NA VLAK, KTORÝ MAL DOSIAHNUŤ 500-­KILOMETROVÚ RÝCHLOSŤ, NIE SÚ PENIAZE

Projekt Transrapid zastavili

Nemecko skoncovalo s Transrapidom. Bavori sa hnevajú. Technológiu môžu kúpiť Číňania.

Rýchlovlak Transrapid mal skrátiť cestovanie na štvrtinu. Projekt sa však predražil dvojnásobne a tak ho nemecký minister dopravy Wolfgang Tiefensee zastavil.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BERLÍN. Desať minúť z letiska do centra Mníchova. Toľko mala trvať cesta Transrapidom, jedným z najrýchlejších vlakov na svete. Stavba sa však zastavila pre prudký nárast nákladov.

Len pred šiestimi mesiacmi šéf konzorcia Transrapidu oznámil, že rýchlovlak bude stáť 1,85 miliardy eur. Vláda sľúbila, že zaplatí polovicu, zvyšok mal ísť zo súkromných peňazí, železníc a fondov Európskej únie.

Federálny minister dopravy Wolfgang Tiefensee však minulý týždeň projekt zastavil. Hrozilo, že náklady ľahko presiahnu tri miliardy eur. Bavorom odkázal, že šampanské otvárali priskoro.

Predčasná radosť

Keď sa vlani prijalo rozhodnutie o stavbe rýchlovlaku, mníchovskí politici hovorili o „správe desaťročia“. Hrdili sa tým, že práve ich metropola bude hostiť prestížny projekt, ktorý skráti 40–minútovú cestu z letiska na štvrtinu.

„Toto je zlý deň pre imidž Nemecka, ako centra high-tech priemyslu,“ reagoval na zastavenie projektu bavorský pre­miér Gunter Beckstein. Kritizoval stavebné konzorcium, že priveľmi myslelo na zisky a nesplnilo sľuby.

Na poslednú chvíľu sa pokúšal získať podporu aj od kancelárky Angely Merkelovej. Tá však potrebnú miliardu eur odmietla poskytnúť.

Bol to práve Becksteinov predchodca Edmund Stoiber, ktorý stavbu Transrapidu vehementne podporoval. Čelil za to obvineniam, že si chce postaviť vlastný pomník. Stavbu totiž posvätili krátko pred jeho odchodom do dôchodku.

Technológiu magnetického vlaku, ktorý sa nadnáša nad dráhou, vyvíjajú nemeckí inžinieri už vyše 30 rokov. Vlak je schopný dosiahnuť rýchlosť až 500 kilometrov za hodinu, je to trikrát viac ako obyčajné lokomotívy.

Imidž technológie však predvlani vážne naštrbila nehoda na testovacej dráhe, počas ktorej zomrelo 23 ľudí.

Na rade je Čína

Skupina ThyssenKrupp, ktorá Transrapid vyvíjala, chce teraz technológiu predať Číne. Podľa denníka Die Welt už düs­seldorfská skupina pripravuje rokovania s čínskou vládou.

Jediný elektromagnetický vlak z nemeckej dielne premáva práve v Šanghaji. Čína má v súčasnosti práva iba na výrobu vagónov, po predaji technológie by mohla budovať aj celé trasy a predávať know-how aj do zahraničia. Šanghaj chce súčasnú trasu z letiska predĺžiť aj do ďalších častí mesta. Plány urobiť tak do Svetovej prehliadky EXPO 2010 však primátor oddialil.

Čínski experti však pre nemecké denníky potvrdili, že kúpa je málo pravdepodobná. Technológia je totiž veľmi drahá, rádovo môže ísť až o deväťmiestny kontrakt v eurách.

Navyše Nemecko môže len ťažko uspieť vonku s technológiou, ktorú nedokázalo presadiť ani doma.

Stavebné konzorcium však tvrdí, že o Transrapid záujem je. Okrem Číny sa ohlásili aj Spojené štáty a Katar.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 834
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 051
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 248
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 151
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 072
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 689
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 174
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 735
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 529
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 939

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

DOMOV

Profily, ktoré posielali sexuálne správy vymazali. Pribúdajú ďalšie

Polícia preveruje obťažovanie na pokeci.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Nezamestnanosť na Slovensku by mala naďalej klesať, tvrdia analytici

Pod pokles nezamestnanosti sa podpísala najmä rastúca ekonomika, ale aj menej sezónnych pracovníkov, ktorí sa registrovali na úradoch práce.

Eurozóna obnoví rokovania s Gréckom o pokračovaní pomoci

Šéf ministrov financií Jeroen Dijsselbloem naznačil, že menová únia zmierni tlak na úsporné opatrenia a viac sa zameria na hĺbkové reformy daňového systému a trhu práce.

Česi si vlani zobrali hypotéky za rekordných vyše osem miliárd eur

K rekordnému záujmu o hypotéky prispeli, podobne ako na Slovensku, nízke úrokové sadzby a priaznivá ekonomická situácia domácností.

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop