AKTUALIZOVANÉ 13:06

Kamionisti budú v piatok blokovať dopravu

Dopravcovia chcú úradníkom ukázať, aký návrh cestného zákona vytvorili. Podľa nich pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest pre odstavené kamióny.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona.

Ak úradníci nevypustia z návrhu sporný zákaz, príde názorná ukážka. Na dnešnej tlačovej besede generálny tajomník Česmadu Pavol Reich povedal, že úradníkom v jeden piatok na cestách ukážu, čo chcú presadiť.

"Nejde nám o štrajky, žiadne nátlakové akcie, ide skutočne o ukážku, že tento zákon spôsobí absolútny chaos a absolútne problémy na cestách pre každého motoristu," uviedol prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa neho cesty zostanú zablokované, pretože šoféri nebudú mať kde odstaviť kamióny.

Parkovacích miest je málo

Upozorňujú, že pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest. "Kde zostane stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na R1 na bežnej dvojprúdovej komunikácii na krajnici," pýta sa Halabrín. Ako príklad uviedol, že na R1 medzi Trnavou a Zvolenom je 40 parkovacích miest.

Podľa štatistiky z roku 2005 zaťaženie na trase Trnava - Nitra v čase, keď má platiť piatkový zákaz, je 863 kamiónov. Opatrenie je podľa Česmadu v rozpore s tvrdením vlády, že chce sprejazdniť cesty, spôsobí totiž opak - zablokuje ich.

Predstavitelia Česmadu nekonkretizovali, dokedy budú čakať na ústupok ministerských úradníkov. Tvrdia však, že piatkovú výstrahu urobia, kým parlament nezačne rokovať o novele. Novelu v stredu schválila vláda, parlament by o nej mohol rokovať na najbližšej schôdzi, ktorá sa začína 13. mája.

Zákaz podľa Česmadu nemá obdobu v Európe. Piatkové zákazy by boli ochotní akceptovať cez júl a august. Ak opatrenie začne platiť, spôsobí oveľa viac kolízií, než je ich dnes. Tvrdia, že opatrenie nepomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože profesionálni šoféri v nákladných vozidlách, ktorých sa zákaz bytostne týka, minulý rok spôsobili 2,6 % dopravných nehôd. Halabrín sa domnieva, že sa nepodarí znížiť ani úmrtnosť na cestách, ktorú by Slovensko chcelo mať menšiu o polovicu.

Novelou vzniknú škody

Kamionisti vlani zavinili 9,4 % smrteľných havárií. Piatkové zákazy budú mať dopad aj na hospodárske výsledky nákladných dopravcov, apeluje Česmad. Halabrín vyhlásil, že po cestách sa prepravuje 75 % tovaru a vláda chce obmedzovať prácu dopravcov v normálny pracovný deň. Ďalej im prekáža, že kvalifikovaných šoférov dáva do pozície neželaného na ceste.

"Nútime človeka stráviť v nákladnom vozidle oveľa dlhší čas bez reálneho výkonu, bez reálneho príjmu. Ľudia v tomto štáte, v tomto svete sú odmeňovaní za to, čo dokážeme vytvoriť a nie za to, čo si niekde odsedíme... Vodič sa stáva rukojemníkom toho, že musí stáť na ceste, bez toho, že mu dá niekto možnosť, aby za tento čas zarobil peniaze," dodal Halabrín.

Podľa Halabrína Česmad nikdy nebol proti zimným pneumatikám. Sú za to, aby ich nákladné vozidlá museli mať na hnacej náprave a autá do 3,5 tony by ich mali mať na všetkých nápravách. Nepozdáva sa im, že v novele nie je jasne stanovené, kedy sa má jazdiť na zimných gumách. Požadujú, aby sa jasne stanovilo, že šofér nebude zodpovedný za preťaženie vozidla, keď vie preukázať, že za to nemohol.

Má ísť o prípady, keď vie doložiť dokladmi, že mu naložili ťažší náklad, než napísali do dokladov. Zodpovedný má byť ten, kto to skutočne spôsobil a nie šofér, ktorého postihujú zákazom činnosti. Ďalšou požiadavkou Česmadu je, aby v policajných autách boli terminály a pokuty sa mohli platiť aj bezhotovostne. Zároveň by sa mala zlepšiť vymožiteľnosť postihov zahraničných šoférov.

Polícia: Vyjadrenia Česmadu sú účelové

Policajný zbor odmieta kritiku združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, ktorý kritizuje piatkové zákazy jazdy pre kamionistov. Ako agentúru SITA informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch, tvrdenia Česmadu považujú za účelové.

"V novom zákone sa v konečnom dôsledku oproti teraz platnému zákonnému ustanoveniu počet hodín zákazu jazdy niektorých druhov vozidiel počas bežného roka znižuje z 22 na osem hodín, ktoré sú rozdelené do najkritickejších dní v piatok a v nedeľu popoludní. Preto nie celkom chápeme, čo vlastne Česmad svojím snažením a hrozbami nátlaku sleduje," povedal Korch.

Podľa polície novela jednoznačne smeruje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti dopravy. Podľa Korcha novelu nenapísali ministerskí úradníci, ale odborníci na cestnú premávku. "Pokiaľ kamiónová doprava skvalitní svoju logistiku, budú postačovať i súčasné parkovacie miesta," dodal Korch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 414
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 143
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 922
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 626
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 893
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 165
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 136
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 006
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 916

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí, tvrdí jeho šéf

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale napokon to nebolo zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju má živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, tvrdí Komárňan Marián Molnár.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnešný vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.