ĽUDIA Z KOŠÍC A ŽILINY SA SŤAŽUJÚ NA POCHYBNÉ PRAKTIKY CESTOVNEJ KANCELÁRIE BELLAVISTA

Ako sa z Kanárskych stane mora

Firma najprv ľudí testuje, či a kam chodia na dovolenky. Potom im znova zavolá, že vyhrali zájazd na Kanárske ostrovy. Všetko sa však skončí úplne inak.

Niektoré dovolenky môžu ľudí sklamať prv, ako na ne vycestujú.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Počas prezentácií dovoleniek, ktoré ponúka cestovná kancelária Bellavista so sídlom v Košiciach a pobočkou v Žiline, sa niektorí jej klien­ti cítia ako omámení. Podpíšu, čo by nepodpísali a zaplatia, čo by nezaplatili. Na druhý deň je už neskoro. Potom, ako si zmluvu ešte raz a poriadne prečítajú, chcú ju zrušiť. Zistia totiž, že v cene nie je strava, letenky ani poistenie, dátum ani presné miesto pre pobyt. To kancelária vybavuje až dodatočne. Ak by si klienti mali všetko doplatiť sami, vyšlo by ich to poriadne draho.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pointa prezentácií je ukrytá v zmluve. Za odstúpenie od nej cestovka žiada odstupné skoro 80 percent z ceny dovolenky.

Cestovka z Košíc sa nenachádza ani na internetovom zozname Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr. „Konanie cestovnej kancelárie je neštandardné. Čudujem sa, že niekto sa dá ešte na takéto veci nachytať,“ povedal viceprezident asociácie Pavol Komora. Tvrdí, že za odstúpenie od zmluvy krátko po jej podpise zvyknú cestovné kancelárie pýtať storno poplatok do tisíc korún, a nie ako to robí Bellavista – až 80 percent.

Klienti zo Zlatých stránok

Nábor klientov sa začína telefonátom. Firma získava čísla zo Zlatých stránok. V telefonáte sa vás pýtajú, či a kde chodíte na dovolenky.

V druhom telefonáte vám oznámia, že ste vyhrali dovolenku, najčastejšie na Kanárskych ostrovoch. Potom to má rýchly spád. „Zavolali nás na stretnutie, kde sme sa zišli štyri manželské páry,“ hovorí Petra zo Žiliny. Podmienkou bolo, aby prišli obaja manželia. Na stretnutí im nehovorili len o dovolenkových ponukách. Učili ich, ako sa robí dražba. Stretnutie vedie muž, ktorý hovorí po anglicky. On podpisuje zmluvy ako konateľ firmy. Pri každom manželskom páre je tlmočníčka.

Po malých cvičných dražbách, napríklad šampanského, príde na rad samotný dovolenkový pobyt. Paradoxne, zájazd za najnižšiu cenu vydražia napokon všetci. „Manžel tam najprv nechcel ísť, urobil to len pre mňa. Potom sa mu to však celé zapáčilo, začal byť iniciatívny a prehováral ma, aby sme to podpísali,“ hovorí Petra. Manžel dokonca išiel v ich sprievode do bankomatu vybrať peniaze na dovolenku a zaplatil im. „Na druhý deň mi hovoril, že si vôbec nevie vysvetliť, čo robil.“

Po peniaze až domov

Bežná prax tejto firmy je podľa klientov, ktorých sme oslovili, taká, že idú s nimi aj domov alebo do banky, až kým im nezaplatia. Božena Stašeková z Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska si nemyslí, že by cestovka dávala do nápojov nejaké omamné látky. „Ten ošiaľ vzniká plánovane, majú to psychologicky veľmi dobre premyslené. Viacerí z klientov dokonca vyjadrili podozrenie, že na stretnutí je nastrčená dvojica, ktorá to len hrá,“ povedala Stašeková. Podľa jej slov sťažností s podobnými skúsenosťami, ako mala Petra, dostala skoro štyridsať.

Podnety od sklamaných klien­tov, ktorí sa nemôžu dostať k svojim peniazom, už dostala aj Slovenská obchodná inšpekcia. „Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie v Košiciach vedie voči spoločnosti Bellavista tri správne konania za zistené nedostatky, no pokiaľ je to v štádiu preverovania, nemôžeme zverejniť ďalšie informácie,“ povedala hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová.

Polícia v tejto veci zatiaľ nekoná. „Ak inšpekcia zistí, že je vo veci trestnoprávny rozmer, určite o tom bude políciu informovať a budeme sa vecou zaoberať,“ povedal policajný hovorca Martin Korch.

Výpalnícka hrozba

K svojim peniazom, ktoré cestovke zaplatili, sa ľudia dostávajú ťažko. Niektorým sa to podarilo, iným nie. Keď sa ľudia sťažujú, že boli uvedení do omylu, zástupcovia cestovky už k nim nie sú takí prívetiví ako predtým. „Nič na nich neplatí, ani právnici, ani súdy, ale boja sa, keď im pohrozíte výpalníkmi,“ povedala Petra. Takýmto spôsobom sa jej napokon podarilo získať od cestovky peniaze späť.

Pred časom aktívne pôsobili na Slovensku a v obchodnom registri sú stále zaregistrované ďalšie podobné firmy. Ich spoločným menovateľom je, že majú konateľa s anglickým menom a sídlo firmy je vo Veľkej Británii. Jednej z nich už obchodná inšpekcia aj dala pokuty za vyše stotisíc korún a zároveň navrhli živnostenskému úradu zrušenie oprávnenia pôsobiť ako cestovná kancelária. Nebolo treba. Urobila to sama cestovka.

Cestovná kancelária Bellavista nám k sťažnostiam klientov na jej praktiky nechcela nič povedať. „Nemáme tu nadriadených, k ničomu sa nebudeme vyjadrovať,“ povedala pani, ktorá zdvihla telefón na čísle, ktoré má firma na svojej internetovej stránke.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Aj v Poluse chránime Vaše srdcia
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  4. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  8. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  9. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  10. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 782
  2. Najužitočnejšia appka 17 718
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 033
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 637
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 307
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 393
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 707
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 014
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 470
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako nevidiaci zistí, že má šaty rovnakej farby

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

SVET

Slovák na najvyššej pozícii Únie? Začal sa diplomatický boj

Šefčovič nie je outsider, no veľkú šancu nemá.

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

Neprehliadnite tiež

V austrálskom Sydney spustili výstavbu nového medzinárodného letiska

Nové letisko Western Sydney Airport bude stáť 3,6 miliardy dolárov a má byť otvorené v roku 2026.

Porsche už viac nebude vyrábať dieselové autá

Porsche sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom.

Smartfóny vytlačia z peňaženiek karty, platiť sa bude dať aj prsteňmi

Firmy sú pri nových spôsoboch platby inovatívne.

Štát bude vedieť detaily o nákupoch ľudí, mená nie

Navrhované zmeny by mali platiť od januára.

Talianska skupina UniCredit predá ďalší balík nedobytných úverov

Podľa talianskych médií záujem prejavilo niekoľko amerických investičných fondov.