Za zdraženie môžu vyššie dane - tie síce platia už od januára tohto roka, ale výrobcovia majú vždy nejaké zásoby za starú cenu, takže zdraženie odsúvajú. Prípadne rozdeľujú zvyšovanie cien do viacerých etáp, aby fajčiarov nevyľakali skokovým zdražením.
Najväčší český výrobca spoločnosť Philip Morris z Kutnej Hory sa napríklad chystá pri najpredávanejšej značke Red&White zvýšiť cenu najprv o tri koruny. Za pár mesiacov ju však navýši o ďalších päť korún, ako vyplýva z cien, ktoré si nechal registrovať. Nakoniec tak bude škatuľka stáť 58 Kč (75 Sk).
Podobne to urobí Philip Morris so startkami. Značku Next už o tri koruny zdražil.
Ceny cigariet rastú kvôli daniam už vyše päť rokov, ale ich spotreba klesá iba mierne. Vlani išla napríklad dole zhruba o percento. Fajčiari sa totiž skôr presúvajú k lacnejším značkám, ako by s fajčením prestali.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.