BRATISLAVA. Fanúšikovia, ktorí sa prídu pozrieť na majstrovstvá v hokeji, budú mať kde parkovať. Ako sa na parkoviská pohodlne dostanú, ešte nie je jasné. Vyriešenie dopravy v hlavnom meste by mala zvládnuť Bratislava sama. Kedy, kto a za čo dopravný problém vyrieši, nie je jasné.
Nový štadión s kapacitou 12 tisíc sedadiel, ktorý má byť v roku 2011 dejiskom hokejových majstrovstiev sveta, bude mať podzemné parkovisko. Zmestí sa doň vyše tritisíc áut. O parkovanie sa postará štát vďaka projektom verejnosúkromného partnerstva (PPP) spoločne s investorom národného futbalového štadiónu. Pôjde o spoločné parkovisko.
„Bude treba ešte nejaké odbočovacie prúdy, prebudovať niektoré križovatky a ešte jednu otáčaciu križovatku,“ povedal Martin Ryba, výkonný riaditeľ marketingu Slovenského zväzku ľadového hokeja. Koľko to bude stáť, nechcel povedať: „Zatiaľ máme len veľmi hrubé odhady, preto by som to nerád zverejňoval.“
Ani dostatok parkovacích miest však ešte nemusí byť zárukou, že fanúšikovia skutočne budú mať kde nechať svoje autá. „Podstatné je, koľko miest má byť pre ľudí, koľko pre obsluhu či pre hráčov. Aby sa nestalo, tak ako v niektorých bratislavských bizniscentrách, že sa síce postavili sľúbené parkovacie miesta, ale žiadne z nich nie je verejnosti prístupné,“ povedal Jozef Drahovský, analytik v oblasti dopravy.
Preťažené cesty
Vyriešenie parkovania je len časťou problému. Plánovači hokejovej arény sa musia vyrovnať s jestvujúcou zlou dopravnou situáciou v danej lokalite.
„Bajkalská je preťažená už teraz, to sa ešte zhorší pre projekt Tri veže,“ upozornil Milan Cílek, námestník bratislavského primátora. Štadión totiž nie je jedinou novostavbou, ktorá zhorší dopravu v jeho okolí. Zatiaľ sa rieši situácia na Bajkalskej ulici. Jej rozšírenie by mala zaplatiť firma Cresco, ktorá stavia bytový komplex Tri veže. Riešenie by však podľa Cíleka malo byť komplexnejšie. Pomohla by napríklad mimoúrovňová križovatka. „Je to v územnom pláne, ale všetko závisí od financií,“ povedal.
Ryba zo Zväzu ľadového hokeja s mimoúrovňovou križovatkou ráta. Mala by existovať v roku 2014. To už bude po majstrovstvách. Ryba tvrdí, že o tom už rozhodlo mesto.
Mesto si však isté nie je. „Je to len územný plán, vôbec to neznamená, že sa to bude stavať,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Eva Chudinová.
No ani mimoúrovňové križovatky by nevyriešili problém dopravných zápch. „Ak niekde zrýchlite tok dopravy, tak ten sa zasa niekde zastaví,“ povedal Cílek. Zaťaženie Bratislavčanov je podľa neho enormné a preniaze sa nedajú čerpať ani z eurofondov. „Čiže to bude musieť riešiť aj štát,“ myslí si viceprimátor.
Štát rieši halu
Štát sa však od problému dopravy odťahuje. „Dopravu má na starosti mesto. Pozemok pre arénu mohol byť teoreticky aj inde, kde by nároky na dopravu boli iné,“ povedal minister školstva Ján Mikolaj. Podľa neho by mal štát riešiť napríklad prípojky haly k plynovodu či vodovodu, nie dopravu.
Tak ako nie je ešte vyjasnená zodpovednosť jednotlivých inštitúcií za riešenie dopravných problémov, otvorenou otázkou zostávajú aj zdroje. „Zatiaľ sa nehovorí, kto by to mal platiť. Možno aj mesto, možno aj niekto iný,“ povedala Chudinová.
Slovenský zväz ľadového hokeja sa spolieha aj na to, že veľa podujatí sa odohráva najmä vo večerných hodinách, keď už nie je dopravná špička. „Zaťaženie je vyššie na konci podujatia než na začiatku. Nie všetci chodia na zápasy presne na čas,“ povedal Ryba.