Bratislava 3. apríla (TASR) - Prístavy v Bratislave, Komárne a Štúrove sa stanú verejnými a zároveň sa na Slovensku zavedú tzv. harmonizované riečne informačné služby. Vyplýva to z novely zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorú dnes schválil parlament.
"Každá loď bude vybavená transpondérom, čo je akýsi identifikátor plavidla, do ktorého sa zadajú údaje o plavidle, a bude hlásiť aj polohu plavidla," uviedol pre TASR riaditeľ odboru pre vodnú dopravu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Matej Vaníček. Na slovenskom úseku Dunaja sa vybudujú štyri centrá riečnych informačných služieb a jedno národné centrum, ktoré budú sledovať plavidlá, objasnil. Zavedenie tohto celoeurópskeho systému by malo napomôcť napríklad k zvýšeniu bezpečnosti prepravy.
Právny predpis zároveň implementuje niektoré smernice, ktoré sa týkajú otázok systému prenájmu a cenotvorby vnútroštátnej ako aj medzinárodnej vodnej dopravy. Novela zákona tiež zavádza menovanie a odbornú kvalifikáciu bezpečnostných poradcov pre prepravu nebezpečného tovaru vo všetkých spôsoboch prepravy.
Po podpísaní prezidentom by novela ma nadobudnúť účinnosť 1. júna 2008.
Brusel nám zaslal druhé varovanie
Európska komisia (EK) dnes zaslala Slovensku druhé varovanie za to, že nezačlenilo do svojich národných predpisov smernicu, ktorou sa zavádzajú harmonizované riečne informačné služby (RIS) na vnútrozemských vodných komunikáciách.
Varovanie má podobu tzv. odôvodneného stanoviska, ktoré je druhým krokom v právnom konaní pred predvedením krajiny pred Európsky súdny dvor v Luxemburgu.
Cieľom smernice je zaviesť spoločný rámec pre RIS v snahe o zvýšenie bezpečnosti, spoľahlivosti a efektívnosti vnútrozemskej vodnej dopravy. Legislatíva stanovuje pravidlá a požiadavky pre dátovú komunikáciu a zariadenia RIS, ako aj pre minimálnu úroveň týchto služieb. Smernica poskytuje prehľad technických usmernení a predpisov týkajúcich sa plavebných správ pre veliteľov lodí, displeja na zobrazenie elektronickej plavebnej mapy a informačných systémov, systémov lokalizácie plavidiel, sledovania ich dráhy a elektronických hlásení z lodí.
Úplná transpozícia tejto smernice do vnútroštátnych právnych predpisov sa mala vykonať do 20. októbra 2007. Okrem Slovenska tak neurobila ani Česká republika, Belgicko a Poľsko.