PORTRÉT NA SOBOTU

Richter: Chýba mi starší fúzatý pán

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.

(Zdroj: SME ­ MILAN DAVID)

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.


Čech Tomáš Richter začal podnikať v internete ešte pred skončením vysokej školy. Pri hľadaní brigády narazil na firmu, ktorá vtedy ešte fungovala na živnostenský list mamy ďalších spoločníkov.

Už vtedy sa im darilo predávať online prvé mobily. Firma bola najprv rozdelená na dve časti. Jedna sa venovala predaju mobilov a druhá pod vedením Richtera poskytovaniu služieb v oblasti IS/IT pre menšie firmy.

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov zistili, že internetový predaj je výrazne zaujímavejší. Keďže počet zákazníkov prudko rástol, „pochopili sme, že boom v internete je tu“. To bol začiatok.

Boli sme tu prví

Od roku 2003 sa teda firma preorientovala len na online predaj. Najprv vznikla „eseročka“ v Čechách. To už sa firma volala Eurocomm. Teraz je jej štruktúra oveľa zložitejšia. Postupne rozšírili sortiment od mobilov na celú elektroniku. Plánujú predávať aj značkové oblečenie či potraviny.

Firma má zastúpenie v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a na Slovensku. Richter zastrešuje predaj v Čechách a na Slovensku. Ďalej chcú rásť cez investora. Vybrali si spoločnosť Arca Capital Bohemia. V prvej fáze spolupráce vložila do firmy 30 miliónov českých korún. Získala za ne 30-percentný podiel v obchode.

Tieto peniaze pomôžu firme

s expanziou „do krajín, kde my ešte nie sme a tí sú už troška etablovaní“. Pôjde hlavne o východoeurópske krajiny ako Rumunsko či neskôr Ukrajinu. Práve tu nie je predaj cez internet bežný a chýba tam konkurencia.

„Na Slovensku sa cítime komfortne. Boli sme tu prví a máme dostatok zákazníkov,“ hovorí Richter. Predpokladá, že konkurencia hrozí v horizonte 3 až 5 rokov z Európy. „Sú to zabehané firmy s obratom v desiatkach miliárd korún.“ Silné finančné zázemie týmto firmám umožňuje nakupovať s obrovskými množstevnými zľavami. Výhodou Richterovej firmy je znalosť prostredia a jazyka.

V čase, keď začínali s internetovým obchodom na Slovensku, jeho rozšírenie zaostávalo. Práve to je však predpoklad úspešného fungovania predaja cez web. Počet pripojených ľudí však stačil na to, aby mali po prvom roku obrat do 100 miliónov korún. Minulý rok to už bolo 387 miliónov.

V začiatkoch boli ich ceny výrazne nižšie, ako mali kamenné obchody. Bolo to hlavné lákadlo pre zákazníkov. Dnes je situácia iná, ceny sa viac-menej vyrovnali. Zisk dosahujú tým, že nerobia nič zbytočné, len „dodajú tovar k zákazníkovi čo najefektívnejšie“. Inšpiráciou im boli firmy na Západe typu Amazon.

Testovanie podložkou

Dôvera ľudí bola na Slovensku hlavným marketingovým problémom. „Stretávali sme sa s otázkami typu: Keď si objednám telefón, príde mi telefón alebo tehla?“

Museli bojovať s predsudkami, lebo ľudia nevedeli „čo je to ten internetový obchod. „Každý si za tým predstavil človeka, ktorý sedí vo svojej obývačke a pod sebou ma garáž plnú tovaru a ten rozváža po večeroch pick-upom.“ Práve preto na ich stránke možno nájsť aj fotky skladníkov. To preto, aby bolo vidieť, „že firma nie je jeden človek, ale sú tam ľudia, na ktorých sa dá priamo obrátiť s otázkou a ktorí odpovedia“.

Posledné dva roky realizovali akciu „nákup zadarmo“. Ponúkli zákazníkom možnosť objednať si podložku. Takto mali ľudia možnosť overiť si, ako online obchod funguje. A hlavne, že to funguje. Zvyčajne hneď nasledovala objednávka tovaru, ktorý zákazník naozaj chcel. „Často si nenechal tú podložku ani doviezť. Keď ho operátor kontaktoval a on zistil, že to funguje, hneď povedal, aby mu k tomu pridal aj fotoaparát.“

Nedôvera bola aj pri poskytovaní informácií. Keďže ľudia nechceli dávať svoje osobné údaje, upustili od požiadavky registrácie.

Mladí „kluci“

Internetový obchod čaká podľa neho ďalší skok. „Do roku 2010 sa podiel internetového predaja zvýši až o 10 percent,“ odhaduje Richter. To je pre vedenie firmy dostatočná motivácia zostať v tomto odvetví. „Dlhodobé plánovanie však nemá zmysel.“ Dynamika vývoja a otvorenosť trhu neumožňujú seriózne plánovanie na viac ako rok-dva dopredu.

Trh nie je podľa neho ešte zďaleka nasýtený. Počet pripojených ľudí na sieť rastie automaticky. „Takže na tejto vlne sa viac-menej vezieme, zatiaľ netreba robiť nič navyše. Chceme sa sústrediť najmä na vnútorné fungovanie firmy, aby sme nových prichádzajúcich zákazníkov uspokojili kvalitným servisom.“

Napriek úspechom sa stále cíti skôr ako „bežný zamestnanec“. Pôsobí dojmom človeka, ktorý keď skončí úspešne jednu úlohu, začne hneď hľadať niečo nové. Na jeho práci ho baví rozmanitosť, stále to ešte nie je stereotyp. „Všetci sme mladí „kluci“, čo začali po škole podnikať a zrazu sme zistili, že máme zamestnancov a mali by sme ich riadiť.“

Výhodou a zároveň nevýhodou firmy je, že sa učia na vlastných chybách. Nie je tu nikto, kto by im mohol odovzdať znalosti. „Niekedy by som tu rád mal staršieho fúzatého pána, ktorý by mi povedal, čo bude fungovať a čo nie.“ Taký sa však v oblasti internetového predaja ťažko hľadá.

Viac na www. leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 696
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 516
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 993
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 578
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 517
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 352
  7. Kam do tepla v januári? 2 418
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 156
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 051
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 213

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že ak by o brexite hlasovali druhýkrát, rozhodli by inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

PLUS

Psích dobyvateľov kozmu obetovali v mene komunizmu

Prvý psí kozmonaut mal byť pekný.

Neprehliadnite tiež

USA v ťažbe ropy podľa IEA predbehnú Saudskú Arábiu a Rusko

Globálny dopyt po rope sa podľa prognózy IEA v tomto roku zvýši.

Srbsko a Čierna Hora by mohli do roku 2025 vstúpiť do Európskej únie

Eurokomisár Hahn povedal argumentuje, že rozširovací proces EÚ je najlepším spôsobom boja s korupciou, organizovaným zločinom a hrozbou autoritárstva v regióne.

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.

Zakladateľ Uber Kalanick sa stane miliardárom

Kalanick predáva akcie v odhadovanej hodnote 1,4 miliardy dolárov.