AUTOMOBILKY NA SLOVENSKU VYRÁBAJÚ STÁLE VIAC. NEMÁ VŠAK PRE NE KTO PRACOVAŤ

Zdvojnásobili sme výrobu áut

Minulý rok sa oproti predchádzajúcemu vyrobilo na Slovensku dvakrát toľko áut. A bude ich ešte viac. Už teraz však automobilkám chýbajú zamestnanci. Pomoc by chceli aj od štátu.

Minulý rok vyrobili automobilky na Slovensku zhruba šesťstotisíc áut. Brány závodov ich bude onedlho opúšťať ešte viac. Už teraz majú problém nájsť zamestnancov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka nábehu výroby v automobilkách Kia a PSA Peugeot sa u nás vyrába na tisíc obyvateľov 105 áut. Zaradilo nás to na celosvetovú prvú priečku. Vyrábať sa však má ešte viac. Všetky tri naše automobilky sa už teraz svorne sťažujú, že nemôžu nájsť ľudí, ktorí by pre ne autá vyrábali. Platy v tomto odvetví sa pritom podľa nich zvyšujú. Pomohol by väčší prílev zahraničných pracovníkov, čomu má pomôcť aj vláda.

Platy majú rásť

Na budúci rok chcú výrobcovia áut na Slovensku vyrobiť dokopy 640­tisíc áut. Oni a ich subdodávatelia budú potrebovať do roku 2010 zhruba 30–tisíc nových zamestnancov. „Táto situácia si vyžiada to, že nárast miezd bude rýchlejší než doteraz,“ povedal Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Otázkou je, o koľko majú tieto mzdy rásť.

„U nás bola priemerná mzda 34­tisíc korún. Ukazuje to, kam sa automobilový priemysel so zárobkami môže dostať,“ povedal Boris Michalík z Volkswagenu. Peter Švec, hovorca Peu­geotu, si myslí, že priemerné mzdy ako ukazovateľ sú zavádzajúce: „Aj v menej príťažli­vých pozíciách, ako je práca pri páse, budú platy v automobilovom priemysle rásť rýchlejšie ako inflácia.“ Tá je momentálne na úrovni okolo štyroch percent. Každý, kto nastúpi pracovať do Peugeotu, dostane dnes najmenej 17­tisíc korún v hrubom. K tomu pribudnú ešte bonusy – približne dvetisíc korún. V žilinskom závode Kia rástla priemerná mzda pracovníkov za pásom o sedem percent. „Tento rok očakávame podobný vývoj,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák.

Pracovníci z Vietnamu

Nedostatok ľudí by mal podľa automobiliek pomôcť riešiť aj štát. „Musíme diskutovať o novej migračnej politike,“ povedal Uhrík. To by chcelo od vlády nový migračný zákon, ktorý uľahčí dovoz pracovníkov aj z iných krajín, než z Rumunska a Bulharska. „V Česku sa napríklad podarilo agentúram preniknúť do Vietnamu,“ povedal Uhrík.

Okrem toho si myslí, že štát má pomôcť podporiť aj záujem žiakov o stredné odborné učilištia. Ministerstvo školstva preto pracuje na novom zákone.

Riešiť problém treba rýchlo. Kia a Peugeot zatiaľ využívajú približne dve tretiny svojej výrobnej kapacity, cieľom je 300­tisíc automobilov ročne v každom zo závodov. V celom slovenskom automobilovom prie­mysle by do roku 2010 malo pracovať viac než stotisíc ľudí. Dnes je to okolo 70­tisíc.

Automobilový priemysel však rieši aj ďalšie problémy. Ľudia u nás si radšej dovezú ojazdené auto, ako kúpia nové. Minulý rok sa tak na Slovensko dostalo vyše 80­tisíc starších ročníkov. „Zodpovedá to kúpyschopnosti nášho obyvateľstva, ale do budúcnosti to znamená problém s recykláciou,“ povedal Uhrík. Doteraz automobilky väčšinu svojej produkcie vyvážajú. Na celoslovenskom vývoze sa podieľajú 40 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 415
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 658
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 142
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 874
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 773
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 678
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 602
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 373
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 037
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 940

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Neprehliadnite tiež

Kto koľko zarába? Slováci si zisťujú, aké platy ponúkajú firmy

Top odvetvím na Slovensku, kde si ľudia zisťovali platy najčastejšie, je IT sektor.

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop