SME
Utorok, 9. marec, 2021 | Meniny má FrantiškaKrížovkyKrížovky
AUTOMOBILKY NA SLOVENSKU VYRÁBAJÚ STÁLE VIAC. NEMÁ VŠAK PRE NE KTO PRACOVAŤ

Zdvojnásobili sme výrobu áut

Minulý rok sa oproti predchádzajúcemu vyrobilo na Slovensku dvakrát toľko áut. A bude ich ešte viac. Už teraz však automobilkám chýbajú zamestnanci. Pomoc by chceli aj od štátu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vďaka nábehu výroby v automobilkách Kia a PSA Peugeot sa u nás vyrába na tisíc obyvateľov 105 áut. Zaradilo nás to na celosvetovú prvú priečku. Vyrábať sa však má ešte viac. Všetky tri naše automobilky sa už teraz svorne sťažujú, že nemôžu nájsť ľudí, ktorí by pre ne autá vyrábali. Platy v tomto odvetví sa pritom podľa nich zvyšujú. Pomohol by väčší prílev zahraničných pracovníkov, čomu má pomôcť aj vláda.

Platy majú rásť

Na budúci rok chcú výrobcovia áut na Slovensku vyrobiť dokopy 640­tisíc áut. Oni a ich subdodávatelia budú potrebovať do roku 2010 zhruba 30–tisíc nových zamestnancov. „Táto situácia si vyžiada to, že nárast miezd bude rýchlejší než doteraz,“ povedal Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Otázkou je, o koľko majú tieto mzdy rásť.

Skryť Vypnúť reklamu

„U nás bola priemerná mzda 34­tisíc korún. Ukazuje to, kam sa automobilový priemysel so zárobkami môže dostať,“ povedal Boris Michalík z Volkswagenu. Peter Švec, hovorca Peu­geotu, si myslí, že priemerné mzdy ako ukazovateľ sú zavádzajúce: „Aj v menej príťažli­vých pozíciách, ako je práca pri páse, budú platy v automobilovom priemysle rásť rýchlejšie ako inflácia.“ Tá je momentálne na úrovni okolo štyroch percent. Každý, kto nastúpi pracovať do Peugeotu, dostane dnes najmenej 17­tisíc korún v hrubom. K tomu pribudnú ešte bonusy – približne dvetisíc korún. V žilinskom závode Kia rástla priemerná mzda pracovníkov za pásom o sedem percent. „Tento rok očakávame podobný vývoj,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák.

Pracovníci z Vietnamu

Nedostatok ľudí by mal podľa automobiliek pomôcť riešiť aj štát. „Musíme diskutovať o novej migračnej politike,“ povedal Uhrík. To by chcelo od vlády nový migračný zákon, ktorý uľahčí dovoz pracovníkov aj z iných krajín, než z Rumunska a Bulharska. „V Česku sa napríklad podarilo agentúram preniknúť do Vietnamu,“ povedal Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho si myslí, že štát má pomôcť podporiť aj záujem žiakov o stredné odborné učilištia. Ministerstvo školstva preto pracuje na novom zákone.

Riešiť problém treba rýchlo. Kia a Peugeot zatiaľ využívajú približne dve tretiny svojej výrobnej kapacity, cieľom je 300­tisíc automobilov ročne v každom zo závodov. V celom slovenskom automobilovom prie­mysle by do roku 2010 malo pracovať viac než stotisíc ľudí. Dnes je to okolo 70­tisíc.

Automobilový priemysel však rieši aj ďalšie problémy. Ľudia u nás si radšej dovezú ojazdené auto, ako kúpia nové. Minulý rok sa tak na Slovensko dostalo vyše 80­tisíc starších ročníkov. „Zodpovedá to kúpyschopnosti nášho obyvateľstva, ale do budúcnosti to znamená problém s recykláciou,“ povedal Uhrík. Doteraz automobilky väčšinu svojej produkcie vyvážajú. Na celoslovenskom vývoze sa podieľajú 40 percentami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  2. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  3. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  4. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  5. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Nové číslo Historickej revue
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. FVT - malá fakulta, veľké úspechy
  2. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  3. Porovnanie cien 4-izbových bytov v Bratislave. Poznáme víťaza
  4. Tichá hrozba menom oxidačný stres. Ako sa pred ním chrániť?
  5. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  6. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  7. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  8. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  9. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  10. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 27 700
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 879
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 14 185
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 302
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 094
  6. Nové číslo Historickej revue 9 670
  7. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 211
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 784
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 671
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

Premiér Matovič vládne v štýle ja – strana – krajina.

8. mar
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 323-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 921 obetí. Platia sprísnené opatrenia.

7 h

Neprehliadnite tiež

Generálny tajomník OECD Angel Gurría.

OECD zlepšila aj prognózu vývoja ekonomiky eurozóny, ale iba mierne.

34m
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ján Mičovský.

Strana nepodporí ani poslanecký návrh Sme rodina.

45m
Ilustračné foto

V celej Únii klesla ekonomika menej ako v krajinách eurozóny.

52m
ilustračné foto

Oproti januáru tento počet narástol o 933 ľudí.

1 h