AUTOMOBILKY NA SLOVENSKU VYRÁBAJÚ STÁLE VIAC. NEMÁ VŠAK PRE NE KTO PRACOVAŤ

Zdvojnásobili sme výrobu áut

Minulý rok sa oproti predchádzajúcemu vyrobilo na Slovensku dvakrát toľko áut. A bude ich ešte viac. Už teraz však automobilkám chýbajú zamestnanci. Pomoc by chceli aj od štátu.

Minulý rok vyrobili automobilky na Slovensku zhruba šesťstotisíc áut. Brány závodov ich bude onedlho opúšťať ešte viac. Už teraz majú problém nájsť zamestnancov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka nábehu výroby v automobilkách Kia a PSA Peugeot sa u nás vyrába na tisíc obyvateľov 105 áut. Zaradilo nás to na celosvetovú prvú priečku. Vyrábať sa však má ešte viac. Všetky tri naše automobilky sa už teraz svorne sťažujú, že nemôžu nájsť ľudí, ktorí by pre ne autá vyrábali. Platy v tomto odvetví sa pritom podľa nich zvyšujú. Pomohol by väčší prílev zahraničných pracovníkov, čomu má pomôcť aj vláda.

Platy majú rásť

Na budúci rok chcú výrobcovia áut na Slovensku vyrobiť dokopy 640­tisíc áut. Oni a ich subdodávatelia budú potrebovať do roku 2010 zhruba 30–tisíc nových zamestnancov. „Táto situácia si vyžiada to, že nárast miezd bude rýchlejší než doteraz,“ povedal Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Otázkou je, o koľko majú tieto mzdy rásť.

„U nás bola priemerná mzda 34­tisíc korún. Ukazuje to, kam sa automobilový priemysel so zárobkami môže dostať,“ povedal Boris Michalík z Volkswagenu. Peter Švec, hovorca Peu­geotu, si myslí, že priemerné mzdy ako ukazovateľ sú zavádzajúce: „Aj v menej príťažli­vých pozíciách, ako je práca pri páse, budú platy v automobilovom priemysle rásť rýchlejšie ako inflácia.“ Tá je momentálne na úrovni okolo štyroch percent. Každý, kto nastúpi pracovať do Peugeotu, dostane dnes najmenej 17­tisíc korún v hrubom. K tomu pribudnú ešte bonusy – približne dvetisíc korún. V žilinskom závode Kia rástla priemerná mzda pracovníkov za pásom o sedem percent. „Tento rok očakávame podobný vývoj,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák.

Pracovníci z Vietnamu

Nedostatok ľudí by mal podľa automobiliek pomôcť riešiť aj štát. „Musíme diskutovať o novej migračnej politike,“ povedal Uhrík. To by chcelo od vlády nový migračný zákon, ktorý uľahčí dovoz pracovníkov aj z iných krajín, než z Rumunska a Bulharska. „V Česku sa napríklad podarilo agentúram preniknúť do Vietnamu,“ povedal Uhrík.

Okrem toho si myslí, že štát má pomôcť podporiť aj záujem žiakov o stredné odborné učilištia. Ministerstvo školstva preto pracuje na novom zákone.

Riešiť problém treba rýchlo. Kia a Peugeot zatiaľ využívajú približne dve tretiny svojej výrobnej kapacity, cieľom je 300­tisíc automobilov ročne v každom zo závodov. V celom slovenskom automobilovom prie­mysle by do roku 2010 malo pracovať viac než stotisíc ľudí. Dnes je to okolo 70­tisíc.

Automobilový priemysel však rieši aj ďalšie problémy. Ľudia u nás si radšej dovezú ojazdené auto, ako kúpia nové. Minulý rok sa tak na Slovensko dostalo vyše 80­tisíc starších ročníkov. „Zodpovedá to kúpyschopnosti nášho obyvateľstva, ale do budúcnosti to znamená problém s recykláciou,“ povedal Uhrík. Doteraz automobilky väčšinu svojej produkcie vyvážajú. Na celoslovenskom vývoze sa podieľajú 40 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 550
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 951
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 570
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 009
  5. Kam do tepla v januári? 2 483
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 359
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 201
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 095

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.