SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
OFICIÁLNE PREPOČTY HOVORIA O KOĽAJÁCH Z KOŠÍC DO VIEDNE ZA 140 MILIÁRD KORÚN

Idea širokorozchodnej trate žije

Výstavba širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne je čoraz realistickejšia. Premiér Fico už oznámil začiatok výstavby, aj keď nie je jasné, či Slovensko z nej bude profitovať. Prekladisko by totiž malo byť okrem Bratislavy aj vo Viedni.

Najväčšie slovenské prekladisko v Čiernej nad Tisou má byť po vybudovaní novej trate do Viedne zachované.Najväčšie slovenské prekladisko v Čiernej nad Tisou má byť po vybudovaní novej trate do Viedne zachované. (Zdroj: PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Širokorozchodná trať z Košíc až do Viedne by sa mohla začať stavať o dva roky. Vo štvrtok to po stretnutí s ruským premiérom Viktorom Zubkovom v Bratislave povedal predseda slovenskej vlády Robert Fico.

Definitívne rozhodnutie, kto do projektu pôjde, kto ho zaplatí a či sa vôbec stavať bude, je však ešte ďaleko.

Vo Viedni aj Bratislave

Celý projekt, nielen jeho slovenská časť, by mal vyjsť na 4,3 miliardy eur (140 miliárd korún). Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka ešte stále nie je vyriešené, kto a ako projekt zaplatí. Aj na túto otázku by mali dať odpoveď experti Slovenska, Ruska, Ukrajiny a Rakúska. „Financovanie zo strany Slovenska však bude limitované naším vstupom do európskej menovej únie,“ zdôrazňoval Jánošik.

((video))

Rakúšania podľa doteraz medializovaných informácií chcú získať pre projekt v Bruseli výnimku, aby časť peňazí na trať prišla z eurofondov. V minulosti dokonca napríklad na pôde ich obchodnej komory uvažovali aj o alternatíve širokorozchodnej z Ukrajiny cez Maďarsko do Viedne, respektíve z poľských Katovíc cez Česko do Rakúska.

Aktuálne sa krajiny podľa hovorcu Jánošíka dohodli na tom, že prekladisko bude v Bratislave aj vo Viedni. Pre Slovensko by bolo výhodnejšie, keby bolo na našom území. „Najväčší ekonomický efekt je totiž z prekládky,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Jánošík zároveň zopakoval, že prekladisko v Čiernej nad Tisou zostane. Prekladať sa v ňom budú aj naďalej hromadné substráty, napríklad ruda. V Bratislave a vo Viedni by sa mali prekladať len tovary, ktoré budú nad rámec dnešných prekládok.

Rusi vyšší objem garantujú

Širokorozchodná trať sa pre Slovensko oplatí len vtedy, ak sa zvýši objem prepraveného tovaru cez nás. Slovensko očakáva, že smerom na západ vzrastie objem prepravených tovarov do roku 2015 až o sto percent. „Tento nárast garantuje ruská strana. Slovensko má od Ruska oficiálny prísľub,“ povedal Jánošík.

To, či je pre Slovensko výhodnejšie stavať celú novú trať alebo sa na našom území pridá len tretia koľaj k existujúcej, nie je jasné. Ministerstvo dopravy nechce zverejniť štúdiu, ktorú vypracovali slovenské železnice, pred tým, ako s ňou oboznámia ostatné krajiny. Experti všetkých krajín by sa mali stretnúť a vyhodnotiť projekt v lete.

Odstupujúci riaditeľ projekt podržal

Dalibor Zelený bol pri včerajšom odchode z postu železníc k myšlienke výstavby širokorozchodnej trate milostivý. Zabudol na názor spred pár mesiacov a širokorozchodnú označil za obrovskú príležitosť.

Včera odstúpil z postu generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky český manažér (ŽSR) Dalibor Zelený, ktorý v decembri minulého roka tvrdil, že stavanie širokorozchodnej je pre železnice nevýhodné. Ako dôvod uviedol to, že súčasné trate sa využívajú len na tretinu.

Železničný podnik chcel preto radšej presadiť ich väčšie využitie, ako stavať novú širokorozchodnú trať od hraníc do Bratislavy.

Včera už mal odchádzajúci riaditeľ iný názor. Širokorozchodnú trať považuje za obrovskú príležitosť pre Slovensko, ak Rusko splní svoj prísľub a zvýši v najbližších rokoch prepravu tovarov cez nás.

Práve železnice vypracovali pre ministerstvo dopravy štúdiu technickej uskutočniteľnosti výstavby širokorozchodnej trate.

Zelený ako dôvod svojho odchodu uviedol osobné dôvody. Očakáva sa, že nastúpi na funkciu v európskych železničných združeniach. Meno nástupcu nepozná.

(vf)
Nápad je rusko-­rakúsky

Na slovenské nákladné železnice tlačí nový maďarsko–rakúsky konkurent.

Myšlienka širokorozchodnej do Rakúska naposledy ožila na viedenskej návšteve ruského prezidenta Vladimira Putina koncom apríla minulého roka.

„Pravdepodobne tam došlo k dohodám o základoch investičných plánov. Hneď na to Rusi aj Rakúšania rokovali so Slovenskom,“ hovorí zahraničnopolitický analytik Alexander Duleba.

Spoločné biznis záujmy Ruska a Rakúska stelesňuje oligarcha Oleg Deripaska, ktorý Putina na rakúskej misii sprevádzal. Tento podľa Forbes najbohatší Rus v tom čase navyše získal rozhodujúci podiel v rakúskom stavebnom koncerne Strabag. Ten má významné zákazky už napríklad aj v Česku, na Slovensku, Poľsku, Ukrajine a uchádza sa o PPP projekty v Rusku.

Významný vplyv by prípadné vybudovanie širokorozchodnej do Viedne malo aj pre slovenského železničného prepravcu ŽS Cargo.

Ak by tento podnik nemohol využívať terajšiu technologickú bariéru vstupu konkurencie, dostal by sa do priamej súťaže so železničnými spoločnosťami v Rusku a Ukrajine a ohrozil by aj výnosy prekladísk, ktoré vlastní.

Pre slovenské Cargo striehne nebezpečie aj z juhu. Maďarské železnice, ktoré nedávno predali svoju nákladnú prepravu rakúskym železniciam, uvažujú o vybudovaní prekladiska blízko ukrajinských hraníc. To by, samozrejme, ubralo biznis najmä slovenským prekladiskám.

(vf)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Škola môže vyzerať aj inak!
  2. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  3. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  4. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  5. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  9. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  10. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 212
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 236
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 761
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 040
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 630
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 747
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 523
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 508
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 423
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Chovatelia pre celoplošné testovanie pripravujú záložné tímy

Jednou z možností je aj povolanie dôchodcov, bývalých poľnohospodárov, no alternatív je viac.

Ilustračné foto.

Eurokomisia navrhla pravidlá pro minimálnu mzdu v krajinách Európskej únie

Primeraná minimálna mzda môže podľa eurokomisie pomôcť znížiť rozdiely v odmeňovaní žien a mužov.

Komisár EÚ pre obchod a podpredseda Európskej komisie Valdis Dombrovskis.