SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Richter: Chýba mi starší fúzatý pán

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.

(Zdroj: SME ­ MILAN DAVID)

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.


Čech Tomáš Richter začal podnikať v internete ešte pred skončením vysokej školy. Pri hľadaní brigády narazil na firmu, ktorá vtedy ešte fungovala na živnostenský list mamy ďalších spoločníkov.

Už vtedy sa im darilo predávať online prvé mobily. Firma bola najprv rozdelená na dve časti. Jedna sa venovala predaju mobilov a druhá pod vedením Richtera poskytovaniu služieb v oblasti IS/IT pre menšie firmy.

Skryť Vypnúť reklamu

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov zistili, že internetový predaj je výrazne zaujímavejší. Keďže počet zákazníkov prudko rástol, „pochopili sme, že boom v internete je tu“. To bol začiatok.

Boli sme tu prví

Od roku 2003 sa teda firma preorientovala len na online predaj. Najprv vznikla „eseročka“ v Čechách. To už sa firma volala Eurocomm. Teraz je jej štruktúra oveľa zložitejšia. Postupne rozšírili sortiment od mobilov na celú elektroniku. Plánujú predávať aj značkové oblečenie či potraviny.

Firma má zastúpenie v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a na Slovensku. Richter zastrešuje predaj v Čechách a na Slovensku. Ďalej chcú rásť cez investora. Vybrali si spoločnosť Arca Capital Bohemia. V prvej fáze spolupráce vložila do firmy 30 miliónov českých korún. Získala za ne 30-percentný podiel v obchode.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto peniaze pomôžu firme

s expanziou „do krajín, kde my ešte nie sme a tí sú už troška etablovaní“. Pôjde hlavne o východoeurópske krajiny ako Rumunsko či neskôr Ukrajinu. Práve tu nie je predaj cez internet bežný a chýba tam konkurencia.

„Na Slovensku sa cítime komfortne. Boli sme tu prví a máme dostatok zákazníkov,“ hovorí Richter. Predpokladá, že konkurencia hrozí v horizonte 3 až 5 rokov z Európy. „Sú to zabehané firmy s obratom v desiatkach miliárd korún.“ Silné finančné zázemie týmto firmám umožňuje nakupovať s obrovskými množstevnými zľavami. Výhodou Richterovej firmy je znalosť prostredia a jazyka.

V čase, keď začínali s internetovým obchodom na Slovensku, jeho rozšírenie zaostávalo. Práve to je však predpoklad úspešného fungovania predaja cez web. Počet pripojených ľudí však stačil na to, aby mali po prvom roku obrat do 100 miliónov korún. Minulý rok to už bolo 387 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

V začiatkoch boli ich ceny výrazne nižšie, ako mali kamenné obchody. Bolo to hlavné lákadlo pre zákazníkov. Dnes je situácia iná, ceny sa viac-menej vyrovnali. Zisk dosahujú tým, že nerobia nič zbytočné, len „dodajú tovar k zákazníkovi čo najefektívnejšie“. Inšpiráciou im boli firmy na Západe typu Amazon.

Testovanie podložkou

Dôvera ľudí bola na Slovensku hlavným marketingovým problémom. „Stretávali sme sa s otázkami typu: Keď si objednám telefón, príde mi telefón alebo tehla?“

Museli bojovať s predsudkami, lebo ľudia nevedeli „čo je to ten internetový obchod. „Každý si za tým predstavil človeka, ktorý sedí vo svojej obývačke a pod sebou ma garáž plnú tovaru a ten rozváža po večeroch pick-upom.“ Práve preto na ich stránke možno nájsť aj fotky skladníkov. To preto, aby bolo vidieť, „že firma nie je jeden človek, ale sú tam ľudia, na ktorých sa dá priamo obrátiť s otázkou a ktorí odpovedia“.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledné dva roky realizovali akciu „nákup zadarmo“. Ponúkli zákazníkom možnosť objednať si podložku. Takto mali ľudia možnosť overiť si, ako online obchod funguje. A hlavne, že to funguje. Zvyčajne hneď nasledovala objednávka tovaru, ktorý zákazník naozaj chcel. „Často si nenechal tú podložku ani doviezť. Keď ho operátor kontaktoval a on zistil, že to funguje, hneď povedal, aby mu k tomu pridal aj fotoaparát.“

Nedôvera bola aj pri poskytovaní informácií. Keďže ľudia nechceli dávať svoje osobné údaje, upustili od požiadavky registrácie.

Mladí „kluci“

Internetový obchod čaká podľa neho ďalší skok. „Do roku 2010 sa podiel internetového predaja zvýši až o 10 percent,“ odhaduje Richter. To je pre vedenie firmy dostatočná motivácia zostať v tomto odvetví. „Dlhodobé plánovanie však nemá zmysel.“ Dynamika vývoja a otvorenosť trhu neumožňujú seriózne plánovanie na viac ako rok-dva dopredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Trh nie je podľa neho ešte zďaleka nasýtený. Počet pripojených ľudí na sieť rastie automaticky. „Takže na tejto vlne sa viac-menej vezieme, zatiaľ netreba robiť nič navyše. Chceme sa sústrediť najmä na vnútorné fungovanie firmy, aby sme nových prichádzajúcich zákazníkov uspokojili kvalitným servisom.“

Napriek úspechom sa stále cíti skôr ako „bežný zamestnanec“. Pôsobí dojmom človeka, ktorý keď skončí úspešne jednu úlohu, začne hneď hľadať niečo nové. Na jeho práci ho baví rozmanitosť, stále to ešte nie je stereotyp. „Všetci sme mladí „kluci“, čo začali po škole podnikať a zrazu sme zistili, že máme zamestnancov a mali by sme ich riadiť.“

Výhodou a zároveň nevýhodou firmy je, že sa učia na vlastných chybách. Nie je tu nikto, kto by im mohol odovzdať znalosti. „Niekedy by som tu rád mal staršieho fúzatého pána, ktorý by mi povedal, čo bude fungovať a čo nie.“ Taký sa však v oblasti internetového predaja ťažko hľadá.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac na www. leaders.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 856
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 532
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 986
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 541
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 509
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 491
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 269
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 172
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 998
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 790
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


22 h
Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


21 h
Miroslav Kollár na tlačovej konferencii po zvolení za predsedu strany Spolu.

Vo voľbách na sneme strany porazil Juraja Hipša.


TASR a 1 ďalší 10 h
Thajská vláda plánuje zriadiť centrum na boj proti neovereným správam na sociálnych médiách.

Dokedy sa chceme prizerať, ako nám lži na internete zabíjajú spoluobčanov?


Martin Klus 24. sep

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Mercedes-Benz sa spája so spoločnosťami Stellantis a TotalEnergies.


SITA 4 h
Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 6 h
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 6 h
Ministerka pre investície Veronika Remišová.

Pôvodnú dotáciu 1,1 milióna eur navýšili o ďalší milión.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 645
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 503
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 106
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 504
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 150
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 159
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 844
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 714
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu