PORTRÉT NA SOBOTU

Richter: Chýba mi starší fúzatý pán

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.

(Zdroj: SME ­ MILAN DAVID)

Prvé skúsenosti nabral ako brigádnik pri predaji mobilov cez internet. Spolu so spoločníkmi vystihli začiatok boomu online predaja. Teraz má firma HEJ.sk zastúpenie v 5 krajinách. Na Slovensku sú najväčším online hráčom.


Čech Tomáš Richter začal podnikať v internete ešte pred skončením vysokej školy. Pri hľadaní brigády narazil na firmu, ktorá vtedy ešte fungovala na živnostenský list mamy ďalších spoločníkov.

Už vtedy sa im darilo predávať online prvé mobily. Firma bola najprv rozdelená na dve časti. Jedna sa venovala predaju mobilov a druhá pod vedením Richtera poskytovaniu služieb v oblasti IS/IT pre menšie firmy.

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov zistili, že internetový predaj je výrazne zaujímavejší. Keďže počet zákazníkov prudko rástol, „pochopili sme, že boom v internete je tu“. To bol začiatok.

Boli sme tu prví

Od roku 2003 sa teda firma preorientovala len na online predaj. Najprv vznikla „eseročka“ v Čechách. To už sa firma volala Eurocomm. Teraz je jej štruktúra oveľa zložitejšia. Postupne rozšírili sortiment od mobilov na celú elektroniku. Plánujú predávať aj značkové oblečenie či potraviny.

Firma má zastúpenie v Čechách, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a na Slovensku. Richter zastrešuje predaj v Čechách a na Slovensku. Ďalej chcú rásť cez investora. Vybrali si spoločnosť Arca Capital Bohemia. V prvej fáze spolupráce vložila do firmy 30 miliónov českých korún. Získala za ne 30-percentný podiel v obchode.

Tieto peniaze pomôžu firme

s expanziou „do krajín, kde my ešte nie sme a tí sú už troška etablovaní“. Pôjde hlavne o východoeurópske krajiny ako Rumunsko či neskôr Ukrajinu. Práve tu nie je predaj cez internet bežný a chýba tam konkurencia.

„Na Slovensku sa cítime komfortne. Boli sme tu prví a máme dostatok zákazníkov,“ hovorí Richter. Predpokladá, že konkurencia hrozí v horizonte 3 až 5 rokov z Európy. „Sú to zabehané firmy s obratom v desiatkach miliárd korún.“ Silné finančné zázemie týmto firmám umožňuje nakupovať s obrovskými množstevnými zľavami. Výhodou Richterovej firmy je znalosť prostredia a jazyka.

V čase, keď začínali s internetovým obchodom na Slovensku, jeho rozšírenie zaostávalo. Práve to je však predpoklad úspešného fungovania predaja cez web. Počet pripojených ľudí však stačil na to, aby mali po prvom roku obrat do 100 miliónov korún. Minulý rok to už bolo 387 miliónov.

V začiatkoch boli ich ceny výrazne nižšie, ako mali kamenné obchody. Bolo to hlavné lákadlo pre zákazníkov. Dnes je situácia iná, ceny sa viac-menej vyrovnali. Zisk dosahujú tým, že nerobia nič zbytočné, len „dodajú tovar k zákazníkovi čo najefektívnejšie“. Inšpiráciou im boli firmy na Západe typu Amazon.

Testovanie podložkou

Dôvera ľudí bola na Slovensku hlavným marketingovým problémom. „Stretávali sme sa s otázkami typu: Keď si objednám telefón, príde mi telefón alebo tehla?“

Museli bojovať s predsudkami, lebo ľudia nevedeli „čo je to ten internetový obchod. „Každý si za tým predstavil človeka, ktorý sedí vo svojej obývačke a pod sebou ma garáž plnú tovaru a ten rozváža po večeroch pick-upom.“ Práve preto na ich stránke možno nájsť aj fotky skladníkov. To preto, aby bolo vidieť, „že firma nie je jeden človek, ale sú tam ľudia, na ktorých sa dá priamo obrátiť s otázkou a ktorí odpovedia“.

Posledné dva roky realizovali akciu „nákup zadarmo“. Ponúkli zákazníkom možnosť objednať si podložku. Takto mali ľudia možnosť overiť si, ako online obchod funguje. A hlavne, že to funguje. Zvyčajne hneď nasledovala objednávka tovaru, ktorý zákazník naozaj chcel. „Často si nenechal tú podložku ani doviezť. Keď ho operátor kontaktoval a on zistil, že to funguje, hneď povedal, aby mu k tomu pridal aj fotoaparát.“

Nedôvera bola aj pri poskytovaní informácií. Keďže ľudia nechceli dávať svoje osobné údaje, upustili od požiadavky registrácie.

Mladí „kluci“

Internetový obchod čaká podľa neho ďalší skok. „Do roku 2010 sa podiel internetového predaja zvýši až o 10 percent,“ odhaduje Richter. To je pre vedenie firmy dostatočná motivácia zostať v tomto odvetví. „Dlhodobé plánovanie však nemá zmysel.“ Dynamika vývoja a otvorenosť trhu neumožňujú seriózne plánovanie na viac ako rok-dva dopredu.

Trh nie je podľa neho ešte zďaleka nasýtený. Počet pripojených ľudí na sieť rastie automaticky. „Takže na tejto vlne sa viac-menej vezieme, zatiaľ netreba robiť nič navyše. Chceme sa sústrediť najmä na vnútorné fungovanie firmy, aby sme nových prichádzajúcich zákazníkov uspokojili kvalitným servisom.“

Napriek úspechom sa stále cíti skôr ako „bežný zamestnanec“. Pôsobí dojmom človeka, ktorý keď skončí úspešne jednu úlohu, začne hneď hľadať niečo nové. Na jeho práci ho baví rozmanitosť, stále to ešte nie je stereotyp. „Všetci sme mladí „kluci“, čo začali po škole podnikať a zrazu sme zistili, že máme zamestnancov a mali by sme ich riadiť.“

Výhodou a zároveň nevýhodou firmy je, že sa učia na vlastných chybách. Nie je tu nikto, kto by im mohol odovzdať znalosti. „Niekedy by som tu rád mal staršieho fúzatého pána, ktorý by mi povedal, čo bude fungovať a čo nie.“ Taký sa však v oblasti internetového predaja ťažko hľadá.

Viac na www. leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 418
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 531
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 587
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 330
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 299
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 799
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 628
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 492
  9. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 329
  10. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 253

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Američania obkľúčujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálne

Policajti by mali mať kvalitnú výbavu.

KOMENTÁRE

Ťapákovci uvažujú o lapaní kotlebovcov

Kotlebovcom vraj percentá porastú. Tak radšej seďme a buďme.

Neprehliadnite tiež

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne