SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
DREAMLINER VZLIETNE NAJSKÔR KONCOM ROKA. TRETÍ ODKLAD BUDE STÁŤ BOEING VEĽA – AJ PEŇAZÍ

Boeing mešká ako Airbus

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak akopred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

Americký výrobca lietadiel Boeing tretíkrát odložil skúšobný let a tým aj dodávky lietadla Dreamliner. Aerolinky, ktoré si ho už objednali, žiadajú kompenzácie.Americký výrobca lietadiel Boeing tretíkrát odložil skúšobný let a tým aj dodávky lietadla Dreamliner. Aerolinky, ktoré si ho už objednali, žiadajú kompenzácie. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak ako pred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.

Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.

Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.

Boeing bude platiť

Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.

Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.

Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.

Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.

Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.

A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.

Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.

Keď sa prestane dariť

Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federál­nych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.

A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.

Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.

Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.

Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.

Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787

pôvodný plán:

skúšobný let – august 2007

prvá dodávka – máj 2008

1. odklad:

skúšobný let – marec 2008

prvá dodávka – december 2008

2. odklad

skúšobný let – jún 2008

prvá dodávka – marec 2009

3. odklad

skúšobný let – koniec roka 2008

prvá dodávka – najskôr júl 2009

Kto chce odškodnenie

All Nippon Airlines – 50 lietadiel

British Airways – 24 lietadiel

Air New Zealand – 8 lietadiel

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 703
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 388
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 482
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 429
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Ceny plynu prudko vzrástli a podpora od štátu sa na konci mesiaca skončí.


TASR 11 h
Ilustračné foto

Hurikán spôsobil v USA pokles zásob ropy.


SITA 11 h
Ilustračné foto.

Poslanci Európskeho parlamentu aj Medzinárodná agentúra pre energetiku Gazprom kritizovali.


TASR 11 h
Minister hospodárstva Richard Sulík.

Sulík chce podľa Pčolinského na schôdzi vystúpiť.


TASR 13 h

Blogy SME

  1. Michal Šimečka: Buďme úprimní. Nikto nečakal, že EÚ v krízovom roku takto zaberie
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. Martina Hilbertová: Z vodární ďalej odtekajú peniaze, hoci si riaditeľ zaplatil až troch poradcov
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Pavel Macko: Potrebujeme protimafiánsky balíček!
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  8. Martin Ondráš: Zvýšenie cien za prenájom pôdy, alebo skutočne sa nedalo aj inak?
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  2. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  3. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 155
  4. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 923
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 279
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 242
  1. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  3. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  4. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  5. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
Skryť Zatvoriť reklamu