SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 13:06

Kamionisti budú v piatok blokovať dopravu

Dopravcovia chcú úradníkom ukázať, aký návrh cestného zákona vytvorili. Podľa nich pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest pre odstavené kamióny.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona.

Ak úradníci nevypustia z návrhu sporný zákaz, príde názorná ukážka. Na dnešnej tlačovej besede generálny tajomník Česmadu Pavol Reich povedal, že úradníkom v jeden piatok na cestách ukážu, čo chcú presadiť.

"Nejde nám o štrajky, žiadne nátlakové akcie, ide skutočne o ukážku, že tento zákon spôsobí absolútny chaos a absolútne problémy na cestách pre každého motoristu," uviedol prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa neho cesty zostanú zablokované, pretože šoféri nebudú mať kde odstaviť kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

Parkovacích miest je málo

Upozorňujú, že pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest. "Kde zostane stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na R1 na bežnej dvojprúdovej komunikácii na krajnici," pýta sa Halabrín. Ako príklad uviedol, že na R1 medzi Trnavou a Zvolenom je 40 parkovacích miest.

Podľa štatistiky z roku 2005 zaťaženie na trase Trnava - Nitra v čase, keď má platiť piatkový zákaz, je 863 kamiónov. Opatrenie je podľa Česmadu v rozpore s tvrdením vlády, že chce sprejazdniť cesty, spôsobí totiž opak - zablokuje ich.

Predstavitelia Česmadu nekonkretizovali, dokedy budú čakať na ústupok ministerských úradníkov. Tvrdia však, že piatkovú výstrahu urobia, kým parlament nezačne rokovať o novele. Novelu v stredu schválila vláda, parlament by o nej mohol rokovať na najbližšej schôdzi, ktorá sa začína 13. mája.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákaz podľa Česmadu nemá obdobu v Európe. Piatkové zákazy by boli ochotní akceptovať cez júl a august. Ak opatrenie začne platiť, spôsobí oveľa viac kolízií, než je ich dnes. Tvrdia, že opatrenie nepomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože profesionálni šoféri v nákladných vozidlách, ktorých sa zákaz bytostne týka, minulý rok spôsobili 2,6 % dopravných nehôd. Halabrín sa domnieva, že sa nepodarí znížiť ani úmrtnosť na cestách, ktorú by Slovensko chcelo mať menšiu o polovicu.

Novelou vzniknú škody

Kamionisti vlani zavinili 9,4 % smrteľných havárií. Piatkové zákazy budú mať dopad aj na hospodárske výsledky nákladných dopravcov, apeluje Česmad. Halabrín vyhlásil, že po cestách sa prepravuje 75 % tovaru a vláda chce obmedzovať prácu dopravcov v normálny pracovný deň. Ďalej im prekáža, že kvalifikovaných šoférov dáva do pozície neželaného na ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nútime človeka stráviť v nákladnom vozidle oveľa dlhší čas bez reálneho výkonu, bez reálneho príjmu. Ľudia v tomto štáte, v tomto svete sú odmeňovaní za to, čo dokážeme vytvoriť a nie za to, čo si niekde odsedíme... Vodič sa stáva rukojemníkom toho, že musí stáť na ceste, bez toho, že mu dá niekto možnosť, aby za tento čas zarobil peniaze," dodal Halabrín.

Podľa Halabrína Česmad nikdy nebol proti zimným pneumatikám. Sú za to, aby ich nákladné vozidlá museli mať na hnacej náprave a autá do 3,5 tony by ich mali mať na všetkých nápravách. Nepozdáva sa im, že v novele nie je jasne stanovené, kedy sa má jazdiť na zimných gumách. Požadujú, aby sa jasne stanovilo, že šofér nebude zodpovedný za preťaženie vozidla, keď vie preukázať, že za to nemohol.

Skryť Vypnúť reklamu

Má ísť o prípady, keď vie doložiť dokladmi, že mu naložili ťažší náklad, než napísali do dokladov. Zodpovedný má byť ten, kto to skutočne spôsobil a nie šofér, ktorého postihujú zákazom činnosti. Ďalšou požiadavkou Česmadu je, aby v policajných autách boli terminály a pokuty sa mohli platiť aj bezhotovostne. Zároveň by sa mala zlepšiť vymožiteľnosť postihov zahraničných šoférov.

Polícia: Vyjadrenia Česmadu sú účelové

Policajný zbor odmieta kritiku združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, ktorý kritizuje piatkové zákazy jazdy pre kamionistov. Ako agentúru SITA informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch, tvrdenia Česmadu považujú za účelové.

"V novom zákone sa v konečnom dôsledku oproti teraz platnému zákonnému ustanoveniu počet hodín zákazu jazdy niektorých druhov vozidiel počas bežného roka znižuje z 22 na osem hodín, ktoré sú rozdelené do najkritickejších dní v piatok a v nedeľu popoludní. Preto nie celkom chápeme, čo vlastne Česmad svojím snažením a hrozbami nátlaku sleduje," povedal Korch.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa polície novela jednoznačne smeruje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti dopravy. Podľa Korcha novelu nenapísali ministerskí úradníci, ale odborníci na cestnú premávku. "Pokiaľ kamiónová doprava skvalitní svoju logistiku, budú postačovať i súčasné parkovacie miesta," dodal Korch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  2. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj perspektívne programy!
  6. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 380
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 869
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 685
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 112
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 592
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 199
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 143
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 189
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 769
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h
Peter Schutz

Aj vo Fortuna lige vedia, že po desiatich prehrách sa manažér mení z princípu.

15 h

Trvalo to ani nie rok a Igor Matovič dokázali v očiach ľudí urobiť zo SmeroHlasu menšie zlo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Rast bol relatívne vysoký vzhľadom na dosahy a vplyvy pandémie.

20m
Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

11 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

12 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h