CESTUJÚCI V EURÓPSKEJ ÚNII BUDÚ MÔCŤ VOLAŤ Z LIETADIEL

V lietadle len tichý režim

Nie všetky aerolínie chcú spustiť telefonovanie v lietadle. Dôvodom je ekonomická nevýhodnosť, ale aj to, že cestujúci nechcú byť rušení.

BRATISLAVA. „Vážení cestujúci, počas nášho letu z Bratislavy nie je možné používať niektoré elektronické prístroje, najmä mobilné telefóny.“ Túto tradičnú vetu letušiek, ktorú musia povedať pred každým odletom lietadla, už onedlho nebudú cestujúci počúvať zakaždým. Posledná oáza pokoja od mobilných telefónov totiž už v priebehu tohto roka zanikne.

V pondelok padla jedna z posledných bariér, keď Európska komisia schválila technické štandardy na používanie mobilného telefónu počas letu. Doteraz sa telefóny v lietadle nesmeli používať, pretože ich vysielanie či vyhľadávanie mobilnej siete rušilo citlivé navigačné prístroje lietadla.

Navyše, podľa mobilných operátorov nebolo ani technicky možné z lietadla telefonovať, lebo mobilný signál je orientovaný horizontálne a dosiahne maximálne nadmorskú výšku tri kilometre.

Zapnúť až vo výške 3000 metrov

Telefonovanie v lietadle bude fungovať len v lietadlách, ktoré budú využívať špeciálny systém. Ten vytvorí v lietadle samostatnú mobilnú sieť, do ktorej sa telefón prihlási. Tento systém zároveň zamedzí, aby sa mobil snažil vyhľadávať pozemnú mobilnú sieť.

Hovory, esemesky a e-maily budú zo siete lietadla smerované na zem cez satelit. Rovnako aj hovory smerujúce na mobily v lietadle pôjdu z pozemnej siete mobilného operátora cez satelit.

Aj napriek tomu, že bude lietadlo vybavené vlastnou mobilnou sieťou, budú musieť cestujúci mobily pri odlete a pristávaní vypnúť. V týchto fázach letu nie je možné používať ani iné elektronické zariadenia, ako hudobné prehrávače či prenosné počítače. Navyše, posádka bude zapínať systém mobilnej siete až vo výške 3000 metrov nad morom.

V menšej výške by sa mohli telefóny pripájať do pozemných sietí, čím by rušili prístroje lietadla. Práve tento fakt umožnil cestujúcim v unesenom lietadle 11. septembra 2001 telefonovať so svojimi blízkymi.

Volania, esemesky, dáta

Ešte stále je tu šanca, aby neznelo v lietadle každú chvíľu zvonenie mobilu. Posádka totiž bude rozhodovať o tom, ktoré služby cestujúcim sprístupní. Napríklad len SMS správy a e-maily, alebo aj telefonovanie. Kapitán lietadla bude môcť systém počas letu v turbulencii aj úplne vypnúť.

Letušky okrem toho počas letu požiadajú cestujúcich, aby nepoužívali hlasné zvonenie, ale len vibračné, respektíve tichý režim.

Air France áno, Lufthansa nie

Používanie mobilu vo svojich lietadlách chcú sprístupniť viaceré európske, ale aj zaoceánske aerolínie. Už pred dvoma rokmi o tom hovorili predstavitelia nízkonákladových aerolínií Ryanair.

V decembri minulého roka spustili testovanie Air France a zvažujú to aj portugalské aerolínie TAP a britské BMI. V Austrálii testujú používanie mobilu v lietadle Quantas airlines.

Na druhej strane stoja napríklad nízkonákladové aerolínie SkyEurope, ktoré tvrdia, že by to pre ne nebolo ekonomicky výhodné, či nemecká Lufthansa. Nemecká spoločnosť však má záujem prevádzkovať pripojenie na internet.

Mobil v lietadle

Telefonovanie ponúknu Air France, TAP, BMI, Ryanair.

Systém zrejme nezavedie Lufthansa, SkyEurope, easyJet a iné nízkonákladové spoločnosti

Telefonovanie bude možné až v nadmorskej výške 3000 m.

V prípade, ak lietadlo vletí do turbulencie, kapitáni budú zrejme systém vypínať.

Posádka bude môcť obmedziť jednotlivé mobilné služby, ako SMS, e–mail či telefonovanie.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 566
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 207
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 810
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 550
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 121
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 115
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 023
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 561
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop