AUTOMOBILKY NA SLOVENSKU VYRÁBAJÚ STÁLE VIAC. NEMÁ VŠAK PRE NE KTO PRACOVAŤ

Zdvojnásobili sme výrobu áut

Minulý rok sa oproti predchádzajúcemu vyrobilo na Slovensku dvakrát toľko áut. A bude ich ešte viac. Už teraz však automobilkám chýbajú zamestnanci. Pomoc by chceli aj od štátu.

Minulý rok vyrobili automobilky na Slovensku zhruba šesťstotisíc áut. Brány závodov ich bude onedlho opúšťať ešte viac. Už teraz majú problém nájsť zamestnancov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka nábehu výroby v automobilkách Kia a PSA Peugeot sa u nás vyrába na tisíc obyvateľov 105 áut. Zaradilo nás to na celosvetovú prvú priečku. Vyrábať sa však má ešte viac. Všetky tri naše automobilky sa už teraz svorne sťažujú, že nemôžu nájsť ľudí, ktorí by pre ne autá vyrábali. Platy v tomto odvetví sa pritom podľa nich zvyšujú. Pomohol by väčší prílev zahraničných pracovníkov, čomu má pomôcť aj vláda.

Platy majú rásť

Na budúci rok chcú výrobcovia áut na Slovensku vyrobiť dokopy 640­tisíc áut. Oni a ich subdodávatelia budú potrebovať do roku 2010 zhruba 30–tisíc nových zamestnancov. „Táto situácia si vyžiada to, že nárast miezd bude rýchlejší než doteraz,“ povedal Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Otázkou je, o koľko majú tieto mzdy rásť.

„U nás bola priemerná mzda 34­tisíc korún. Ukazuje to, kam sa automobilový priemysel so zárobkami môže dostať,“ povedal Boris Michalík z Volkswagenu. Peter Švec, hovorca Peu­geotu, si myslí, že priemerné mzdy ako ukazovateľ sú zavádzajúce: „Aj v menej príťažli­vých pozíciách, ako je práca pri páse, budú platy v automobilovom priemysle rásť rýchlejšie ako inflácia.“ Tá je momentálne na úrovni okolo štyroch percent. Každý, kto nastúpi pracovať do Peugeotu, dostane dnes najmenej 17­tisíc korún v hrubom. K tomu pribudnú ešte bonusy – približne dvetisíc korún. V žilinskom závode Kia rástla priemerná mzda pracovníkov za pásom o sedem percent. „Tento rok očakávame podobný vývoj,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák.

Pracovníci z Vietnamu

Nedostatok ľudí by mal podľa automobiliek pomôcť riešiť aj štát. „Musíme diskutovať o novej migračnej politike,“ povedal Uhrík. To by chcelo od vlády nový migračný zákon, ktorý uľahčí dovoz pracovníkov aj z iných krajín, než z Rumunska a Bulharska. „V Česku sa napríklad podarilo agentúram preniknúť do Vietnamu,“ povedal Uhrík.

Okrem toho si myslí, že štát má pomôcť podporiť aj záujem žiakov o stredné odborné učilištia. Ministerstvo školstva preto pracuje na novom zákone.

Riešiť problém treba rýchlo. Kia a Peugeot zatiaľ využívajú približne dve tretiny svojej výrobnej kapacity, cieľom je 300­tisíc automobilov ročne v každom zo závodov. V celom slovenskom automobilovom prie­mysle by do roku 2010 malo pracovať viac než stotisíc ľudí. Dnes je to okolo 70­tisíc.

Automobilový priemysel však rieši aj ďalšie problémy. Ľudia u nás si radšej dovezú ojazdené auto, ako kúpia nové. Minulý rok sa tak na Slovensko dostalo vyše 80­tisíc starších ročníkov. „Zodpovedá to kúpyschopnosti nášho obyvateľstva, ale do budúcnosti to znamená problém s recykláciou,“ povedal Uhrík. Doteraz automobilky väčšinu svojej produkcie vyvážajú. Na celoslovenskom vývoze sa podieľajú 40 percentami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 867
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 426
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 372
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 155
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 930
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 922
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 785
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 613
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 813
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 678

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.