PORTRÉT NA SOBOTU

Richter: Chýba mi starší fúzatý pán

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.

(Zdroj: SME ­ MILAN DAVID)

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.


Čech Tomáš Richter začal podnikať v internete ešte pred skončením vysokej školy. Pri hľadaní brigády narazil na firmu, ktorá vtedy ešte fungovala na živnostenský list mamy ďalších spoločníkov.

Už vtedy sa im darilo predávať online prvé mobily. Firma bola najprv rozdelená na dve časti. Jedna sa venovala predaju mobilov a druhá pod vedením Richtera poskytovaniu služieb v oblasti IS/IT pre menšie firmy.

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov zistili, že internetový predaj je výrazne zaujímavejší. Keďže počet zákazníkov prudko rástol, „pochopili sme, že boom v internete je tu“. To bol začiatok.

Boli sme tu prví

Od roku 2003 sa teda firma preorientovala len na online predaj. Najprv vznikla „eseročka“ v Čechách. To už sa firma volala Eurocomm. Teraz je jej štruktúra oveľa zložitejšia. Postupne rozšírili sortiment od mobilov na celú elektroniku. Plánujú predávať aj značkové oblečenie či potraviny.

Firma má zastúpenie v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a na Slovensku. Richter zastrešuje predaj v Čechách a na Slovensku. Ďalej chcú rásť cez investora. Vybrali si spoločnosť Arca Capital Bohemia. V prvej fáze spolupráce vložila do firmy 30 miliónov českých korún. Získala za ne 30-percentný podiel v obchode.

Tieto peniaze pomôžu firme

s expanziou „do krajín, kde my ešte nie sme a tí sú už troška etablovaní“. Pôjde hlavne o východoeurópske krajiny ako Rumunsko či neskôr Ukrajinu. Práve tu nie je predaj cez internet bežný a chýba tam konkurencia.

„Na Slovensku sa cítime komfortne. Boli sme tu prví a máme dostatok zákazníkov,“ hovorí Richter. Predpokladá, že konkurencia hrozí v horizonte 3 až 5 rokov z Európy. „Sú to zabehané firmy s obratom v desiatkach miliárd korún.“ Silné finančné zázemie týmto firmám umožňuje nakupovať s obrovskými množstevnými zľavami. Výhodou Richterovej firmy je znalosť prostredia a jazyka.

V čase, keď začínali s internetovým obchodom na Slovensku, jeho rozšírenie zaostávalo. Práve to je však predpoklad úspešného fungovania predaja cez web. Počet pripojených ľudí však stačil na to, aby mali po prvom roku obrat do 100 miliónov korún. Minulý rok to už bolo 387 miliónov.

V začiatkoch boli ich ceny výrazne nižšie, ako mali kamenné obchody. Bolo to hlavné lákadlo pre zákazníkov. Dnes je situácia iná, ceny sa viac-menej vyrovnali. Zisk dosahujú tým, že nerobia nič zbytočné, len „dodajú tovar k zákazníkovi čo najefektívnejšie“. Inšpiráciou im boli firmy na Západe typu Amazon.

Testovanie podložkou

Dôvera ľudí bola na Slovensku hlavným marketingovým problémom. „Stretávali sme sa s otázkami typu: Keď si objednám telefón, príde mi telefón alebo tehla?“

Museli bojovať s predsudkami, lebo ľudia nevedeli „čo je to ten internetový obchod. „Každý si za tým predstavil človeka, ktorý sedí vo svojej obývačke a pod sebou ma garáž plnú tovaru a ten rozváža po večeroch pick-upom.“ Práve preto na ich stránke možno nájsť aj fotky skladníkov. To preto, aby bolo vidieť, „že firma nie je jeden človek, ale sú tam ľudia, na ktorých sa dá priamo obrátiť s otázkou a ktorí odpovedia“.

Posledné dva roky realizovali akciu „nákup zadarmo“. Ponúkli zákazníkom možnosť objednať si podložku. Takto mali ľudia možnosť overiť si, ako online obchod funguje. A hlavne, že to funguje. Zvyčajne hneď nasledovala objednávka tovaru, ktorý zákazník naozaj chcel. „Často si nenechal tú podložku ani doviezť. Keď ho operátor kontaktoval a on zistil, že to funguje, hneď povedal, aby mu k tomu pridal aj fotoaparát.“

Nedôvera bola aj pri poskytovaní informácií. Keďže ľudia nechceli dávať svoje osobné údaje, upustili od požiadavky registrácie.

Mladí „kluci“

Internetový obchod čaká podľa neho ďalší skok. „Do roku 2010 sa podiel internetového predaja zvýši až o 10 percent,“ odhaduje Richter. To je pre vedenie firmy dostatočná motivácia zostať v tomto odvetví. „Dlhodobé plánovanie však nemá zmysel.“ Dynamika vývoja a otvorenosť trhu neumožňujú seriózne plánovanie na viac ako rok-dva dopredu.

Trh nie je podľa neho ešte zďaleka nasýtený. Počet pripojených ľudí na sieť rastie automaticky. „Takže na tejto vlne sa viac-menej vezieme, zatiaľ netreba robiť nič navyše. Chceme sa sústrediť najmä na vnútorné fungovanie firmy, aby sme nových prichádzajúcich zákazníkov uspokojili kvalitným servisom.“

Napriek úspechom sa stále cíti skôr ako „bežný zamestnanec“. Pôsobí dojmom človeka, ktorý keď skončí úspešne jednu úlohu, začne hneď hľadať niečo nové. Na jeho práci ho baví rozmanitosť, stále to ešte nie je stereotyp. „Všetci sme mladí „kluci“, čo začali po škole podnikať a zrazu sme zistili, že máme zamestnancov a mali by sme ich riadiť.“

Výhodou a zároveň nevýhodou firmy je, že sa učia na vlastných chybách. Nie je tu nikto, kto by im mohol odovzdať znalosti. „Niekedy by som tu rád mal staršieho fúzatého pána, ktorý by mi povedal, čo bude fungovať a čo nie.“ Taký sa však v oblasti internetového predaja ťažko hľadá.

Viac na www. leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 874
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 580
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 084
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 088
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 058
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 208
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 198
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.