PORTRÉT NA SOBOTU

Richter: Chýba mi starší fúzatý pán

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.

(Zdroj: SME ­ MILAN DAVID)

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.


Čech Tomáš Richter začal podnikať v internete ešte pred skončením vysokej školy. Pri hľadaní brigády narazil na firmu, ktorá vtedy ešte fungovala na živnostenský list mamy ďalších spoločníkov.

Už vtedy sa im darilo predávať online prvé mobily. Firma bola najprv rozdelená na dve časti. Jedna sa venovala predaju mobilov a druhá pod vedením Richtera poskytovaniu služieb v oblasti IS/IT pre menšie firmy.

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov zistili, že internetový predaj je výrazne zaujímavejší. Keďže počet zákazníkov prudko rástol, „pochopili sme, že boom v internete je tu“. To bol začiatok.

Boli sme tu prví

Od roku 2003 sa teda firma preorientovala len na online predaj. Najprv vznikla „eseročka“ v Čechách. To už sa firma volala Eurocomm. Teraz je jej štruktúra oveľa zložitejšia. Postupne rozšírili sortiment od mobilov na celú elektroniku. Plánujú predávať aj značkové oblečenie či potraviny.

Firma má zastúpenie v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a na Slovensku. Richter zastrešuje predaj v Čechách a na Slovensku. Ďalej chcú rásť cez investora. Vybrali si spoločnosť Arca Capital Bohemia. V prvej fáze spolupráce vložila do firmy 30 miliónov českých korún. Získala za ne 30-percentný podiel v obchode.

Tieto peniaze pomôžu firme

s expanziou „do krajín, kde my ešte nie sme a tí sú už troška etablovaní“. Pôjde hlavne o východoeurópske krajiny ako Rumunsko či neskôr Ukrajinu. Práve tu nie je predaj cez internet bežný a chýba tam konkurencia.

„Na Slovensku sa cítime komfortne. Boli sme tu prví a máme dostatok zákazníkov,“ hovorí Richter. Predpokladá, že konkurencia hrozí v horizonte 3 až 5 rokov z Európy. „Sú to zabehané firmy s obratom v desiatkach miliárd korún.“ Silné finančné zázemie týmto firmám umožňuje nakupovať s obrovskými množstevnými zľavami. Výhodou Richterovej firmy je znalosť prostredia a jazyka.

V čase, keď začínali s internetovým obchodom na Slovensku, jeho rozšírenie zaostávalo. Práve to je však predpoklad úspešného fungovania predaja cez web. Počet pripojených ľudí však stačil na to, aby mali po prvom roku obrat do 100 miliónov korún. Minulý rok to už bolo 387 miliónov.

V začiatkoch boli ich ceny výrazne nižšie, ako mali kamenné obchody. Bolo to hlavné lákadlo pre zákazníkov. Dnes je situácia iná, ceny sa viac-menej vyrovnali. Zisk dosahujú tým, že nerobia nič zbytočné, len „dodajú tovar k zákazníkovi čo najefektívnejšie“. Inšpiráciou im boli firmy na Západe typu Amazon.

Testovanie podložkou

Dôvera ľudí bola na Slovensku hlavným marketingovým problémom. „Stretávali sme sa s otázkami typu: Keď si objednám telefón, príde mi telefón alebo tehla?“

Museli bojovať s predsudkami, lebo ľudia nevedeli „čo je to ten internetový obchod. „Každý si za tým predstavil človeka, ktorý sedí vo svojej obývačke a pod sebou ma garáž plnú tovaru a ten rozváža po večeroch pick-upom.“ Práve preto na ich stránke možno nájsť aj fotky skladníkov. To preto, aby bolo vidieť, „že firma nie je jeden človek, ale sú tam ľudia, na ktorých sa dá priamo obrátiť s otázkou a ktorí odpovedia“.

Posledné dva roky realizovali akciu „nákup zadarmo“. Ponúkli zákazníkom možnosť objednať si podložku. Takto mali ľudia možnosť overiť si, ako online obchod funguje. A hlavne, že to funguje. Zvyčajne hneď nasledovala objednávka tovaru, ktorý zákazník naozaj chcel. „Často si nenechal tú podložku ani doviezť. Keď ho operátor kontaktoval a on zistil, že to funguje, hneď povedal, aby mu k tomu pridal aj fotoaparát.“

Nedôvera bola aj pri poskytovaní informácií. Keďže ľudia nechceli dávať svoje osobné údaje, upustili od požiadavky registrácie.

Mladí „kluci“

Internetový obchod čaká podľa neho ďalší skok. „Do roku 2010 sa podiel internetového predaja zvýši až o 10 percent,“ odhaduje Richter. To je pre vedenie firmy dostatočná motivácia zostať v tomto odvetví. „Dlhodobé plánovanie však nemá zmysel.“ Dynamika vývoja a otvorenosť trhu neumožňujú seriózne plánovanie na viac ako rok-dva dopredu.

Trh nie je podľa neho ešte zďaleka nasýtený. Počet pripojených ľudí na sieť rastie automaticky. „Takže na tejto vlne sa viac-menej vezieme, zatiaľ netreba robiť nič navyše. Chceme sa sústrediť najmä na vnútorné fungovanie firmy, aby sme nových prichádzajúcich zákazníkov uspokojili kvalitným servisom.“

Napriek úspechom sa stále cíti skôr ako „bežný zamestnanec“. Pôsobí dojmom človeka, ktorý keď skončí úspešne jednu úlohu, začne hneď hľadať niečo nové. Na jeho práci ho baví rozmanitosť, stále to ešte nie je stereotyp. „Všetci sme mladí „kluci“, čo začali po škole podnikať a zrazu sme zistili, že máme zamestnancov a mali by sme ich riadiť.“

Výhodou a zároveň nevýhodou firmy je, že sa učia na vlastných chybách. Nie je tu nikto, kto by im mohol odovzdať znalosti. „Niekedy by som tu rád mal staršieho fúzatého pána, ktorý by mi povedal, čo bude fungovať a čo nie.“ Taký sa však v oblasti internetového predaja ťažko hľadá.

Viac na www. leaders.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  4. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  1. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  2. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  3. Slovensko spieva koledy
  4. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  5. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  6. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  7. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  8. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  9. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  10. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 50 353
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 551
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 078
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 8 552
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 984
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 785
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 838
  8. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 747
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 642
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 5 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vlani hrozil pádom vlády, teraz Ficovi rozmrazenie platov neprekáža

Bugár kritizoval Smer a SNS, že neprišli s vlastnými riešením.

Dobré ráno

Dobré ráno: Falošný hlas podobný Ficovi by znalci odhalili

Je Robert Fico naozaj na nahrávke?

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Hurá – politikom rastú platy

Nekonečné zmrazovanie je neúnosné.

Neprehliadnite tiež

V Žiline pribudne nová cyklotrasa. Most, na ktorý nadväzuje, sa rozpadá

Most medzi Solinkami a Hlinami je v katastrofálnom stave. Pritom naň bude nadväzovať úplne nová cyklotrasa.

Europarlament odobril konečnú podobu rozpočtu EÚ na rok 2019

Exekutíva EÚ musela prísť s novým návrhom.

Vládny dlh USA tento rok zrejme vzrastie najprudšie od roku 2012

V pondelok dosiahol dlh rekordných 21,9 bilióna dolárov.

Rím ustúpil Bruselu, zníži rozpočtový deficit na budúci rok

Taliansky premiér sa stretol s predsedom Európskej komisie.