OFICIÁLNE PREPOČTY HOVORIA O KOĽAJÁCH Z KOŠÍC DO VIEDNE ZA 140 MILIÁRD KORÚN

Idea širokorozchodnej trate žije

Výstavba širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne je čoraz realistickejšia. Premiér Fico už oznámil začiatok výstavby, aj keď nie je jasné, či Slovensko z nej bude profitovať. Prekladisko by totiž malo byť okrem Bratislavy aj vo Viedni.

Najväčšie slovenské prekladisko v Čiernej nad Tisou má byť po vybudovaní novej trate do Viedne zachované.(Zdroj: PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Širokorozchodná trať z Košíc až do Viedne by sa mohla začať stavať o dva roky. Vo štvrtok to po stretnutí s ruským premiérom Viktorom Zubkovom v Bratislave povedal predseda slovenskej vlády Robert Fico.

Definitívne rozhodnutie, kto do projektu pôjde, kto ho zaplatí a či sa vôbec stavať bude, je však ešte ďaleko.

Vo Viedni aj Bratislave

Celý projekt, nielen jeho slovenská časť, by mal vyjsť na 4,3 miliardy eur (140 miliárd korún). Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka ešte stále nie je vyriešené, kto a ako projekt zaplatí. Aj na túto otázku by mali dať odpoveď experti Slovenska, Ruska, Ukrajiny a Rakúska. „Financovanie zo strany Slovenska však bude limitované naším vstupom do európskej menovej únie,“ zdôrazňoval Jánošik.

((video))

Rakúšania podľa doteraz medializovaných informácií chcú získať pre projekt v Bruseli výnimku, aby časť peňazí na trať prišla z eurofondov. V minulosti dokonca napríklad na pôde ich obchodnej komory uvažovali aj o alternatíve širokorozchodnej z Ukrajiny cez Maďarsko do Viedne, respektíve z poľských Katovíc cez Česko do Rakúska.

Aktuálne sa krajiny podľa hovorcu Jánošíka dohodli na tom, že prekladisko bude v Bratislave aj vo Viedni. Pre Slovensko by bolo výhodnejšie, keby bolo na našom území. „Najväčší ekonomický efekt je totiž z prekládky,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Jánošík zároveň zopakoval, že prekladisko v Čiernej nad Tisou zostane. Prekladať sa v ňom budú aj naďalej hromadné substráty, napríklad ruda. V Bratislave a vo Viedni by sa mali prekladať len tovary, ktoré budú nad rámec dnešných prekládok.

Rusi vyšší objem garantujú

Širokorozchodná trať sa pre Slovensko oplatí len vtedy, ak sa zvýši objem prepraveného tovaru cez nás. Slovensko očakáva, že smerom na západ vzrastie objem prepravených tovarov do roku 2015 až o sto percent. „Tento nárast garantuje ruská strana. Slovensko má od Ruska oficiálny prísľub,“ povedal Jánošík.

To, či je pre Slovensko výhodnejšie stavať celú novú trať alebo sa na našom území pridá len tretia koľaj k existujúcej, nie je jasné. Ministerstvo dopravy nechce zverejniť štúdiu, ktorú vypracovali slovenské železnice, pred tým, ako s ňou oboznámia ostatné krajiny. Experti všetkých krajín by sa mali stretnúť a vyhodnotiť projekt v lete.

Odstupujúci riaditeľ projekt podržal

Dalibor Zelený bol pri včerajšom odchode z postu železníc k myšlienke výstavby širokorozchodnej trate milostivý. Zabudol na názor spred pár mesiacov a širokorozchodnú označil za obrovskú príležitosť.

Včera odstúpil z postu generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky český manažér (ŽSR) Dalibor Zelený, ktorý v decembri minulého roka tvrdil, že stavanie širokorozchodnej je pre železnice nevýhodné. Ako dôvod uviedol to, že súčasné trate sa využívajú len na tretinu.

Železničný podnik chcel preto radšej presadiť ich väčšie využitie, ako stavať novú širokorozchodnú trať od hraníc do Bratislavy.

Včera už mal odchádzajúci riaditeľ iný názor. Širokorozchodnú trať považuje za obrovskú príležitosť pre Slovensko, ak Rusko splní svoj prísľub a zvýši v najbližších rokoch prepravu tovarov cez nás.

Práve železnice vypracovali pre ministerstvo dopravy štúdiu technickej uskutočniteľnosti výstavby širokorozchodnej trate.

Zelený ako dôvod svojho odchodu uviedol osobné dôvody. Očakáva sa, že nastúpi na funkciu v európskych železničných združeniach. Meno nástupcu nepozná.

(vf)
Nápad je rusko-­rakúsky

Na slovenské nákladné železnice tlačí nový maďarsko–rakúsky konkurent.

Myšlienka širokorozchodnej do Rakúska naposledy ožila na viedenskej návšteve ruského prezidenta Vladimira Putina koncom apríla minulého roka.

„Pravdepodobne tam došlo k dohodám o základoch investičných plánov. Hneď na to Rusi aj Rakúšania rokovali so Slovenskom,“ hovorí zahraničnopolitický analytik Alexander Duleba.

Spoločné biznis záujmy Ruska a Rakúska stelesňuje oligarcha Oleg Deripaska, ktorý Putina na rakúskej misii sprevádzal. Tento podľa Forbes najbohatší Rus v tom čase navyše získal rozhodujúci podiel v rakúskom stavebnom koncerne Strabag. Ten má významné zákazky už napríklad aj v Česku, na Slovensku, Poľsku, Ukrajine a uchádza sa o PPP projekty v Rusku.

Významný vplyv by prípadné vybudovanie širokorozchodnej do Viedne malo aj pre slovenského železničného prepravcu ŽS Cargo.

Ak by tento podnik nemohol využívať terajšiu technologickú bariéru vstupu konkurencie, dostal by sa do priamej súťaže so železničnými spoločnosťami v Rusku a Ukrajine a ohrozil by aj výnosy prekladísk, ktoré vlastní.

Pre slovenské Cargo striehne nebezpečie aj z juhu. Maďarské železnice, ktoré nedávno predali svoju nákladnú prepravu rakúskym železniciam, uvažujú o vybudovaní prekladiska blízko ukrajinských hraníc. To by, samozrejme, ubralo biznis najmä slovenským prekladiskám.

(vf)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 153
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 127
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 067
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 955
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 169
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 434
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.