AKTUALIZOVANÉ 18:30

Slováci nakupujú potraviny podľa kvality, cena je druhoradá

Pre Slovákov nie je pri nákupe potravín najdôležitejšia cena, ale kvalita a čerstvosť tovaru.

Bratislava 8. apríla (ČTK) - Na ceny potravinových produktov, ktoré v uplynulých mesiacoch výraznejšie stúpli, sú citliví najmä ľudia z menších obcí. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Gfk Slovakia, ktorý uskutočnila na vzorke tisíc respondentov.

"Čerstvý a kvalitný tovar - práve to je najdôležitejší faktor, ktorý Slováci zohľadňujú pri nákupe potravín," uviedla dnes GfK v tlačovej správe. Na prvé miesto v rebríčku dôležitosti ho zaradilo až 85 percent respondentov, doplnila. Necelé štyri pätiny opýtaných dbajú najmä na cenu. Rôznymi akciovými zľavami sa snažia prilákať spotrebiteľov najčastejšie hypermarkety a ďalšie väčšie prevádzky.

Šírka sortimentu zaváži zhruba u dvoch tretín respondentov, ktorí si radi vyberajú zo širokej ponuky výrobkov. Na popredných priečkach prieskumu, ktorý skúmal nákupné správanie Slovákov, skončili tiež zreteľné označovanie cien, čistota predajne a jej okolie a celková rýchlosť vybavenia nákupu. Zákazníci veľmi citlivo vnímajú aj ochotu a príjemné správanie personálu.

Asi pre tretinu nakupujúcich je podľa Gfk menej dôležitá dostupnosť predajne verejnou dopravou, alebo zbieranie bodov za nákup či vernostná karta. Zhruba každý štvrtý opýtaný si nepotrpí na zastúpenie značkových výrobkov a služby poskytované zákazníkom.

Výsledky prieskumu sú prekvapujúce

Pomer 85 % preferencie čerstvého a kvalitného tovaru so štvrtinou respondentov, ktorá sa vyjadrila, že si nepotrpí na značkové výrobky, je prekvapujúci. Reagoval na výsledky štúdie spoločnosti Gfk Shopping Monitor Slovakia 2007, mapujúcej nákupné správanie populácie SR, analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.

Ak boli v prieskume GfK správne formulované otázky, tak 85 % zákazníkov preferujúcich pri nákupe potravín kvalitu, je podľa názoru odborníka vyjadrením určitej vízie alebo ich sna pre budúcnosť. Dôkazom toho, že ešte stále má v rozhodovaní o nákupe prioritu cena, je úspech predaja sortimentu pod privátnou značkou a rast obratu diskontného formátu maloobchodu. "Čím ekonomicky menej zdatný región Slovenska, tým akcent spotrebiteľa na cenu je vyšší," potvrdil.

Na margo štúdie podotkol, že sa formuje čoraz výraznejšie skupina spotrebiteľov, u ktorej preferencia kvality je prvoradá bez ohľadu na cenu. Ukazuje to dopyt po prvotriednych potravinách najmä v mestách, na čo promptne reaguje časť obchodných spoločností prípravou otvárania menších špecializovaných predajní s prvotriednym či "prémiovým" sortimentom.

Marchandising ako metóda ponuky tovaru v predajni, dobre prepracovaná v štátoch, odkiaľ medzinárodné obchodné spoločnosti na Slovensko prišli, našla úspešnú odozvu v orientovaní spotrebiteľov pri ich nákupoch. "Avšak, častá zmena umiestňovania sortimentných skupín v mnohých najmä v regiónoch pôsobiach obchodoch ešte stále spôsobuje orientačné problémy kupujúcim," upozornil. Tieto faktory spolu s malými komunikačnými uličkami v predajni alebo malým priestorom pred pokladňami sú podľa jeho slov vnímané zákazníkom veľmi citlivo, často negatívne.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 027
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 819
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 938
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 642
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 136
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 100
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 962
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 147
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 674

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.