DREAMLINER VZLIETNE NAJSKÔR KONCOM ROKA. TRETÍ ODKLAD BUDE STÁŤ BOEING VEĽA – AJ PEŇAZÍ

Boeing mešká ako Airbus

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak akopred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

Americký výrobca lietadiel Boeing tretíkrát odložil skúšobný let a tým aj dodávky lietadla Dreamliner. Aerolinky, ktoré si ho už objednali, žiadajú kompenzácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak ako pred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.

Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.

Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.

Boeing bude platiť

Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.

Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.

Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.

Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.

Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.

A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.

Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.

Keď sa prestane dariť

Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federál­nych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.

A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.

Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.

Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.

Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.

Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787

pôvodný plán:

skúšobný let – august 2007

prvá dodávka – máj 2008

1. odklad:

skúšobný let – marec 2008

prvá dodávka – december 2008

2. odklad

skúšobný let – jún 2008

prvá dodávka – marec 2009

3. odklad

skúšobný let – koniec roka 2008

prvá dodávka – najskôr júl 2009

Kto chce odškodnenie

All Nippon Airlines – 50 lietadiel

British Airways – 24 lietadiel

Air New Zealand – 8 lietadiel

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  3. Jednoducho “wau" !
  4. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  5. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  6. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  7. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  8. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  10. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 381
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 007
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 987
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 480
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 439
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 429
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 416
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 217
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 1 013
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

PLUS

Má dvadsaťpäť a cudzie srdce. Dnes už vie, aké to je

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

ŽENA

Vedkyňa, ktorá skúma sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus

V laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.