DREAMLINER VZLIETNE NAJSKÔR KONCOM ROKA. TRETÍ ODKLAD BUDE STÁŤ BOEING VEĽA – AJ PEŇAZÍ

Boeing mešká ako Airbus

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak akopred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

Americký výrobca lietadiel Boeing tretíkrát odložil skúšobný let a tým aj dodávky lietadla Dreamliner. Aerolinky, ktoré si ho už objednali, žiadajú kompenzácie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak ako pred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.

Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.

Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.

Boeing bude platiť

Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.

Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.

Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.

Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.

Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.

A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.

Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.

Keď sa prestane dariť

Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federál­nych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.

A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.

Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.

Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.

Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.

Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787

pôvodný plán:

skúšobný let – august 2007

prvá dodávka – máj 2008

1. odklad:

skúšobný let – marec 2008

prvá dodávka – december 2008

2. odklad

skúšobný let – jún 2008

prvá dodávka – marec 2009

3. odklad

skúšobný let – koniec roka 2008

prvá dodávka – najskôr júl 2009

Kto chce odškodnenie

All Nippon Airlines – 50 lietadiel

British Airways – 24 lietadiel

Air New Zealand – 8 lietadiel

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 988
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 839
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 085
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 324
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 240
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 673
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 662
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop