V tomto týždni sa rozhodne o možnom zániku Alitalie

Letecká spoločnosť Alitalia vstúpila do týždňa, v ktorom sa možno definitívne rozhodne o jej existencii, vlastne zániku. Bieda týchto aerolínií je vlastne biedou podniku v štátnej správe. Taliansky štát má v nich 49,9-% podiel a v spoločnosti sa robilo to

Rím 7. apríla (TASR) - Letecká spoločnosť Alitalia vstúpila do týždňa, v ktorom sa možno definitívne rozhodne o jej existencii, vlastne zániku.

Bieda týchto aerolínií je vlastne biedou podniku v štátnej správe. Taliansky štát má v nich 49,9-% podiel a v spoločnosti sa robilo to, čo chceli vlády, ktoré sa v Ríme v takom hojnom počte striedali roky pri moci.

Dlhé roky platilo nariadenie, že kto chce pracovať v Alitalii, musí byť obyvateľom Ríma alebo jeho najbližšieho okolia. Zamestnanci spoločnosti si pokúpili domy v niekoľkých rímskych mestských častiach, čím si zaručili, že splnia jednu z podmienok na podpísanie pracovnej zmluvy s leteckým prepravcom.

V súčasnosti nariadenie o mieste bydliska zamestnancov Alitalie už neplatí; zrušili ho v roku 1998. Ale k tomuto rozhodnutiu nedošlo pred otvorením letiska Malpensa v Miláne. A tak bola Alitalia prinútená denne dopravovať svojich riadiacich pracovníkov z Ríma do Milána a späť, aby pôsobili na letisku a zabezpečovali odlety a prílety lietadiel spoločnosti.

Táto epizóda pomáha objasniť skutočné pomery v aerolíniách, ale nie je to celá pravda o nich. Problém bol aj v tom, že kto chcel dosiahnuť zmenu v ich činnosti, musel rokovať s 10 odborovými zväzmi a troma regionálnymi centrami Alitalie, ktoré sú v Ríme, Miláne a Neapoli.

Alitalia smerovala k existenčným problémom dlhé roky. V súvislosti s ňou bolo prijatých veľké množstvo nesprávnych rozhodnutí. Problémy sa hromadili a neriešili v dôsledku nestabilnej pozície manažmentu spoločnosti, pomerne rýchleho striedania vlád, politickej nestability a nechuti a možno aj neschopnosti orgánov a riadiacich štruktúr, ktoré zodpovedali za národného leteckého prepravcu.

"Nie je ľahké nájsť konkrétnu osobu, ktorá je v aerolíniách zodpovedná za všetko," povedal Oliver Bacchelli, ktorý sa zaoberá dopravou v regiónoch a turistikou. Podľa neho mnoho zodpovedných predstaviteľov konalo podľa zásady "riešiť, ale nič nevyriešiť".

A práve ponechanie Alitalie vlastnému osudu a živelnému vývoju ju priviedlo k tomu, že sa dostala na okraj priepasti. Podľa niektorých informácií Alitalia v dôsledku prezamestnanosti a nehospodárnosti svojho podnikania dosahuje denne stratu milión dolárov (20,63 milióna Sk), podľa iných je to milión eur (32,43 milióna Sk).

Problémy Alitalie sa vyostrili pred dvoma rokmi, keď skrachoval plán na reštrukturalizáciu aerolínií. Podľa neho mala spoločnosť dostať injekciu 1 miliardu eur (32,43 miliardy Sk). Plán bol zverejnený pred parlamentnými voľbami, ale vtedajšia vládna koalícia ich prehrala. Nová vláda po voľbách zmenila v Alitalii manažment. Namiesto obrody Alitalie na úkor štátnych prostriedkov rozhodla nová vláda o jej privatizácii.

Vláda však záujemcom dala veľmi ťažké podmienky. Ak by ich niekto z nich kúpil, musel by zachovať stanovený počet pracovníkov v ich údržbárskych závodoch, nesmel by zrušiť nerentabilné linky a nesmel by zmeniť ich názov.

Ak by sa však problémy mali naozaj vyriešiť, v Alitalii by sa musel znížiť počet pracovníkov. Spoločnosť obsluhuje linky na strojoch McDonnell Douglas, ktoré začali lietať v roku 1980, ale prestali sa vyrábať o deväť rokov neskôr. Tieto lietadlá majú pomerne vysokú spotrebu paliva, potrebujú častejšie kontroly a používajú sa na ne drahé náhradné súčiastky. Alitalia má hlavnú údržbu v Neapoli, ale pre spoločnosť nie je tamojšie letisko hlavnou operačnou základňou. Preto lietadlá prelietavajú z Ríma a späť väčšinou prázdne. Pretože Alitalia má vo svojej flotile pomerne málo moderných lietadiel, takmer vôbec nevyužíva servisné služby v zahraničí, čo má vplyv na ich tvorbu zisku.

Alitalia má veľké problémy aj v štruktúre riadenia. Mnohé riadiace metódy sú dávno prekonané. Spoločnosť súperi s nízkonákladovými aerolíniami ako EasyJet a Ryanair. Tie už pokrývajú celé územie krajiny linkami s pomerne lacnými letenkami.

Analytici tvrdia, že Alitaliu napokon kúpi Air France-KLM. Uskutočnia sa v nej potrebné organizačné zmeny. Alitalia bude pôsobiť rovnako ako všetky ostatné moderné letecké spoločnosti. V opačnom príde by sa pokračovalo v tom, čo sa vyvinulo do podoby jednoducho nazývanej "talianska podnikateľská dráma".

Informovali o tom britská rozhlasová a televízna spoločnosť BBC, Reuters, DPA a Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 399
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 521
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 640
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 329
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 283
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 786
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 645
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 479
  9. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 343
  10. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 110

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne