OSTRÁ KRITIKA, KTORÚ MALO SLOVENSKO DOSTAŤ Z FRANKFURTU, BUDE ZREJME OVEĽA MIERNEJŠIA

Lotyši podporili slovenské euro

Slovensko musí o schopnosti prijať euro presvedčiť aj najväčších pochybovačov, ktorými sú Francúzi a Nemci.

Európska centrálna banka pravdepodobne zmierni svoju hodnotiacu správu Slovenska.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – AP)

BRATISLAVA. Ak Slovensko splnilo merateľné kritériá na vstup do eurozóny, treba ho tam pustiť a nevymýšľať ďalšie podmienky, ako napríklad trvalá udržateľnosť inflácie. Tak možno čítať odkaz, ktorý dala Lotyšská centrálna banka svojím vyjadrením k výhradám ku schopnosti Slovenska udržať čísla slovenskej ekonomiky v limitoch aj po prípadnom nahradení koruny eurom.

„Od Slovenska sa vyžaduje, aby splnilo niečo, čo sa pred desiatimi rokmi od ostatných členov eurozóny nevyžadovalo, aby to plnili,“ citovala agentúra Bloomberg hovorcu lotyšskej centrálnej banky Martinsa Gravitisa.

Ďalšie zamietnutie žiadosti východoeurópskej krajiny by „zaváňalo neochotou rozšíriť eurozónu“. Do eurozóny sa doteraz z východnej Európy podarilo dostať Slovinsku, neuspelo Estónsko a Litva.

Posledné kolo

Vyjadrenie lotyšských strážcov meny je zároveň ďalším potvrdením minulotýždňových informácií agentúry Reuters o tom, že hodnotiaca správa Európskej centrálnej banky, ktorá mala byť k Slovensku kritická, sa pod tlakom viacerých krajín posúva v prospech odporúčania povoliť Slovensku opustiť korunu v prospech eura.

„Je to posledné kolo lobingu o priaznivú správu,“ povedal analytik Volksbank Vladimír Vaňo. Upozorňuje, že viditeľná podpora slovenským snahám zatiaľ neprichádza od predstaviteľov najväčších ekonomík Európy.

„Nemeckí a francúzski centrálni bankári by mali v prípade nového člena podpísať, že napriek rekordnému hospodárskemu tempu na úrovni Číny či pobaltských krajín, pri mimoriadne nízkych reálnych úro­koch a pri raste zamestnanosti aj reálnej mzdy bude mať krajina stabilnú a nízku infláciu,“ povedal Vaňo. Vysoké tempo rastu ekonomiky býva zákonite spojené s rastom cien.

Buď ­ alebo

Pre pozíciu francúzskej a nemeckej centrálnej banky je táto situácia zvlášť nepríjemná aj preto, lebo napriek spomaleniu hospodárstva ich krajín odmietajú banky investíciám pomôcť nižšími úrokmi. Argumentujú vysokým rastom cien. A ak by v tejto situácii centrálne banky podporili práve pre infláciu rizikové Slovensko, mohlo by sa im to vrátiť nielen v podobe domácej kritiky.

Prijatie Slovenska do eurozóny za týchto podmienok by mohlo byť precedensom na posudzovanie kritéria inflačnej udržateľnosti aj u väčších ekonomík, ako je napríklad Poľsko či Pobaltie.

Silný kurz

Spolu s diskusiou o prijatí či neprijatí eura na Slovensku pokračuje aj debata o kurze, za ktorý by sa na konci roka mali meniť koruny za eurá. Premiér Robert Fico tvrdí, že by mal byť z pohľadu koruny čo najsilnejší. „Jednoznačne prevláda vo vláde názor, že kurz by mal byť čo najvýhodnejší pre radového občana,“ vyhlásil predseda vlády v sobotu v Slovenskom rozhlase .

Čo najvýhodnejší kurz pritom podľa Fica znamená to, že ľudia by dali za euro čo najmenej slovenských korún. „Pretože opačne, keby sme dávali za euro veľa korún, bolo by to výhodné pre podnikateľský sektor, najmä pre exportérov. My musíme chrániť predovšetkým verejnosť,“ zdôraznil premiér.

Čo znamená silný kurz, či sa ním napríklad myslí silnejší ako súčasný trhový kurz, či úroveň silnejšia ako centrálna parita, nepovedala včera ani jeho hovorkyňa.

Stanovenie konečného kurzu nebude čisto slovenským rozhodnutím. Súhlasiť musia všetky krajiny eurozóny a aj Slovensko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 222
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 043
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 945
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 782
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 497
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 424
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 247
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 835

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.