Nakupovanie v Číne môže byť aj stratové

Nemecké podniky pomaly, ale iste vytriezvievajú z čínskeho ošiaľu. Dlhé roky bolo módnym ekonomickým trendom nakupovať čo najviac v Ríši stredu. Prestáva to už však platiť.

Nemecké podniky pomaly, ale iste vytriezvievajú z čínskeho ošiaľu. Dlhé roky bolo módnym ekonomickým trendom nakupovaťčo najviac v Ríši stredu. Prestáva to už však platiť.

Všetko prebíjajúcim argumentom, ktorý hovoril v prospech Číny, boli nízke ceny výrobkov a polotovarov. Najnovšia reprezentatívna štúdia medzinárodnej poradenskej firmy PricewaterhouseCoopers (PwC) a nemeckého Spolkového zväzu pre materiálové hospodárstvo, nákup a logistiku (BME) tento na verejnosti všeobecne rozšírený náhľad do veľkej miery vyvracia.

Rozpätie siaha od zisku až po straty

Na jednej strane jestvujú výrobky a polotovary nakupované v Číne a predávané v Nemecku, pri ktorých sa cenová výhoda pre nemecké firmy pohybuje aj vo výšky 50 percent aj po zarátaní všetkých logistických nákladov.

Existujú ale aj skupiny produktov, ktorých dovoz z Číny je o 15 percent drahší, ako keby ich nemecké podniky buď kúpili v Nemecku, alebo sami vyrobili. Vo všeobecnosti dosahuje priemerné cenové plus čín­skych výrobkov dovážaných do Nemecka okolo 10 percent.

Približne každá tretia nemecká firma na nákupoch v Číne prerába. Napriek tomu tieto podniky zostávajú prítomné v tejto krajine. Buď straty vyrovnajú inými aktivitami, alebo dúfajú v ďalšie obchody. Navyše, „pekinská vláda dbá pri udeľovaní zákaziek na to, aby časť výrobného procesu zostala v Číne“ píše sa v štúdii. Ďalším poznatkom je skutočnosť, že čím väčšia firma, tým menší zisk z nákupov v Číne. Veľké koncerny chcú byť totiž na tomto strategicky dôležitom trhu aktívne za každú cenu, najmä keď veria v návratnosť investícií v budúcnosti.

Rozhoduje logistika a kvalita

Odborníci PwC a BME zdôrazňujú, že nemecké firmy nevyužívajú v dostatočnej miere možnosti na zníženie logistických nákladov, napríklad prostredníctvom špeciálnych colných postupov či reorganizá­ciou logistických štruktúr.

Rozhodujúce pri ekonomických kalkuláciách sú teda logistické náklady, napríklad náklady na prepravu, na poistenie tovaru, na kontrolu kvality, ktoré môžu vystreliť až na tretinu celkových nadobúdacích nákladov. Autori štúdie PwC a BME v tejto súvislosti pripomínajú, že tretina nemeckých firiem aktívnych na čínskom nákupnom trhu nevie presne vyčísliť svoje logistické náklady. Vzhľadom na neustále rastúce ceny pohonných látok pôjde aj v budúcnosti o mimoriadne závažnú nákladovú položku.

Nemenej dôležitým aspektom pri nákupoch v Číne je kvalita. Experti PwC a BME poukazujú na skutočnosť, že tamojšie výrobky často nespĺňajú požadované štandardy kvality. Pri kontrole kvality uprednostňujú dovozcovia z Číny aj z tohto dôvodu nemecké kontrolné firmy. Každý štvrtý importér konštatuje, že náklady na kontrolu kvality predstavujú po logistike druhú najväčšiu nákladovú položku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 222
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 420
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 347
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 822
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 797
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 655
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 488
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 426
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 222
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 093

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Takto očividne kradnúť, to sa vymyká zvyklostiam, hovorieval Dzurinda

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.