CESTUJÚCI V EURÓPSKEJ ÚNII BUDÚ MÔCŤ VOLAŤ Z LIETADIEL

V lietadle len tichý režim

Nie všetky aerolínie chcú spustiť telefonovanie v lietadle. Dôvodom je ekonomická nevýhodnosť, ale aj to, že cestujúci nechcú byť rušení.

BRATISLAVA. „Vážení cestujúci, počas nášho letu z Bratislavy nie je možné používať niektoré elektronické prístroje, najmä mobilné telefóny.“ Túto tradičnú vetu letušiek, ktorú musia povedať pred každým odletom lietadla, už onedlho nebudú cestujúci počúvať zakaždým. Posledná oáza pokoja od mobilných telefónov totiž už v priebehu tohto roka zanikne.

V pondelok padla jedna z posledných bariér, keď Európska komisia schválila technické štandardy na používanie mobilného telefónu počas letu. Doteraz sa telefóny v lietadle nesmeli používať, pretože ich vysielanie či vyhľadávanie mobilnej siete rušilo citlivé navigačné prístroje lietadla.

Navyše, podľa mobilných operátorov nebolo ani technicky možné z lietadla telefonovať, lebo mobilný signál je orientovaný horizontálne a dosiahne maximálne nadmorskú výšku tri kilometre.

Zapnúť až vo výške 3000 metrov

Telefonovanie v lietadle bude fungovať len v lietadlách, ktoré budú využívať špeciálny systém. Ten vytvorí v lietadle samostatnú mobilnú sieť, do ktorej sa telefón prihlási. Tento systém zároveň zamedzí, aby sa mobil snažil vyhľadávať pozemnú mobilnú sieť.

Hovory, esemesky a e-maily budú zo siete lietadla smerované na zem cez satelit. Rovnako aj hovory smerujúce na mobily v lietadle pôjdu z pozemnej siete mobilného operátora cez satelit.

Aj napriek tomu, že bude lietadlo vybavené vlastnou mobilnou sieťou, budú musieť cestujúci mobily pri odlete a pristávaní vypnúť. V týchto fázach letu nie je možné používať ani iné elektronické zariadenia, ako hudobné prehrávače či prenosné počítače. Navyše, posádka bude zapínať systém mobilnej siete až vo výške 3000 metrov nad morom.

V menšej výške by sa mohli telefóny pripájať do pozemných sietí, čím by rušili prístroje lietadla. Práve tento fakt umožnil cestujúcim v unesenom lietadle 11. septembra 2001 telefonovať so svojimi blízkymi.

Volania, esemesky, dáta

Ešte stále je tu šanca, aby neznelo v lietadle každú chvíľu zvonenie mobilu. Posádka totiž bude rozhodovať o tom, ktoré služby cestujúcim sprístupní. Napríklad len SMS správy a e-maily, alebo aj telefonovanie. Kapitán lietadla bude môcť systém počas letu v turbulencii aj úplne vypnúť.

Letušky okrem toho počas letu požiadajú cestujúcich, aby nepoužívali hlasné zvonenie, ale len vibračné, respektíve tichý režim.

Air France áno, Lufthansa nie

Používanie mobilu vo svojich lietadlách chcú sprístupniť viaceré európske, ale aj zaoceánske aerolínie. Už pred dvoma rokmi o tom hovorili predstavitelia nízkonákladových aerolínií Ryanair.

V decembri minulého roka spustili testovanie Air France a zvažujú to aj portugalské aerolínie TAP a britské BMI. V Austrálii testujú používanie mobilu v lietadle Quantas airlines.

Na druhej strane stoja napríklad nízkonákladové aerolínie SkyEurope, ktoré tvrdia, že by to pre ne nebolo ekonomicky výhodné, či nemecká Lufthansa. Nemecká spoločnosť však má záujem prevádzkovať pripojenie na internet.

Mobil v lietadle

Telefonovanie ponúknu Air France, TAP, BMI, Ryanair.

Systém zrejme nezavedie Lufthansa, SkyEurope, easyJet a iné nízkonákladové spoločnosti

Telefonovanie bude možné až v nadmorskej výške 3000 m.

V prípade, ak lietadlo vletí do turbulencie, kapitáni budú zrejme systém vypínať.

Posádka bude môcť obmedziť jednotlivé mobilné služby, ako SMS, e–mail či telefonovanie.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 138
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 052
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 252
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 806
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 923
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 307
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 298
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 071
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 020
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 600

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

TECH

Vedci objavili nový typ zemetrasení

Veľké tektonické zemetrasenie môže vyvolať ďalšie zemetrasenie vo svojej blízkosti.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.