Stánkari tvrdia, že na cigaretách nemôžu zarobiť

Prevádzkovateľom novinových stánkov sa nepáči, že na konečnú cenu cigariet, a teda ani na svoju maržu, pri ich predaji nemajú vplyv. Cenu na kolkoch stanovuje výrobca alebo dovozca. Ministerstvo o zavedení spôsobu určovania cien neuvažuje.

BRATISLAVA. Stánkari sa cítia byť pri predaji cigariet diskriminovaní. Výslednú cenu na škatuľke nemôžu ovplyvniť. Tvrdia, že musia prijať ceny, ktoré im určujú výrobcovia a veľkoobchodníci. Konečnú cenu na kontrolnej známke totiž určuje výrobca alebo dovozca cigariet. Predajcovia preto nemajú vplyv ani na výšku svojej marže.

Stánkarom sa nepáči, že si nemôžu určovať maržu podľa toho, aké náklady musia pokryť. Pri najpredávanejších cigare­tách, ako sú napríklad Marlboro, L&M, Petra alebo Golden Gate, sa pohybujú marže okolo 8 percent. Prevádzkovatelia novinových stánkov tvrdia, že na pokrytie nákladov je to málo.

Na Slovensku existuje jeden významný veľkoobchod s predajom tabakových výrobkov. Je to firma GG Tabak, predtým pôsobiaca pod názvom Barczi. GG Tabak je prepojená aj s distribučnou sieťou Mediaprint Kapa. Materskou spoločnosťou obidvoch firiem je spoločnosť Grafobal Group, ktorá patrí Ivanovi Kmotríkovi.

Akú veľkú maržu majú veľkoobchodníci pri predaji cigariet, sa nám od tejto firmy nepodarilo zistiť.

Kto určuje cenu

Majitelia stánkov nemôžu vplývať ani na konečnú cenu novín a časopisov. Tu im to až tak neprekáža, lebo maržu si dojednajú s vydavateľmi a vedia ju dopredu zakalkulovať. Z predaja tlače majú 15 percent. Pri cigaretách sú však odkázaní na výšku marže, ktorú určí výrobca už pri svojej kalkulácii konečnej ceny, a na to, koľko chce na cigaretách zarobiť veľkoobchod. Výrobcovia a dovozcovia musia odviesť aj spotrebnú daň z tabaku a tabakových výrobkov.

„Podľa zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov je prevádzkovateľ daňového skladu povinný uvádzať cenu cigariet pre konečného spotrebiteľa na kontrolnej známke. Spotrebiteľské balenie nie je možné predať na konečnú spotrebu za inú cenu, ako je uvedená na kontrolnej známke,“ povedal Tomáš Korkoš, manažér pre regulačné a fiškálne záležitosti firmy Phillip Morris.

S názorom prevádzkovateľov stánkov súhlasí riaditeľ inštitútu INESS Richard Ďurana. Zákon, ktorý stanovuje, že cena tých istých cigariet musí byť všade rovnaká, považuje za diskriminačný. „Toto opatrenie vedie k nedostatku tam, kde predajcovia svoje náklady nemôžu premietnuť do konečnej ceny cigariet,“ povedal.

O zmene zákona neuvažujú

Problém stánkarov by sa mohol riešiť zmenami v zákone tak, že sa určia pevné marže. Druhou možnosťou je, že sa cenotvorba nechá na predajcov. „V zákone o spotrebnej dani z tabakových výrobkov sa zatiaľ neuvažuje o zavedení spôsobu určovania cien cigariet,“ povedal Miroslav Šmál, hovorca ministerstva financií.

Tento zákon podľa neho nestanovuje osoby, ktoré určujú ceny cigariet. Tie musí prevádzkovateľ daňového skladu, oprávnený príjemca, daňový splnomocnenec a dovozca cigariet uvádzať na kontrolnej známke. „Hodnotu kontrolnej známky stanovuje tlačiareň cenín,“ povedal Šmál.

Ďurana nepovažuje reguláciu za riešenie. „Cena cigariet, ako aj akýchkoľvek iných komodít by mala byť na trhu výsledkom ponuky a dopytu,“ myslí si.

Výrobcovia v Európskej únii sa musia riadiť aj jej zákonmi. Tie však hovoria, že výrobcovia voľne stanovujú pre každý zo svojich výrobkov minimálnu maloobchodnú cenu. Ostatní podnikatelia v obchodnom reťazci majú preto voľnejšie ruky.

Únia má taktiež veľký vplyv na daňové zaťaženie cigariet. „Pri niektorých značkách tvoria dane až 85 percent,“ povedal Korkoš. Únia stanovuje minimálne percentuálne zaťaženie najpredávanejšej cenovej kategórie spotrebnými daňami na úrovni 57 percent z maloobchodnej ceny. Zároveň platí, že daňové zaťaženie na tisíc kusov cigariet musí dosiahnuť po prepočte 64 eur (približne 2070 korún).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 988
  2. Od septembra opäť po starom 5 946
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 157
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 739
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 197
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 130
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.