Milbrandt: Dynamika Slovenska už raz Európu prekvapila

O ďalších horizontoch vzájomnej slovensko-saskej spolupráce a perspektívach európskej ekonomiky hovoril premiér nemeckej spolkovej krajiny Sasko Georg Milbradt.

Bratislava/Drážďany 4. apríla (TASR) - O ďalších horizontoch vzájomnej slovensko-saskej spolupráce a perspektívach európskej ekonomiky sme sa porozprávali s premiérom nemeckej spolkovej krajiny Sasko Georgom Milbradtom, ktorý v rámci dvojdňovej návštevy SR rokoval s predstaviteľmi slovenskej vlády a zúčastnil sa aj na 3. slovensko-saskom hospodárskom fóre v Bratislave.

1. Slovensko patrí k významným obchodným partnerom Saska, ktoré má v rámci Nemecka silnú ekonomiku. Aké témy rezonovali na vašich stretnutiach s podpredsedom vlády SR Dušanom Čaplovičom a ďalšími slovenskými ministrami?

Naším záujmom bolo hovoriť o dvoch témach, na ktorých sa, ako to vyplýva z rokovaní, zhodneme so slovenskou stranou. Ide o návrh smernice Európskej komisie na zníženie emisií vypúšťaných automobilmi do roku 2012. Pre výrobcov veľkých automobilov je to ako trest. V Sasku, spolu s ďalšími výrobcami automobilov v iných spolkových krajinách, nepovažujeme túto smernicu za dobrú a prostredníctvom spolkovej vlády chceme teraz dosiahnuť zmenu. Vidíme, že čo sa týka tohto bodu, má slovenská vláda podobnú pozíciu. Druhým aspektom, ktorý nás zaujíma, je rozvoj nákladnej železničnej dopravy a spolupráca v rámci transeurópskych dopravných sietí (TEN-T). Na ich financovaní by sa mala spolupodieľať EÚ. Pre nás je významný, okrem iného, jeden z koridorov, ktorý sa týka aj Slovenska - a síce spojenie zo Škandinávie alebo od Severného mora cez Berlín do Bratislavy a potom ďalej do Budapešti, Bukurešti. Domnievam sa, že táto trasa by mohla mať aj pre Slovensko zodpovedajúci význam. V lete chceme v záujme lepšej koordinácie pozvať na rozhovory všetkých, ktorých sa trasa týka. No za dôležité považujem i slovensko-saské projekty v oblasti vzdelávania a vedeckú spoluprácu. Týmto témam sme tiež venovali pozornosť.

2. V ekonomike je dôležitým udržanie tempa. Sasko je veľmi dynamické a pre investorov atraktívne, no Slovensko má tiež dobré hospodárske výsledky. Čo by ste poradili, aby dynamika hospodárstva nestrácala dych?

Slovensko má otvorenú hospodársku politiku, a to je dôležité. Môžeme pozorovať, že si dobre vedie v oblasti automobilového priemyslu, no ako vyplýva aj z pozície ministerstva hospodárstva, usiluje sa o diverzifikáciu. Potom ani recesia v automobilovom priemysle krajinu tak silno nezasiahne. V Sasku takisto zohráva automobilový priemysel veľkú úlohu, a pritom sa snažíme o diverzifikovanie hospodárstva, výrobu strojov, informačné technológie. Cieľom mojej cesty je tiež otvorenie dverí pre malé a stredné podniky zo Saska, ktoré môžu získať pozíciu na slovenskom trhu. Musím povedať, že rámcové podmienky ekonomiky sú teraz na Slovensku veľmi dobré. Slovensko už raz pre nás bolo prekvapením. Po rozdelení federácie sa Česko považovalo za tú krajinu, ktorá je dynamická, na Slovákov sme zabudli. A potom prišiel veľký zázrak, že Slovensko sa vyvíjalo rýchlejšie ako Česko.

3. V rámci EÚ je, popri politických cieľoch, hospodárska spolupráca "číslo 1". Netýka sa to len vládnej úrovne, osobitný význam má spolupráca pre rozvoj regiónov. V čom v súčasnosti spočívajú výhody a nevýhody?

Slovensko i Sasko sú časťou historického stredoeurópskeho priestoru, kde však v dôsledku politických udalostí boli na dlhý čas vytvorené hranice, ktoré prekážali spolupráci. Aj rozdelenie Európy, spôsobené komunizmom, viedlo k tomu, že niektoré časti sa nerozvíjali tak ako napríklad západná Európa. To sa musí teraz dohnať, využiť otvorenie hraníc a hospodársku liberalizáciu na spoluprácu. I konkurencia je dobrá, každý môže vyrábať všetko. Najlepšou metódou na dosiahnutie dobrých hospodárskych úspechov je spolupráca. Za základný princíp považujem už spomínané moderné hospodárstvo, otvorenú ekonomiku, ale domnievam sa, že sme len na začiatku. Dá sa to vztiahnuť aj na problematiku dopravy, o ktorej sme hovorili. V západnej Európe zohrávajú v dopravnom systéme hranice čoraz menšiu úlohu, strácajú svoju obmedzujúcu funkciu. Pre hospodárstvo je dôležité využiť šancu, že sa nachádzame v strednej Európe, a posunúť európsku "os" smerom na východ. Aj keď je proces zmien celkovo pozitívny, sú takí, čo pri tom strácajú. Treba čestne povedať, že zmeny nevyvolávajú len pozitívne efekty, ale aj negatívne, ktorým treba venovať pozornosť.

4. Európska mena stojí pred slovenským dverami. Pri prechode na euro ho niektorí vtipne nazvali "teuro", čo znamená drahé. Netreba sa tejto zmeny obávať?

Nie je dôvod mať strach. K zvyšovaniu cien dochádza tak či tak, no ľudia dajú nárast do súvisu s prechodom na euro - je to psychológia. V niektorých oblastiach došlo k skrytému zvýšeniu cien, ale nedá sa to považovať za signifikantné. Áno, niekedy mali ľudia ťažkosti s prepočítavaním, pri výmene peňazí, najmä my - skôr narodení. Máte to pred sebou. xxxx

Premiér nemeckej spolkovej krajiny Sasko (Saský slobodný štát) - prof. Dr. Georg Milbradt (nar. 23. feburára 1945 v Eslohe, vyrastal v Dortmunde). V Münsteri vyštudoval ekonomiku, právne vedy a matematiku. V roku 1973 vstúpil do CDU, od roku 2001 je predsedom krajinskej organizácie strany. Od roku 2002 zastáva funkciu predsedu saskej vlády. V rokoch 2004 a 2005 získal prestížne ocenenia hospodárskych periodík a organizácií ako "premiér roka". Je politicky činným ekonómom a príležitostne pôsobí ako profesor na hospodárskej fakulte univerzity v Münsteri.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 629
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 447
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 126
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 817
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 992
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 451
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 409
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 247
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 570
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 016

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.