Ministri dopravy sa dohodli na právnych predpisoch pre Galileo

Ministri dopravy členských krajín Európskej únie sa na dnešnom zasadnutí v Luxemburgu dohodli na podmienkach pre ďalší postup pri realizácii európskeho satelitného navigačného systému Galileo.

Brusel 7. apríla (TASR) - Ministri dopravy členských krajín Európskej únie (EÚ) sa na dnešnom zasadnutí v Luxemburgu dohodli na podmienkach pre ďalší postup pri realizácii európskeho satelitného navigačného systému Galileo. Schválený návrh predstavuje právny základ pre implementáciu rozpočtu, definuje pravidlá pre výberové konania a obsahuje tiež technické detaily.

"Dnes sme vyslali jasný signál, že sme aj naďalej pevne odhodlaní poskytnúť všetkým európskych občanom a firmám vysokokvalitný satelitný navigačný systém do roku 2013," vyhlásil komisár pre dopravu Jacques Barrot.

Slovinský minister dopravy Radovan Žerjav, ktorý rokovania viedol, súčasne pripomenul, že Galileo prinesie nové pracovné miesta a umožní Európe zaujať miesto, ktoré jej patrí po boku technologicky najvyspelejších svetových veľmocí.

Na základe schváleného dokumentu sa takisto zriaďuje Agentúra pre dohľad nad Galileom (GSA), o sídle ktorej sa zatiaľ nerozhodlo. Za projekt bude zodpovedná Európska komisia (EK), ktorej bude asistovať Európska vesmírna agentúra a GSA. Politickú kontrolu nad projektom, ktorého 100-% vlastníkom je EÚ, bude vykonávať Rada EÚ a Európsky parlament (EP) za pomoci tzv. medziinštitucionálneho panelu pre Galileo (GIP). Návrhom sa bude zaoberať v utorok výbor Európskeho parlamentu pre priemysel a následne o ňom budú hlasovať europoslanci v pléne.

Systém Galileo, ktorý má pozostávať z 30 satelitov, sa má stať civilnou alternatívou k americkému Globálnemu pozičnému systému (GPS). V súčasnosti je na obežnej dráhe jeden satelit, pribudnúť k nemu má ešte tento mesiac druhý. Podľa Barrota by sa tak malo stať 26. apríla a celý systém by sa mal spustiť podľa plánu v roku 2013.

Projekt s rozpočtom 3,5 miliardy eur (113,51 miliardy Sk) na roky 2007-2013 sprevádzali dlhé mesiace veľké problémy týkajúce sa jeho financovania. Pôvodne sa plánovalo zaplatiť Galileo z verejných i súkromných zdrojov, no EK sa napokon rozhodla pre zmenu po tom, čo stroskotala spolupráca s konzorciom na zriadenie systému. V dôsledku toho sa projekt ocitol v hlbokej kríze. EK sa ho však nechcela vzdať a navrhla, aby sa chýbajúca suma 2,4 miliardy eur (77,83 miliardy Sk), potrebná na dofinancovanie, zaplatila celá z rozpočtu EÚ. V novembri minulého roka sa napokon podarilo členským krajinám dospieť k dohode a vyriešiť otázku financovania, keď podporili návrh EK, aby sa použili najmä nevyužité prostriedky z rozpočtovej kapitoly poľnohospodárstvo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 493
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 155
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 111
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 299
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 162
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 260
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 083
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 520
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 628
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 512

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop