VYBUDOVANIE ŠIROKOROZCHODKY OHROZÍ PRACOVNÉ MIESTA ŽELEZNIČIAROV NA VÝCHODE

Naše Cargo preložilo vlak z Číny

Preloženie čínskeho tovaru na štandardnú trať na území Slovenska naznačuje, že na vybudovanie širokorozchodnej trate do Viedne nie je dôvod.

BRATISLAVA. Slovenský železničný dopravca, spoločnosť Cargo, bezproblémovo zvládla prekládku skúšobného nákladného vlaku z Číny zo širokorozchodnej trate na štandardnú. Naznačila tak, že budovanie širokorozchodnej trate do Viedne nie je potrebné. Vláda má pritom v pláne začať stavať širokorozchodku v roku 2010.

Prepravná cesta železnicou má byť alternatívou k prepravám tovarov z Ázie do Európy po mori. Hovorkyňa Carga Monika Schmidtová povedala, že objednávatelia zisťujú parametre trate. „Je verejným tajomstvom, že prístavy praskajú vo švíkoch,“ povedala. Celá trasa vlaku mala viac ako 12­tisíc kilometrov.

Odborník na železničnú dopravu z Výskumného ústavu dopravného František Kocúr vidí výhody železničnej dopravy v tom, že oproti námornej je minimálne o polovicu kratšia. „Rýchlosť je jeden z hlavných argumentov,“ povedal. Aj on súhlasí s tým, že obmedzujúcim prvkom v lodnej doprave sú prístavy. „Rozšírenie prístavov nie je vôbec jednoduchá záležitosť. Ani sa nemajú kam zväčšovať, sú v podstate nadoraz.“

Širokorozchodka poškodí

Rýchle prekladanie vlakov z Ďalekého východu by mohlo podľa Kocúra posilniť naše prekládkové stanice tak, že by získali ďalšie zákazky. „Som zástancom našich prekládok a nie budovania širokorozchodky do Viedne, ako avizuje slovenská vláda. Budovali sme prekládkový komplex s obrovskou kapacitou a vybudovaním širokorozchodnej trate by sme stratili všetky tranzitné prepravy,“ povedal. Podľa neho máme dostatočné kapacity na juhu na to, aby tam prechádzali vlaky normálneho rozchodu. Čierna nad Tisou síce podľa neho potrebuje modernizáciu, ale práve vlaky z východu by to podnietili. „Je to aj otázka zamestnanosti ľudí v tejto oblasti,“ povedal.

Spoločnosť Cargo prekladala kontajnery zo širokorozchodných vozňov na vozne normálneho rozchodu v Termináli kombinovanej dopravy (TKD) Dobrá. Zároveň tovar aj preclila. Podľa hovorkyne spoločnosti bola prekládka bezproblémová.

„Veríme, že po skúšobnom vlaku budú na základe analýzy operátorov vyslané ďalšie,“ povedala Schmidtová.

Cesta trvala 25 dní

Napriek sľubným vyhliadkam Carga má vláda iný názor. Premiér Fico počas návštevy ruského premiéra Zubkova začiatkom apríla vyhlásil, že širokorozchodná železničná trať do Viedne by sa mohla začať na Slovensku stavať o dva roky. Hodnota celého projektu by mala presiahnuť 4,3 miliardy eur (okolo 140 miliárd korún). Širokorozchodka z Ruska sa v súčasnosti končí pri Košiciach.

Slovensko-ukrajinskú hranicu prešiel vlak z Číny v sobotu ráno 19. apríla. Trasu v dĺžke ­­12 677 kilometrov prešiel za 25 dní. Vlak bol naložený elektronickými súčiastkami z výrobného závodu v juhovýchodnej Číne do závodu v Mělníku v Česku.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 384
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 551
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 154
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 045
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 426
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 285
  7. Kam do tepla v januári? 2 288
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.