Milbrandt: Dynamika Slovenska už raz Európu prekvapila

O ďalších horizontoch vzájomnej slovensko-saskej spolupráce a perspektívach európskej ekonomiky hovoril premiér nemeckej spolkovej krajiny Sasko Georg Milbradt.

Bratislava/Drážďany 4. apríla (TASR) - O ďalších horizontoch vzájomnej slovensko-saskej spolupráce a perspektívach európskej ekonomiky sme sa porozprávali s premiérom nemeckej spolkovej krajiny Sasko Georgom Milbradtom, ktorý v rámci dvojdňovej návštevy SR rokoval s predstaviteľmi slovenskej vlády a zúčastnil sa aj na 3. slovensko-saskom hospodárskom fóre v Bratislave.

1. Slovensko patrí k významným obchodným partnerom Saska, ktoré má v rámci Nemecka silnú ekonomiku. Aké témy rezonovali na vašich stretnutiach s podpredsedom vlády SR Dušanom Čaplovičom a ďalšími slovenskými ministrami?

Naším záujmom bolo hovoriť o dvoch témach, na ktorých sa, ako to vyplýva z rokovaní, zhodneme so slovenskou stranou. Ide o návrh smernice Európskej komisie na zníženie emisií vypúšťaných automobilmi do roku 2012. Pre výrobcov veľkých automobilov je to ako trest. V Sasku, spolu s ďalšími výrobcami automobilov v iných spolkových krajinách, nepovažujeme túto smernicu za dobrú a prostredníctvom spolkovej vlády chceme teraz dosiahnuť zmenu. Vidíme, že čo sa týka tohto bodu, má slovenská vláda podobnú pozíciu. Druhým aspektom, ktorý nás zaujíma, je rozvoj nákladnej železničnej dopravy a spolupráca v rámci transeurópskych dopravných sietí (TEN-T). Na ich financovaní by sa mala spolupodieľať EÚ. Pre nás je významný, okrem iného, jeden z koridorov, ktorý sa týka aj Slovenska - a síce spojenie zo Škandinávie alebo od Severného mora cez Berlín do Bratislavy a potom ďalej do Budapešti, Bukurešti. Domnievam sa, že táto trasa by mohla mať aj pre Slovensko zodpovedajúci význam. V lete chceme v záujme lepšej koordinácie pozvať na rozhovory všetkých, ktorých sa trasa týka. No za dôležité považujem i slovensko-saské projekty v oblasti vzdelávania a vedeckú spoluprácu. Týmto témam sme tiež venovali pozornosť.

2. V ekonomike je dôležitým udržanie tempa. Sasko je veľmi dynamické a pre investorov atraktívne, no Slovensko má tiež dobré hospodárske výsledky. Čo by ste poradili, aby dynamika hospodárstva nestrácala dych?

Slovensko má otvorenú hospodársku politiku, a to je dôležité. Môžeme pozorovať, že si dobre vedie v oblasti automobilového priemyslu, no ako vyplýva aj z pozície ministerstva hospodárstva, usiluje sa o diverzifikáciu. Potom ani recesia v automobilovom priemysle krajinu tak silno nezasiahne. V Sasku takisto zohráva automobilový priemysel veľkú úlohu, a pritom sa snažíme o diverzifikovanie hospodárstva, výrobu strojov, informačné technológie. Cieľom mojej cesty je tiež otvorenie dverí pre malé a stredné podniky zo Saska, ktoré môžu získať pozíciu na slovenskom trhu. Musím povedať, že rámcové podmienky ekonomiky sú teraz na Slovensku veľmi dobré. Slovensko už raz pre nás bolo prekvapením. Po rozdelení federácie sa Česko považovalo za tú krajinu, ktorá je dynamická, na Slovákov sme zabudli. A potom prišiel veľký zázrak, že Slovensko sa vyvíjalo rýchlejšie ako Česko.

3. V rámci EÚ je, popri politických cieľoch, hospodárska spolupráca "číslo 1". Netýka sa to len vládnej úrovne, osobitný význam má spolupráca pre rozvoj regiónov. V čom v súčasnosti spočívajú výhody a nevýhody?

Slovensko i Sasko sú časťou historického stredoeurópskeho priestoru, kde však v dôsledku politických udalostí boli na dlhý čas vytvorené hranice, ktoré prekážali spolupráci. Aj rozdelenie Európy, spôsobené komunizmom, viedlo k tomu, že niektoré časti sa nerozvíjali tak ako napríklad západná Európa. To sa musí teraz dohnať, využiť otvorenie hraníc a hospodársku liberalizáciu na spoluprácu. I konkurencia je dobrá, každý môže vyrábať všetko. Najlepšou metódou na dosiahnutie dobrých hospodárskych úspechov je spolupráca. Za základný princíp považujem už spomínané moderné hospodárstvo, otvorenú ekonomiku, ale domnievam sa, že sme len na začiatku. Dá sa to vztiahnuť aj na problematiku dopravy, o ktorej sme hovorili. V západnej Európe zohrávajú v dopravnom systéme hranice čoraz menšiu úlohu, strácajú svoju obmedzujúcu funkciu. Pre hospodárstvo je dôležité využiť šancu, že sa nachádzame v strednej Európe, a posunúť európsku "os" smerom na východ. Aj keď je proces zmien celkovo pozitívny, sú takí, čo pri tom strácajú. Treba čestne povedať, že zmeny nevyvolávajú len pozitívne efekty, ale aj negatívne, ktorým treba venovať pozornosť.

4. Európska mena stojí pred slovenským dverami. Pri prechode na euro ho niektorí vtipne nazvali "teuro", čo znamená drahé. Netreba sa tejto zmeny obávať?

Nie je dôvod mať strach. K zvyšovaniu cien dochádza tak či tak, no ľudia dajú nárast do súvisu s prechodom na euro - je to psychológia. V niektorých oblastiach došlo k skrytému zvýšeniu cien, ale nedá sa to považovať za signifikantné. Áno, niekedy mali ľudia ťažkosti s prepočítavaním, pri výmene peňazí, najmä my - skôr narodení. Máte to pred sebou. xxxx

Premiér nemeckej spolkovej krajiny Sasko (Saský slobodný štát) - prof. Dr. Georg Milbradt (nar. 23. feburára 1945 v Eslohe, vyrastal v Dortmunde). V Münsteri vyštudoval ekonomiku, právne vedy a matematiku. V roku 1973 vstúpil do CDU, od roku 2001 je predsedom krajinskej organizácie strany. Od roku 2002 zastáva funkciu predsedu saskej vlády. V rokoch 2004 a 2005 získal prestížne ocenenia hospodárskych periodík a organizácií ako "premiér roka". Je politicky činným ekonómom a príležitostne pôsobí ako profesor na hospodárskej fakulte univerzity v Münsteri.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.