SVOJU DAŇ SI VYŽIADALI RASTÚCE CENY ROPY A EKONOMICKÁ RECESIA USA

Aerolinky v USA krachujú

Hospodárske problémy sa týkajú najmä nízkonákladových aeroliniek v USA. Podľa analytikov skrachuje ešte niekoľko ďalších z nich.

Vysoké ceny ropy spôsobili, že v Spojených štátoch skrachovali už štyri letecké spoločnosti. Európskych aeroliniek sa to zatiaľ netýka. Šéf írskeho Ryanairu naopak tvrdí, že do štyroch rokov budú podnikať aj na americkom kontinente.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK/AP)

NEW YORK, BRATISLAVA. V Spojených štátoch za uplynulý týždeň skrachovali už štyria leteckí prepravcovia. Posledným v poradí bola v piatok spoločnosť Skybus. Tisícky zamestnancov prepustili aj zbankrotovaní nízkonákladoví prepravcovia ATA, Aloha Airlines a charterové aerolínie Champion Air. Príčinou je drahá ropa a recesia americkej ekonomiky.

Krach lowcostov

„Veľmi nás toto rozhodnutie mrzí. Skybus sa snažil prekonať kombináciu rastúcich cien ropy s celkovým poklesom ekonomiky. Pre nového prepravcu to boli neprekonateľné prekážky,“ povedal šéf firmy Michael Hodge. Skybus pritom začal lietať iba v máji minulého roka. Aerolinky prevádzkovali denne 74 letov do 15 amerických miest, stovky cestujúcich sa tak počas víkendu svojho letu nedočkali. Prepravca zamestnával 450 ľudí. Skybus označovali ako ultra-nízkonákladového prepravcu podobného európskym aerolinkám typu Ryanair.

Oveľa významnejší bol pre brandžu krach lowcostového prepravcu ATA, ktorý už v minulosti čelil špekuláciám o bankrote. O prácu prišlo 2200 zamestnancov a v primárnej destinácii aeroliniek – na Havajských ostrovoch – zostalo množstvo neodbavených dovolenkárov. „Panikárim, mám 16 leteniek za 6500 dolárov. Mali sme ísť na oslavu 50. výročia sobáša s celou rodinou,“ rozprávala sa s nešťastnou pasažierkou Anitou Fanconovou televízia MSNBC. Očakával sa aj dosah na miestnu turistiku, keďže pred týždňom skrachovala aj spoločnosť Aloha. Iba ATA prepravovala na Havaj 632-tisíc pasažierov ročne

Podľa analytikov sa však krachy amerických nízkonákladoviek ešte nemuseli skončiť. Na rade by mohli byť Sun Country Airlines, ktoré nedávno prepustili tretinu zamestnancov. Oveľa dramatickejší dosah však môžu mať problémy AirTran a Frontier Airlines, obe patria k najvýznamnejším nízkonákladovým prepravcom v USA.

Problémy u lídrov

Na ružiach nemajú ustlané ani najväčšie americké aerolinky Southwest, tiež nízkonákladový prepravca. Southwest bol prepojený so skrachovanou ATA a navyše dostal od Federálneho úradu pre letectvo rekordnú pokutu 10,2 milióna dolárov. Dôvodom bol fakt, že Southwest pokračoval v prevádzke päťdesiatich lietadiel napriek tomu, že neabsolvovali pravidelnú inšpekciu. Southwest musel následne pozastaviť prevádzku asi štyroch desiatok lietadiel, čo ovplyvnilo množstvo letov.

No nie sú to iba lowcostoví prepravcovia, ktorí čelia problémom. „Tieto bankroty iba odzrkadľujú, akým problémom celé priemyselné odvetvie čelí, keď cena ropy presiahla sto dolárov za barel,“ povedal agentúre AP analytik spoločnosti Standard & Poor’s Jim Corridore. Podľa analýzy spoločnosti Calyon Securities, o ktorej písala agentúra Reuters, by mala letecká preprava v USA tento rok prísť o miliardu dolárov. Dôvodom sú nielen ceny ropy, ale aj znižovanie cien leteniek pre pokles dopytu. Ak by tento trend pokračoval aj na budúci rok, mohlo by to položiť aj veľkých prepravcov. Delta Air Lines napríklad nedávno požiadali 30-tisíc zamestnancov, aby za odstupné opustili spoločnosť.

Šéf Ryanairu chce do USA

Naopak, európski prepravcovia situáciu v USA vôbec nevidia tragicky, najmä po dohode „otvorené nebo“, ktorá im umožňuje ľahšie podnikanie na americkom území. Šéf Ryanairu Michael O'Leary už oznámil, že do troch až štyroch rokov príde jeho spoločnosť na americký kontinent. Najlacnejšia jednosmerná letenka do Ameriky by mala vyjsť na 290 korún. Do New Yorku chce čoskoro z Londýna lietať aj spoločnosť Zoom UK, ich letenka vyjde na 5300 korún jednosmerne aj s letiskovými poplatkami. Je však otázne, ako chce Ryanair udržať nízku cenu leteniek, letiskové poplatky v USA na transatlantické lety dnes v priemere dosahujú 5­tisíc korún.

Hovorca SkyEurope Tomáš Kika povedal, že momentálne nepripravujú výrazné zvýšenie cien leteniek vzhľadom na súčasné ceny ropy. Ekonomickú situáciu amerických leteckých spoločností Kika nechcel bližšie komentovať. Podľa neho súvisia s recesiou tamojšej ekonomiky.

Bankroty iba odzrkadľujú, akým problémom celé priemyselné odvetvie čelí, keď cena ropy presiahla sto dolárov za barel.

Jim Corridore, analytik spoločnosti Standard & Poor’s

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 384
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 292
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 307
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 139
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 018
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 592
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 584

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop