SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Kamionisti budú v piatok blokovať dopravu

Dopravcovia chcú úradníkom ukázať, aký návrh cestného zákona vytvorili. Podľa nich pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest pre odstavené kamióny.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona.

Ak úradníci nevypustia z návrhu sporný zákaz, príde názorná ukážka. Na dnešnej tlačovej besede generálny tajomník Česmadu Pavol Reich povedal, že úradníkom v jeden piatok na cestách ukážu, čo chcú presadiť.

"Nejde nám o štrajky, žiadne nátlakové akcie, ide skutočne o ukážku, že tento zákon spôsobí absolútny chaos a absolútne problémy na cestách pre každého motoristu," uviedol prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa neho cesty zostanú zablokované, pretože šoféri nebudú mať kde odstaviť kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

Parkovacích miest je málo

Upozorňujú, že pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest. "Kde zostane stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na R1 na bežnej dvojprúdovej komunikácii na krajnici," pýta sa Halabrín. Ako príklad uviedol, že na R1 medzi Trnavou a Zvolenom je 40 parkovacích miest.

Podľa štatistiky z roku 2005 zaťaženie na trase Trnava - Nitra v čase, keď má platiť piatkový zákaz, je 863 kamiónov. Opatrenie je podľa Česmadu v rozpore s tvrdením vlády, že chce sprejazdniť cesty, spôsobí totiž opak - zablokuje ich.

Predstavitelia Česmadu nekonkretizovali, dokedy budú čakať na ústupok ministerských úradníkov. Tvrdia však, že piatkovú výstrahu urobia, kým parlament nezačne rokovať o novele. Novelu v stredu schválila vláda, parlament by o nej mohol rokovať na najbližšej schôdzi, ktorá sa začína 13. mája.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákaz podľa Česmadu nemá obdobu v Európe. Piatkové zákazy by boli ochotní akceptovať cez júl a august. Ak opatrenie začne platiť, spôsobí oveľa viac kolízií, než je ich dnes. Tvrdia, že opatrenie nepomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože profesionálni šoféri v nákladných vozidlách, ktorých sa zákaz bytostne týka, minulý rok spôsobili 2,6 % dopravných nehôd. Halabrín sa domnieva, že sa nepodarí znížiť ani úmrtnosť na cestách, ktorú by Slovensko chcelo mať menšiu o polovicu.

Novelou vzniknú škody

Kamionisti vlani zavinili 9,4 % smrteľných havárií. Piatkové zákazy budú mať dopad aj na hospodárske výsledky nákladných dopravcov, apeluje Česmad. Halabrín vyhlásil, že po cestách sa prepravuje 75 % tovaru a vláda chce obmedzovať prácu dopravcov v normálny pracovný deň. Ďalej im prekáža, že kvalifikovaných šoférov dáva do pozície neželaného na ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nútime človeka stráviť v nákladnom vozidle oveľa dlhší čas bez reálneho výkonu, bez reálneho príjmu. Ľudia v tomto štáte, v tomto svete sú odmeňovaní za to, čo dokážeme vytvoriť a nie za to, čo si niekde odsedíme... Vodič sa stáva rukojemníkom toho, že musí stáť na ceste, bez toho, že mu dá niekto možnosť, aby za tento čas zarobil peniaze," dodal Halabrín.

Podľa Halabrína Česmad nikdy nebol proti zimným pneumatikám. Sú za to, aby ich nákladné vozidlá museli mať na hnacej náprave a autá do 3,5 tony by ich mali mať na všetkých nápravách. Nepozdáva sa im, že v novele nie je jasne stanovené, kedy sa má jazdiť na zimných gumách. Požadujú, aby sa jasne stanovilo, že šofér nebude zodpovedný za preťaženie vozidla, keď vie preukázať, že za to nemohol.

Skryť Vypnúť reklamu

Má ísť o prípady, keď vie doložiť dokladmi, že mu naložili ťažší náklad, než napísali do dokladov. Zodpovedný má byť ten, kto to skutočne spôsobil a nie šofér, ktorého postihujú zákazom činnosti. Ďalšou požiadavkou Česmadu je, aby v policajných autách boli terminály a pokuty sa mohli platiť aj bezhotovostne. Zároveň by sa mala zlepšiť vymožiteľnosť postihov zahraničných šoférov.

Polícia: Vyjadrenia Česmadu sú účelové

Policajný zbor odmieta kritiku združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, ktorý kritizuje piatkové zákazy jazdy pre kamionistov. Ako agentúru SITA informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch, tvrdenia Česmadu považujú za účelové.

"V novom zákone sa v konečnom dôsledku oproti teraz platnému zákonnému ustanoveniu počet hodín zákazu jazdy niektorých druhov vozidiel počas bežného roka znižuje z 22 na osem hodín, ktoré sú rozdelené do najkritickejších dní v piatok a v nedeľu popoludní. Preto nie celkom chápeme, čo vlastne Česmad svojím snažením a hrozbami nátlaku sleduje," povedal Korch.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa polície novela jednoznačne smeruje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti dopravy. Podľa Korcha novelu nenapísali ministerskí úradníci, ale odborníci na cestnú premávku. "Pokiaľ kamiónová doprava skvalitní svoju logistiku, budú postačovať i súčasné parkovacie miesta," dodal Korch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  4. Compliance – who should be responsible?
  5. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  9. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  10. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 416
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 683
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 551
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 078
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 4 912
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 163
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 683
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 421
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 160
  10. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia čakajú na očkovanie proti Covidu-19.

Posledné týždne záujem o prvé dávky rástol


16 h
Manželka premiér Hegera Lucia Hegerová.

Deti vidia manžela iba ráno, hovorí.


12 h
Zdravotníci sa starajú o pacienta na JIS-ke v nemocnici 26. marca 2021 v poľskom meste Bochnia.

Pavol Török je odborník na pľúcnu ventiláciu.


26. nov

Neprehliadnite tiež

Národná banka Slovenska.

Stabilita nebola narušená.


TASR 4m
Ilustračná foto.

Podnikatelia priaznivo hodnotili situáciu a dopyt po službách za posledné tri mesiace.


TASR 1 h
Bytovka Bonaparte.

Ceny na trhu výrazne vzrástli.


2 h
Ilustračná fotografia.

Cieľom automobilky je uviesť na trh elektromobily s vlastnými batériami do roku 2028.


TASR 3 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 738
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 355
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 580
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 181
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 788
  7. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 4 364
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 065
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu