SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ MAJÚ PROBLÉM USPOKOJIŤ POŽIADAVKY ZADÁVATEĽOV REKLAMY NIELEN NA KONCI ROKA

Vianočnému dopytu konkuruje jar

Ak by Markíza musela odvysielať celoročnú reklamu naraz, trvalo by to 40 dní.

Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje.Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Vyššie príjmy obyvateľov Slovenska spolu s čoraz dostupnejšími úvermi sa nutne prejavujú vo vyššej spotrebe. A tá tradične vyvoláva aj vyššie investície do marketingu a teda aj reklamy.

Podľa monitoringu údajov výskumnej agentúry TNS-SK a odhadu mesačníka Stratégie si v roku 2007 zadávatelia reklamy objednali od médií o vyše desatinu väčší reklamný priestor ako v roku 2006.

Televízia stále žiadaná

Z balíka približne desať miliárd korún si tak ako všade vo svete zobrali najviac televízie. Slovenský trh je pozoruhodný tým, že na rozdiel od najvyspelejších trhov podiel televízií neklesá ani nestagnuje, ale rastie. Predstava, že súčasný divák je voči televízii a televíznej reklame čoraz viac imúnny, sa na Slovensku neprejavuje v reálnom obchode.

Skryť Vypnúť reklamu

Zostavovatelia prieskumu reklamného trhu to vysvetľujú tým, že televízny trh je vďaka píplmetrom najlepšie zmapovaný a televízie tak môžu najlepšie zacieliť cieľové skupiny zadávateľov reklám. Pre Markízu, ktorá má asi 60 percent televízneho trhu, to znamenalo, že minulý rok vysielala reklamu v celkovej dĺžke 40 dní.

Najrýchlejšie rastúcim typom média je však aj na Slovensku internet. Minulý rok sa príjmy webu zvýšili o približne 60 percent. No ani to ešte nestačilo, aby toto najmladšie masové médium na Slovensku predbehlo rádiá.

Slušnejšie noviny

V tlači sa darí magazínom, príjmy pre denníky stagnujú. „Zadávatelia neutekajú, ale denníky nerastú rovnako rýchlo ako ostatný trh v posledných dvoch rokoch,“ povedal šéfredaktor Stratégií Martin Mazág.

Skryť Vypnúť reklamu

Noviny a časopisy dokážu na rozdiel od televízie, ktorá je vhodná najmä pre reklamu rýchloobrátkového tovaru, hovoriť aj zložitejšie posolstvá. Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Vladimíra Vokáľa je tlač vhodnejšia na reklamu tovarov dlhodobej spotreby, ktoré nie sú nakupované impulzívne a kampane na ne sú preto menej agresívne a skôr dlhodobejšie.

„Časť zadávateľov preferuje osobnejší štýl komunikácie, ku ktorej patrí aj cielená inzercia v špecializovaných médiách alebo PR aktivity aj v médiách,“ hovorí. Upozorňuje, že ani to si nemožno zamieňať „kupovaním novinárov, alebo s takzvanými zásahmi zhora“. Obchod s reklamou a redakčné aktivity sú podľa neho v súčasnosti v tlačených médiách oveľa striktnejšie oddelené ako v minulosti.

Jarná žatva sa predlžuje

Skryť Vypnúť reklamu

Za vrcholy reklamnej sezóny sú tradične považované týždne pre Vianocami a mesiac máj. „Vlani sa silná sezóna predĺžila od marca až do mája,“ povedal riaditeľ výskumnej agentúry TNS-SK Ivan Šimek.

Vokáľ to vysvetľuje väčším dopytom po reklame, ktorú však niekedy niet kam efektívne umiestniť. Televízie majú aj zákonné limity vysielania reklamy, ktoré nemôžu prekročiť.

Na ostatné masové médiá zasa tlačí fakt, že ak je reklamy príliš veľa, diváci, čitatelia a poslucháči začínajú nervóznieť a odmietať samo médium.

Najväčší inzerenti zostávajú rovnakí

Ani vlani sa nezmenili najvýznamnejší inzerenti. Najviac do reklamy investovali mobilní operátori.

Orange, T-Mobile a O2 minuli na reklamu viac ako dvojnásobok toho, čo investuje do reklamy dvadsať bánk na Slovensku dohromady. V susednom zahraničí až takýto náskok mobilná telekomunikácia nemá. V Maďarsku a Poľsku sú najviac reklamované potraviny.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred Vianocami sa do top 10 kampaní u nás dostalo sedem kampaní mobilných operátorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  5. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 066
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 261
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 178
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 963
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 605
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 245
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 441
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 132
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedia koho vypočuť, ale nedá sa to.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ropná rafinéria (ilustračné foto).

Dôvodom je pokračujúci nárast dopytu.


TASR 5 h
Zásobníky zemného plynu v Lábe.

Plyn z Ruska bude na základe dohody dodávaný od začiatku októbra.


TASR 7 h
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak na rokovaní vlády.

Najväčší problém majú odborári s rodičovským dôchodkom.


TASR 8 h
Pumpa v Británii sa ospravedlňuje kvôli nedostatku paliva.

Firmy tak budú môcť efektívnejšie spolupracovať.


SITA 8 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 350
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 13 977
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 258
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 815
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 656
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 960
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 094
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu