NA VLAK, KTORÝ MAL DOSIAHNUŤ 500-­KILOMETROVÚ RÝCHLOSŤ, NIE SÚ PENIAZE

Projekt Transrapid zastavili

Nemecko skoncovalo s Transrapidom. Bavori sa hnevajú. Technológiu môžu kúpiť Číňania.

Rýchlovlak Transrapid mal skrátiť cestovanie na štvrtinu. Projekt sa však predražil dvojnásobne a tak ho nemecký minister dopravy Wolfgang Tiefensee zastavil.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BERLÍN. Desať minúť z letiska do centra Mníchova. Toľko mala trvať cesta Transrapidom, jedným z najrýchlejších vlakov na svete. Stavba sa však zastavila pre prudký nárast nákladov.

Len pred šiestimi mesiacmi šéf konzorcia Transrapidu oznámil, že rýchlovlak bude stáť 1,85 miliardy eur. Vláda sľúbila, že zaplatí polovicu, zvyšok mal ísť zo súkromných peňazí, železníc a fondov Európskej únie.

Federálny minister dopravy Wolfgang Tiefensee však minulý týždeň projekt zastavil. Hrozilo, že náklady ľahko presiahnu tri miliardy eur. Bavorom odkázal, že šampanské otvárali priskoro.

Predčasná radosť

Keď sa vlani prijalo rozhodnutie o stavbe rýchlovlaku, mníchovskí politici hovorili o „správe desaťročia“. Hrdili sa tým, že práve ich metropola bude hostiť prestížny projekt, ktorý skráti 40–minútovú cestu z letiska na štvrtinu.

„Toto je zlý deň pre imidž Nemecka, ako centra high-tech priemyslu,“ reagoval na zastavenie projektu bavorský pre­miér Gunter Beckstein. Kritizoval stavebné konzorcium, že priveľmi myslelo na zisky a nesplnilo sľuby.

Na poslednú chvíľu sa pokúšal získať podporu aj od kancelárky Angely Merkelovej. Tá však potrebnú miliardu eur odmietla poskytnúť.

Bol to práve Becksteinov predchodca Edmund Stoiber, ktorý stavbu Transrapidu vehementne podporoval. Čelil za to obvineniam, že si chce postaviť vlastný pomník. Stavbu totiž posvätili krátko pred jeho odchodom do dôchodku.

Technológiu magnetického vlaku, ktorý sa nadnáša nad dráhou, vyvíjajú nemeckí inžinieri už vyše 30 rokov. Vlak je schopný dosiahnuť rýchlosť až 500 kilometrov za hodinu, je to trikrát viac ako obyčajné lokomotívy.

Imidž technológie však predvlani vážne naštrbila nehoda na testovacej dráhe, počas ktorej zomrelo 23 ľudí.

Na rade je Čína

Skupina ThyssenKrupp, ktorá Transrapid vyvíjala, chce teraz technológiu predať Číne. Podľa denníka Die Welt už düs­seldorfská skupina pripravuje rokovania s čínskou vládou.

Jediný elektromagnetický vlak z nemeckej dielne premáva práve v Šanghaji. Čína má v súčasnosti práva iba na výrobu vagónov, po predaji technológie by mohla budovať aj celé trasy a predávať know-how aj do zahraničia. Šanghaj chce súčasnú trasu z letiska predĺžiť aj do ďalších častí mesta. Plány urobiť tak do Svetovej prehliadky EXPO 2010 však primátor oddialil.

Čínski experti však pre nemecké denníky potvrdili, že kúpa je málo pravdepodobná. Technológia je totiž veľmi drahá, rádovo môže ísť až o deväťmiestny kontrakt v eurách.

Navyše Nemecko môže len ťažko uspieť vonku s technológiou, ktorú nedokázalo presadiť ani doma.

Stavebné konzorcium však tvrdí, že o Transrapid záujem je. Okrem Číny sa ohlásili aj Spojené štáty a Katar.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 354
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 812
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 471
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 163
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 894
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 956
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 414
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 014
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 351
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 296

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.