AKTUALIZOVANÉ 18:30

Slováci nakupujú potraviny podľa kvality, cena je druhoradá

Pre Slovákov nie je pri nákupe potravín najdôležitejšia cena, ale kvalita a čerstvosť tovaru.

Bratislava 8. apríla (ČTK) - Na ceny potravinových produktov, ktoré v uplynulých mesiacoch výraznejšie stúpli, sú citliví najmä ľudia z menších obcí. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Gfk Slovakia, ktorý uskutočnila na vzorke tisíc respondentov.

"Čerstvý a kvalitný tovar - práve to je najdôležitejší faktor, ktorý Slováci zohľadňujú pri nákupe potravín," uviedla dnes GfK v tlačovej správe. Na prvé miesto v rebríčku dôležitosti ho zaradilo až 85 percent respondentov, doplnila. Necelé štyri pätiny opýtaných dbajú najmä na cenu. Rôznymi akciovými zľavami sa snažia prilákať spotrebiteľov najčastejšie hypermarkety a ďalšie väčšie prevádzky.

Šírka sortimentu zaváži zhruba u dvoch tretín respondentov, ktorí si radi vyberajú zo širokej ponuky výrobkov. Na popredných priečkach prieskumu, ktorý skúmal nákupné správanie Slovákov, skončili tiež zreteľné označovanie cien, čistota predajne a jej okolie a celková rýchlosť vybavenia nákupu. Zákazníci veľmi citlivo vnímajú aj ochotu a príjemné správanie personálu.

Asi pre tretinu nakupujúcich je podľa Gfk menej dôležitá dostupnosť predajne verejnou dopravou, alebo zbieranie bodov za nákup či vernostná karta. Zhruba každý štvrtý opýtaný si nepotrpí na zastúpenie značkových výrobkov a služby poskytované zákazníkom.

Výsledky prieskumu sú prekvapujúce

Pomer 85 % preferencie čerstvého a kvalitného tovaru so štvrtinou respondentov, ktorá sa vyjadrila, že si nepotrpí na značkové výrobky, je prekvapujúci. Reagoval na výsledky štúdie spoločnosti Gfk Shopping Monitor Slovakia 2007, mapujúcej nákupné správanie populácie SR, analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.

Ak boli v prieskume GfK správne formulované otázky, tak 85 % zákazníkov preferujúcich pri nákupe potravín kvalitu, je podľa názoru odborníka vyjadrením určitej vízie alebo ich sna pre budúcnosť. Dôkazom toho, že ešte stále má v rozhodovaní o nákupe prioritu cena, je úspech predaja sortimentu pod privátnou značkou a rast obratu diskontného formátu maloobchodu. "Čím ekonomicky menej zdatný región Slovenska, tým akcent spotrebiteľa na cenu je vyšší," potvrdil.

Na margo štúdie podotkol, že sa formuje čoraz výraznejšie skupina spotrebiteľov, u ktorej preferencia kvality je prvoradá bez ohľadu na cenu. Ukazuje to dopyt po prvotriednych potravinách najmä v mestách, na čo promptne reaguje časť obchodných spoločností prípravou otvárania menších špecializovaných predajní s prvotriednym či "prémiovým" sortimentom.

Marchandising ako metóda ponuky tovaru v predajni, dobre prepracovaná v štátoch, odkiaľ medzinárodné obchodné spoločnosti na Slovensko prišli, našla úspešnú odozvu v orientovaní spotrebiteľov pri ich nákupoch. "Avšak, častá zmena umiestňovania sortimentných skupín v mnohých najmä v regiónoch pôsobiach obchodoch ešte stále spôsobuje orientačné problémy kupujúcim," upozornil. Tieto faktory spolu s malými komunikačnými uličkami v predajni alebo malým priestorom pred pokladňami sú podľa jeho slov vnímané zákazníkom veľmi citlivo, často negatívne.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 540
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 666
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 167
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 132
  5. Kam do tepla v januári? 2 542
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 367
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 140
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

Počet podnikateliek na Slovensku stúpa, na priemer EÚ to ešte nestačí

Ženy podnikajú výraznejšie viac v odvetviach služieb a obchodu.

Zdravotné poisťovne hľadajú zdroje na zvýšenie platieb ambulanciám

Jedna ambulancia má podľa Asociácie súkromných lekárov SR na svoj chod potrebovať asi 5500 eur.

Stredná a východná Európa majú dobré vyhliadky na ekonomický rast

Ratingová agentúra Moody's: Na potenciál rastu regiónu negatívne vplývajú štrukturálne problémy.

Priemerná vyplácaná mesačná suma dôchodku z druhého piliera klesla

Mesačný dôchodok sa vyplácal v priemernej sume 23,89 eura a poberalo ho 874 sporiteľov.

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.