AKTUALIZOVANÉ 13:06

Kamionisti budú v piatok blokovať dopravu

Dopravcovia chcú úradníkom ukázať, aký návrh cestného zákona vytvorili. Podľa nich pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest pre odstavené kamióny.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia neplánuje štrajkovať proti zákazu jazdiť po cestách každý piatok od 16:00 do 20:00, čo presadzuje ministerstvo vnútra v novele cestného zákona.

Ak úradníci nevypustia z návrhu sporný zákaz, príde názorná ukážka. Na dnešnej tlačovej besede generálny tajomník Česmadu Pavol Reich povedal, že úradníkom v jeden piatok na cestách ukážu, čo chcú presadiť.

"Nejde nám o štrajky, žiadne nátlakové akcie, ide skutočne o ukážku, že tento zákon spôsobí absolútny chaos a absolútne problémy na cestách pre každého motoristu," uviedol prezident Česmadu Peter Halabrín. Podľa neho cesty zostanú zablokované, pretože šoféri nebudú mať kde odstaviť kamióny.

Parkovacích miest je málo

Upozorňujú, že pri cestách neexistuje dostatok parkovacích miest. "Kde zostane stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na R1 na bežnej dvojprúdovej komunikácii na krajnici," pýta sa Halabrín. Ako príklad uviedol, že na R1 medzi Trnavou a Zvolenom je 40 parkovacích miest.

Podľa štatistiky z roku 2005 zaťaženie na trase Trnava - Nitra v čase, keď má platiť piatkový zákaz, je 863 kamiónov. Opatrenie je podľa Česmadu v rozpore s tvrdením vlády, že chce sprejazdniť cesty, spôsobí totiž opak - zablokuje ich.

Predstavitelia Česmadu nekonkretizovali, dokedy budú čakať na ústupok ministerských úradníkov. Tvrdia však, že piatkovú výstrahu urobia, kým parlament nezačne rokovať o novele. Novelu v stredu schválila vláda, parlament by o nej mohol rokovať na najbližšej schôdzi, ktorá sa začína 13. mája.

Zákaz podľa Česmadu nemá obdobu v Európe. Piatkové zákazy by boli ochotní akceptovať cez júl a august. Ak opatrenie začne platiť, spôsobí oveľa viac kolízií, než je ich dnes. Tvrdia, že opatrenie nepomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách, pretože profesionálni šoféri v nákladných vozidlách, ktorých sa zákaz bytostne týka, minulý rok spôsobili 2,6 % dopravných nehôd. Halabrín sa domnieva, že sa nepodarí znížiť ani úmrtnosť na cestách, ktorú by Slovensko chcelo mať menšiu o polovicu.

Novelou vzniknú škody

Kamionisti vlani zavinili 9,4 % smrteľných havárií. Piatkové zákazy budú mať dopad aj na hospodárske výsledky nákladných dopravcov, apeluje Česmad. Halabrín vyhlásil, že po cestách sa prepravuje 75 % tovaru a vláda chce obmedzovať prácu dopravcov v normálny pracovný deň. Ďalej im prekáža, že kvalifikovaných šoférov dáva do pozície neželaného na ceste.

"Nútime človeka stráviť v nákladnom vozidle oveľa dlhší čas bez reálneho výkonu, bez reálneho príjmu. Ľudia v tomto štáte, v tomto svete sú odmeňovaní za to, čo dokážeme vytvoriť a nie za to, čo si niekde odsedíme... Vodič sa stáva rukojemníkom toho, že musí stáť na ceste, bez toho, že mu dá niekto možnosť, aby za tento čas zarobil peniaze," dodal Halabrín.

Podľa Halabrína Česmad nikdy nebol proti zimným pneumatikám. Sú za to, aby ich nákladné vozidlá museli mať na hnacej náprave a autá do 3,5 tony by ich mali mať na všetkých nápravách. Nepozdáva sa im, že v novele nie je jasne stanovené, kedy sa má jazdiť na zimných gumách. Požadujú, aby sa jasne stanovilo, že šofér nebude zodpovedný za preťaženie vozidla, keď vie preukázať, že za to nemohol.

Má ísť o prípady, keď vie doložiť dokladmi, že mu naložili ťažší náklad, než napísali do dokladov. Zodpovedný má byť ten, kto to skutočne spôsobil a nie šofér, ktorého postihujú zákazom činnosti. Ďalšou požiadavkou Česmadu je, aby v policajných autách boli terminály a pokuty sa mohli platiť aj bezhotovostne. Zároveň by sa mala zlepšiť vymožiteľnosť postihov zahraničných šoférov.

Polícia: Vyjadrenia Česmadu sú účelové

Policajný zbor odmieta kritiku združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, ktorý kritizuje piatkové zákazy jazdy pre kamionistov. Ako agentúru SITA informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch, tvrdenia Česmadu považujú za účelové.

"V novom zákone sa v konečnom dôsledku oproti teraz platnému zákonnému ustanoveniu počet hodín zákazu jazdy niektorých druhov vozidiel počas bežného roka znižuje z 22 na osem hodín, ktoré sú rozdelené do najkritickejších dní v piatok a v nedeľu popoludní. Preto nie celkom chápeme, čo vlastne Česmad svojím snažením a hrozbami nátlaku sleduje," povedal Korch.

Podľa polície novela jednoznačne smeruje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti dopravy. Podľa Korcha novelu nenapísali ministerskí úradníci, ale odborníci na cestnú premávku. "Pokiaľ kamiónová doprava skvalitní svoju logistiku, budú postačovať i súčasné parkovacie miesta," dodal Korch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 896
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 518
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 977
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 876
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 495
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 677
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 341
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 221
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 027
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 760

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Zamestnanci Googlu: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Nechali si vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

DOMOV

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Neprehliadnite tiež

Rast inflácie v eurozóne sa zrýchlil

Miera inflácie v 19 krajinách, ktoré zaviedli euro, sa v januári zvýšila o 1,8 percenta.

Kurz eura padol na 6-týždňové minimum

Euro neskôr zmazalo časť strát.

Zisk Rosnefti mierne klesol

Ropné firmy na celom svete začiatkom vlaňajška zápasili s výrazným poklesom cien ropy.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop