DREAMLINER VZLIETNE NAJSKÔR KONCOM ROKA. TRETÍ ODKLAD BUDE STÁŤ BOEING VEĽA – AJ PEŇAZÍ

Boeing mešká ako Airbus

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak akopred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

Americký výrobca lietadiel Boeing tretíkrát odložil skúšobný let a tým aj dodávky lietadla Dreamliner. Aerolinky, ktoré si ho už objednali, žiadajú kompenzácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak ako pred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.

Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.

Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.

Boeing bude platiť

Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.

Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.

Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.

Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.

Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.

A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.

Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.

Keď sa prestane dariť

Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federál­nych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.

A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.

Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.

Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.

Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.

Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787

pôvodný plán:

skúšobný let – august 2007

prvá dodávka – máj 2008

1. odklad:

skúšobný let – marec 2008

prvá dodávka – december 2008

2. odklad

skúšobný let – jún 2008

prvá dodávka – marec 2009

3. odklad

skúšobný let – koniec roka 2008

prvá dodávka – najskôr júl 2009

Kto chce odškodnenie

All Nippon Airlines – 50 lietadiel

British Airways – 24 lietadiel

Air New Zealand – 8 lietadiel

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 461
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 995
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 934
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 268
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 981
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 021
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 090
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 387
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 206

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.