MÉDIÁ MAJÚ PROBLÉM USPOKOJIŤ POŽIADAVKY ZADÁVATEĽOV REKLAMY NIELEN NA KONCI ROKA

Vianočnému dopytu konkuruje jar

Ak by Markíza musela odvysielať celoročnú reklamu naraz, trvalo by to 40 dní.

Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Vyššie príjmy obyvateľov Slovenska spolu s čoraz dostupnejšími úvermi sa nutne prejavujú vo vyššej spotrebe. A tá tradične vyvoláva aj vyššie investície do marketingu a teda aj reklamy.

Podľa monitoringu údajov výskumnej agentúry TNS-SK a odhadu mesačníka Stratégie si v roku 2007 zadávatelia reklamy objednali od médií o vyše desatinu väčší reklamný priestor ako v roku 2006.

Televízia stále žiadaná

Z balíka približne desať miliárd korún si tak ako všade vo svete zobrali najviac televízie. Slovenský trh je pozoruhodný tým, že na rozdiel od najvyspelejších trhov podiel televízií neklesá ani nestagnuje, ale rastie. Predstava, že súčasný divák je voči televízii a televíznej reklame čoraz viac imúnny, sa na Slovensku neprejavuje v reálnom obchode.

Zostavovatelia prieskumu reklamného trhu to vysvetľujú tým, že televízny trh je vďaka píplmetrom najlepšie zmapovaný a televízie tak môžu najlepšie zacieliť cieľové skupiny zadávateľov reklám. Pre Markízu, ktorá má asi 60 percent televízneho trhu, to znamenalo, že minulý rok vysielala reklamu v celkovej dĺžke 40 dní.

Najrýchlejšie rastúcim typom média je však aj na Slovensku internet. Minulý rok sa príjmy webu zvýšili o približne 60 percent. No ani to ešte nestačilo, aby toto najmladšie masové médium na Slovensku predbehlo rádiá.

Slušnejšie noviny

V tlači sa darí magazínom, príjmy pre denníky stagnujú. „Zadávatelia neutekajú, ale denníky nerastú rovnako rýchlo ako ostatný trh v posledných dvoch rokoch,“ povedal šéfredaktor Stratégií Martin Mazág.

Noviny a časopisy dokážu na rozdiel od televízie, ktorá je vhodná najmä pre reklamu rýchloobrátkového tovaru, hovoriť aj zložitejšie posolstvá. Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Vladimíra Vokáľa je tlač vhodnejšia na reklamu tovarov dlhodobej spotreby, ktoré nie sú nakupované impulzívne a kampane na ne sú preto menej agresívne a skôr dlhodobejšie.

„Časť zadávateľov preferuje osobnejší štýl komunikácie, ku ktorej patrí aj cielená inzercia v špecializovaných médiách alebo PR aktivity aj v médiách,“ hovorí. Upozorňuje, že ani to si nemožno zamieňať „kupovaním novinárov, alebo s takzvanými zásahmi zhora“. Obchod s reklamou a redakčné aktivity sú podľa neho v súčasnosti v tlačených médiách oveľa striktnejšie oddelené ako v minulosti.

Jarná žatva sa predlžuje

Za vrcholy reklamnej sezóny sú tradične považované týždne pre Vianocami a mesiac máj. „Vlani sa silná sezóna predĺžila od marca až do mája,“ povedal riaditeľ výskumnej agentúry TNS-SK Ivan Šimek.

Vokáľ to vysvetľuje väčším dopytom po reklame, ktorú však niekedy niet kam efektívne umiestniť. Televízie majú aj zákonné limity vysielania reklamy, ktoré nemôžu prekročiť.

Na ostatné masové médiá zasa tlačí fakt, že ak je reklamy príliš veľa, diváci, čitatelia a poslucháči začínajú nervóznieť a odmietať samo médium.

Najväčší inzerenti zostávajú rovnakí

Ani vlani sa nezmenili najvýznamnejší inzerenti. Najviac do reklamy investovali mobilní operátori.

Orange, T-Mobile a O2 minuli na reklamu viac ako dvojnásobok toho, čo investuje do reklamy dvadsať bánk na Slovensku dohromady. V susednom zahraničí až takýto náskok mobilná telekomunikácia nemá. V Maďarsku a Poľsku sú najviac reklamované potraviny.

Pred Vianocami sa do top 10 kampaní u nás dostalo sedem kampaní mobilných operátorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 682
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 651
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 241
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 977
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 202
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 076
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 022
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 812
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 309
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 231

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Valach: Ak Petrovi niekto nepomáha a potom ho prešprintuje, divák to vidí

Dva roky za sebou priviedol Ján Valach ako tréner mužskej reprezentácie Petra Sagana k titulu majstra sveta.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

KULTÚRA

Argentínsky kritik pre SME: Slováci, zostaňte takí, akí ste

Prestížne americké médiá chvália Učiteľku.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.