Jej základnou filozofiou je snaha zvýšiť počet cestujúcich s predplatenými cestovnými lístkami.
Primátor Žiliny Ivan Harman zdôraznil, že zmena zavedie niekoľko nových druhov predplatených cestovných lístkov. "Predpokladám, že Žilinčania budú využívať predplatené cestovné lístky ďaleko viac. Náhodní cestujúci a návštevníci Žiliny budú zrejme ďalej využívať jednorazové cestovné lístky, ale nemyslím si, že mesto by malo na nich doplácať. Ak by teraz nedošlo k úprave cestovného, z ktorého očakávame aj ekonomický efekt, tak tento ekonomický efekt by muselo mesto doplácať z verejných zdrojov," skonštatoval Harman.
Podľa Igora Gubalu, riaditeľa Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ), ktorého stopercentným majiteľom je mesto Žilina, tvoria predplatné lístky zhruba 15 % všetkých jázd a 85 % tvoria jednorazoví cestujúci. "Náklady pre DPMŽ medziročne stúpajú, preto bolo treba vyrovnať deficit v príjmoch. Keďže mestský rozpočet je limitovaný výdavkami, pristúpili sme k zvýšeniu jednorazového cestovného. Aj keby Žilinčania skutočne pristúpili k používaniu predplatených kariet v rozsiahlejšej miere, DPMŽ stále na tom niečo získa," uviedol Gubala.
Od 1. júna 2008 stúpnu ceny všetkých jednorazových cestovných lístkoch okrem dvadsaťštyrihodinového, ktorý bude navyše platiť aj na nočné spoje. Cena jednorazového cestovného lístka nad päť zastávok sa upraví z 12 Sk (0,37 eura) na 17 Sk (0,52 eura). Diskusiu vyvolala zmena ceny lístka v doplnkovom predaji u vodiča zo 14 Sk (0,43 eura) na 35 Sk (1,08 eura). My sme stáli pred rozhodnutím zachovať doplnkový predaj u vodiča alebo ho zrušiť. Skutočne oň nemáme záujem. Žilinská MHD by mala byť dopravou typu veľkého mesta, nie tak ako v okolitých menších mestách, kde lístky predáva vodič. Neviem si predstaviť v žilinských kĺbových vozidlách ako by sme zvládli nástup 150 cestujúcich, ktorým by lístky predával vodič," povedal Gubala.
Riaditeľ DPMŽ pripomenul, že zmeny zachovávajú pri predplatných cestovných lístkoch pôvodnú úroveň a znižujú ceny zľavnených predplatených cestovných lístkov. "Vytvorili sme odstupňovanie cien jázd podľa počtu zakúpených jázd, možnosť presunu nevyužitých jázd do nasledujúceho obdobia, rozšírenie platnosti predplatených lístkov aj na nočné spoje a zavedenie predplateného lístka na 20 jázd mesačne vo všetkých kategóriách. Zároveň sme zaviedli predplatený prenosný lístok s platnosťou 180 dní a tarifnou zľavou 20 % a možnosťou presunu nevyužitých jázd do ďalšieho obdobia," dodal Gubala.