Automobilky na Slovensku:
- vlani vyrobili 571 tisíc vozidiel, čo predstavuje takmer 100-percentný nárast
- ich obrat dosiahol 628 miliárd
- export áut, ktoré vyrobili tvorí 40 percent celoslovenského exportu
- odvetvie zamestnávalo vlani na Slovensku 65 tisíc ľudí
BRATISLAVA. V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 571 071 automobilov, čo v porovnaní s rokom 2006 predstavuje nárast o viac ako 93 %.
Na tisíc obyvateľov sa tak na Slovensku vyrobilo 105,7 áut, čo mu prinieslo prvé miesto vo svete. Podľa odhadov Združenia automobilového priemyslu (ZAP) by sa v tomto roku malo vyrobiť 640 tis. áut.
Obrat automobilového priemyslu dosiahol v minulom roku 628 mld. Sk, čo v medziročnom porovnaní predstavuje nárast o 42 %. Informoval o tom na utorňajšej tlačovej konferencii prezident ZAP Jozef Uhrík.
Produkcia bola rekordná
"Dosiahli sme rekordnú produkciu v troch na Slovensku pôsobiacich automobilkách," povedal Uhrík. Podľa Uhríka výroba v žilinskom závode Kia a trnavskom PSA spoločne prevýšila bratislavský Volskwagen, ktorý u nás pôsobí najdlhšie.
V uplynulom roku predstavoval vývoz automobilov takmer 40 % celkového slovenského exportu. Všetky tri automobilky patria medzi 10 najvýznamnejších slovenských vývozcov.
Uhrík pripomenul, že SR vlani dosiahla najnižšie saldo obchodnej bilancie -21,385 miliardy Sk (0,66 miliardy eur) a dokonca, ako jedna z mála krajín, mala aktívne saldo s USA 20,15 miliardy Sk (0,62 miliardy eur).
Automobilky: Chceme viac migrantov
Slovenská vláda by mala podľa zástupcov automobiliek viac otvoriť trh zahraničným migrantom, aby sa nasýtil dopyt výrobcov po kvalifikovanej pracovnej sile. Nedostatok odborných zamestnancov totiž zostáva hlavným problémom najvýznamnejšieho slovenského priemyselného odvetvia na čele so závodmi Volkswagen, PSA Peugeot-Citroën a Kia Motors. Počet pracovníkov v odbore by pritom mal tento rok narásť o 10.000 ľudí.
"Musíme diskutovať o novej migračnej politike," vyhlásil Jozef Uhrík. Vláda premiéra Roberta Fica podľa neho musí nájsť odvahu a vypracovať nový migračný zákon. Nemala by sa pritom spoliehať na iba Bulharov a Rumunov, ktorým už prácu na Slovensku uľahčila.
Súčasné zákonodarstvo podľa šéfa ZAP obmedzuje aj prácu agentúram, ktoré zháňajú pre podniky pracovníkov na lízing.
Tento model sa osvedčil napríklad v bratislavskom závode Volkswagenu a potom aj v sesterskej továrni Porsche v nemeckom Lipsku. Uhrík v tejto súvislosti zmienil aj úspešné nábory českých spoločností vo Vietname alebo na Ukrajine.
Slovensko zatiaľ nebolo voči uvoľneniu podmienok pre pracovníkov zo zahraničia príliš ústretové, a to aj pre nezamestnanosť, ktorá je najvyššia spomedzi členských krajín Európskej únie. Veľkú časť ľudí bez práce tvoria dlhodobo nezamestnaní s nízkou kvalifikáciou, automobilky však majú veľký dopyt najmä po absolventoch stredných odborných a vysokých technických škôl. Počet zamestnancov v odbore by mal v tomto roku stúpnuť na viac ako 75.000 pracovníkov.