BRATISLAVA. SDKÚ-DS opätovne vyzýva premiéra Roberta Fica, aby umožnil opozičnú kontrolu v komisiách pre diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) vzhľadom na mnoho otáznikov a podozrení. Informoval o tom na tlačovej besede v piatok poslanec najväčšej opozičnej strany Ivan Štefanec po tom, čo ministerstvo dopravy vyhlásilo aj tretí diaľničný tender na PPP projekty.
"Som presvedčený, že odmietanie opozičnej účasti v týchto komisiách je len dôkazom, že vláde nejde o občana, ale len o kšefty," dodal Štefanec. Stále je podľa neho pritom neznáme, koľko budú uvedené projekty stáť a ako sa to dotkne občanov
Minister financií Ján Počiatek by mal podľa Štefanca povedať, s akou čiastkou počíta v štátnom rozpočte na splácanie PPP projektov v roku 2011, keďže chce v uvedenom roku dosiahnuť vyrovnané rozpočtové hospodárenie.
"Ak to vláda myslí seriózne s PPP projektmi a vyrovnaným štátnym rozpočtom, mala by verejnosti tieto čísla povedať," dodal opozičný poslanec. Nebolo by totiž podľa neho dobré, keby sa realizácia PPP projektov rozbehla a ministerstvo financií by ich blokovalo. Štefanec je presvedčený, že transparentnosť v tomto procese je nielen záujmom vlády, ale aj občanov.
Štefanec vyslovil určité podozrenie, či sa diaľničné tendre PPP nepripravujú bez kontroly opozície preto, aby v nich uspelo medzinárodné konzorcium, v ktorom je aj žilinská spoločnosť Váhostav-SK Juraja Širokého, považovaného za sponzora vládneho Smeru. Konzorcium s Váhostavom sa v prvých dvoch tendroch už kvalifikovalo do záverečnej časti a opozičný poslanec sa chce "staviť, že postúpi ďalej aj vo vyhlásenom treťom tendri". "Práve preto máme záujem byť v centre diania, aby sme vedeli, ako bude koncesný dialóg vedený a ako budú nastavené podmienky," povedal poslanec SDKÚ-DS.
Situáciu s PPP projektmi prirovnal Štefanec ku kauzám na Slovenskom pozemkovom fonde. Tie boli totiž odhalené až následne. Ak by mala podľa neho opozícia ex-post kontrolu v týchto projektoch, znamenajúcich najväčšiu verejnú zákazku v dejinách Slovenska, o niekoľko rokov bude možné už len konštatovať prípadné problémy. SDKÚ-DS ide podľa Štefanca o transparentnosť, o čo najviac informácií o tom, koľko bude občan platiť a za akých podmienok, a takisto o porovnanie financovania výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov cez PPP projekty a zo štátneho rozpočtu alebo eurofondov.
"Prečo sa nepoužívajú eurofondy? Veď v programovom období od roku 2007 doteraz neprišiel na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensko ani cent. Obávame sa, že je to preto, lebo eurofondy sú pod prísnou kontrolou a čerpanie je veľmi transparentné," myslí si Štefanec. To však podľa jeho slov nie je prípad PPP projektov.
Požiadavka opozície sa podľa ministerstva javí ako kontraproduktívna
Požiadavka opozičných politikov zúčastňovať sa na zasadaniach komisie na vyhodnotenie tendrov projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa javí z časového aj odborného hľadiska kontraproduktívna. V reakcii na opakovanú požiadavku SDKÚ-DS na zastúpenie v týchto komisiách to dnes pre TASR uviedla riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Eva Benešová.
Rezort dopravy podľa nej v procese tendrov na PPP projekty postupuje v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Podľa tohto zákona pritom členovia komisie musia mať odborné vzdelanie alebo odbornú prax zodpovedajúcu predmetu zákaziek. "Navyše, komisie v procesoch výberu koncesionára fungujú na každodennej báze, preto je otázne, či účasť poslancov Národnej rady (NR) SR by bola z uvedeného dôvodu reálna," upozornila Benešová s tým, že opozícia má možnosť kontrolovať činnosť ministerstva aj formou interpelácií, hodiny otázok či poslaneckých prieskumov.