SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:30

Slováci nakupujú potraviny podľa kvality, cena je druhoradá

Pre Slovákov nie je pri nákupe potravín najdôležitejšia cena, ale kvalita a čerstvosť tovaru.

Bratislava 8. apríla (ČTK) - Na ceny potravinových produktov, ktoré v uplynulých mesiacoch výraznejšie stúpli, sú citliví najmä ľudia z menších obcí. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Gfk Slovakia, ktorý uskutočnila na vzorke tisíc respondentov.

"Čerstvý a kvalitný tovar - práve to je najdôležitejší faktor, ktorý Slováci zohľadňujú pri nákupe potravín," uviedla dnes GfK v tlačovej správe. Na prvé miesto v rebríčku dôležitosti ho zaradilo až 85 percent respondentov, doplnila. Necelé štyri pätiny opýtaných dbajú najmä na cenu. Rôznymi akciovými zľavami sa snažia prilákať spotrebiteľov najčastejšie hypermarkety a ďalšie väčšie prevádzky.

Šírka sortimentu zaváži zhruba u dvoch tretín respondentov, ktorí si radi vyberajú zo širokej ponuky výrobkov. Na popredných priečkach prieskumu, ktorý skúmal nákupné správanie Slovákov, skončili tiež zreteľné označovanie cien, čistota predajne a jej okolie a celková rýchlosť vybavenia nákupu. Zákazníci veľmi citlivo vnímajú aj ochotu a príjemné správanie personálu.

Asi pre tretinu nakupujúcich je podľa Gfk menej dôležitá dostupnosť predajne verejnou dopravou, alebo zbieranie bodov za nákup či vernostná karta. Zhruba každý štvrtý opýtaný si nepotrpí na zastúpenie značkových výrobkov a služby poskytované zákazníkom.

Výsledky prieskumu sú prekvapujúce

Pomer 85 % preferencie čerstvého a kvalitného tovaru so štvrtinou respondentov, ktorá sa vyjadrila, že si nepotrpí na značkové výrobky, je prekvapujúci. Reagoval na výsledky štúdie spoločnosti Gfk Shopping Monitor Slovakia 2007, mapujúcej nákupné správanie populácie SR, analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.

Ak boli v prieskume GfK správne formulované otázky, tak 85 % zákazníkov preferujúcich pri nákupe potravín kvalitu, je podľa názoru odborníka vyjadrením určitej vízie alebo ich sna pre budúcnosť. Dôkazom toho, že ešte stále má v rozhodovaní o nákupe prioritu cena, je úspech predaja sortimentu pod privátnou značkou a rast obratu diskontného formátu maloobchodu. "Čím ekonomicky menej zdatný región Slovenska, tým akcent spotrebiteľa na cenu je vyšší," potvrdil.

Na margo štúdie podotkol, že sa formuje čoraz výraznejšie skupina spotrebiteľov, u ktorej preferencia kvality je prvoradá bez ohľadu na cenu. Ukazuje to dopyt po prvotriednych potravinách najmä v mestách, na čo promptne reaguje časť obchodných spoločností prípravou otvárania menších špecializovaných predajní s prvotriednym či "prémiovým" sortimentom.

Marchandising ako metóda ponuky tovaru v predajni, dobre prepracovaná v štátoch, odkiaľ medzinárodné obchodné spoločnosti na Slovensko prišli, našla úspešnú odozvu v orientovaní spotrebiteľov pri ich nákupoch. "Avšak, častá zmena umiestňovania sortimentných skupín v mnohých najmä v regiónoch pôsobiach obchodoch ešte stále spôsobuje orientačné problémy kupujúcim," upozornil. Tieto faktory spolu s malými komunikačnými uličkami v predajni alebo malým priestorom pred pokladňami sú podľa jeho slov vnímané zákazníkom veľmi citlivo, často negatívne.

TASR
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 807
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 728
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 407
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 515
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 505
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 351
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 212
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 077
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 032
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 2 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Operný spevák Peter Dvorský.

SND mu pripravilo operné gala.


23. sep
Priemerná úmrtnosť na umelej pľúcnej ventilácii bola počas druhej vlny pandémie koronavírusu takmer 21 percent.

Na Slovensku máme vyše 400 vysokoprietokových ventilácií.


23. sep

Vykonali viac ako 10-tisíc PCR testov.


4 h
Peter Sagan.

Kto sú najväčší favoriti na zisk dúhového dresu?


23 h

Neprehliadnite tiež

Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 35m
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 41m
Ministerka pre investície Veronika Remišová.

Pôvodnú dotáciu 1,1 milióna eur navýšili o ďalší milión.


TASR 2 h
Ilustračná fotografia.

Problémy sa tak skoro zrejme nevyriešia, situáciu sťažuje aj nedostatok personálu.


TASR 2 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 610
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 893
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 063
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 485
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 981
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 650
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 798
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 686
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu