Paríž 15. apríla (TASR) - Predaj nových áut v Európe klesol v prvom štvrťroku 2008 medziročne o 1,8 %, pričom v marci sa počet novo registrovaných áut znížil o 9,5 %. Oznámila to dnes asociácia európskych výrobcov áut (ACEA).
"V kontexte ekonomickej neistoty, ktorú vyvolala úverová kríza v USA, sa predaj áut v západnej Európe znížil," uvádza sa v správe ACEA. Podľa asociácie mala na negatívne marcové výsledky vplyv aj Veľká noc, keďže sa počet dní, keď boli predajne áut otvorené, zredukoval o sviatky.
V 15 štátoch tzv. starej Európskej únie (pred jej rozšírením), klesol predaj áut v prvom štvrťroku o 2,9 %, zatiaľ čo v nových členských štátoch vyskočil o 14,7 %. V celej únii sa predaj nových áut znížil o 1,8 %.
"Ak výsledné číslo prerátame na počet pracovných dní, potom marcové štatistiky predaja nie sú negatívne. Obecne sa však predaj nových áut znižuje v dôsledku makroekonomickej situácie," uviedol analytik JP Morgan Phillipe Houchois.
Na najväčšom západoeurópskom trhu, v Nemecku, sa predaj nových áut zvýšil v 1. kvartáli len o 2,6 %. Analytici však očakávali väčší rast. V Portugalsku stúpol v sledovanom období predaj vozidiel o 11,6 %, ale napríklad v Taliansku sa predalo o 10 % menej áut ako pred rokom.
Nemecký Volkswagen VW zostáva najväčším výrobcom áut v Európe, ale predaj jeho produktov sa znížil o 2,6 % a podiel na trhu klesol z 19 % na 18,9 % v 1. štvrťroku 2008. Na druhom mieste sa umiestnil PSA Peugeot Citro‰n, ktorý predal o 4,7 % menej áut ako vlani a jeho podiel na trhu sa znížil z 13,3 % na 12,9 %.
Informovala o tom agentúra Reuters.