neprehliadnite tiež

Šéf spoločnosti InoBat Marián Boček.

Výsledky poukazujú na bezpečnosť a výkonnosť batérií od InoBat.


TASR 11m
Zamestnanec automobilky Škoda Auto prichádza na bicykli na rannú smenu do závodu v českom meste Mladá Boleslav.

Dôvodom je nedostatok čipov.


TASR 1 h
Šéf Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ján Tóth v rozhovore pre agentúru SITA.

Návrh predložil do parlamentu poslanec za Sme rodina Miloš Svrček.


TASR 2 h
Peter Cmorej.

SaS vytvorí priestor na rokovanie na konferencii.


SITA 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu