AKTUALIZOVANÉ 18:30

Slováci nakupujú potraviny podľa kvality, cena je druhoradá

Pre Slovákov nie je pri nákupe potravín najdôležitejšia cena, ale kvalita a čerstvosť tovaru.

Bratislava 8. apríla (ČTK) - Na ceny potravinových produktov, ktoré v uplynulých mesiacoch výraznejšie stúpli, sú citliví najmä ľudia z menších obcí. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Gfk Slovakia, ktorý uskutočnila na vzorke tisíc respondentov.

"Čerstvý a kvalitný tovar - práve to je najdôležitejší faktor, ktorý Slováci zohľadňujú pri nákupe potravín," uviedla dnes GfK v tlačovej správe. Na prvé miesto v rebríčku dôležitosti ho zaradilo až 85 percent respondentov, doplnila. Necelé štyri pätiny opýtaných dbajú najmä na cenu. Rôznymi akciovými zľavami sa snažia prilákať spotrebiteľov najčastejšie hypermarkety a ďalšie väčšie prevádzky.

Šírka sortimentu zaváži zhruba u dvoch tretín respondentov, ktorí si radi vyberajú zo širokej ponuky výrobkov. Na popredných priečkach prieskumu, ktorý skúmal nákupné správanie Slovákov, skončili tiež zreteľné označovanie cien, čistota predajne a jej okolie a celková rýchlosť vybavenia nákupu. Zákazníci veľmi citlivo vnímajú aj ochotu a príjemné správanie personálu.

Asi pre tretinu nakupujúcich je podľa Gfk menej dôležitá dostupnosť predajne verejnou dopravou, alebo zbieranie bodov za nákup či vernostná karta. Zhruba každý štvrtý opýtaný si nepotrpí na zastúpenie značkových výrobkov a služby poskytované zákazníkom.

Výsledky prieskumu sú prekvapujúce

Pomer 85 % preferencie čerstvého a kvalitného tovaru so štvrtinou respondentov, ktorá sa vyjadrila, že si nepotrpí na značkové výrobky, je prekvapujúci. Reagoval na výsledky štúdie spoločnosti Gfk Shopping Monitor Slovakia 2007, mapujúcej nákupné správanie populácie SR, analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.

Ak boli v prieskume GfK správne formulované otázky, tak 85 % zákazníkov preferujúcich pri nákupe potravín kvalitu, je podľa názoru odborníka vyjadrením určitej vízie alebo ich sna pre budúcnosť. Dôkazom toho, že ešte stále má v rozhodovaní o nákupe prioritu cena, je úspech predaja sortimentu pod privátnou značkou a rast obratu diskontného formátu maloobchodu. "Čím ekonomicky menej zdatný región Slovenska, tým akcent spotrebiteľa na cenu je vyšší," potvrdil.

Na margo štúdie podotkol, že sa formuje čoraz výraznejšie skupina spotrebiteľov, u ktorej preferencia kvality je prvoradá bez ohľadu na cenu. Ukazuje to dopyt po prvotriednych potravinách najmä v mestách, na čo promptne reaguje časť obchodných spoločností prípravou otvárania menších špecializovaných predajní s prvotriednym či "prémiovým" sortimentom.

Marchandising ako metóda ponuky tovaru v predajni, dobre prepracovaná v štátoch, odkiaľ medzinárodné obchodné spoločnosti na Slovensko prišli, našla úspešnú odozvu v orientovaní spotrebiteľov pri ich nákupoch. "Avšak, častá zmena umiestňovania sortimentných skupín v mnohých najmä v regiónoch pôsobiach obchodoch ešte stále spôsobuje orientačné problémy kupujúcim," upozornil. Tieto faktory spolu s malými komunikačnými uličkami v predajni alebo malým priestorom pred pokladňami sú podľa jeho slov vnímané zákazníkom veľmi citlivo, často negatívne.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 368
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 340
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 868
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 040
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 888
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 578
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 525
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 431
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 192
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop