SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ MAJÚ PROBLÉM USPOKOJIŤ POŽIADAVKY ZADÁVATEĽOV REKLAMY NIELEN NA KONCI ROKA

Vianočnému dopytu konkuruje jar

Ak by Markíza musela odvysielať celoročnú reklamu naraz, trvalo by to 40 dní.

Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje.Obdobie, keď je miesta na reklamu viac ako záujmu o ňu, sa aj na Slovensku skracuje. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Vyššie príjmy obyvateľov Slovenska spolu s čoraz dostupnejšími úvermi sa nutne prejavujú vo vyššej spotrebe. A tá tradične vyvoláva aj vyššie investície do marketingu a teda aj reklamy.

Podľa monitoringu údajov výskumnej agentúry TNS-SK a odhadu mesačníka Stratégie si v roku 2007 zadávatelia reklamy objednali od médií o vyše desatinu väčší reklamný priestor ako v roku 2006.

Televízia stále žiadaná

Z balíka približne desať miliárd korún si tak ako všade vo svete zobrali najviac televízie. Slovenský trh je pozoruhodný tým, že na rozdiel od najvyspelejších trhov podiel televízií neklesá ani nestagnuje, ale rastie. Predstava, že súčasný divák je voči televízii a televíznej reklame čoraz viac imúnny, sa na Slovensku neprejavuje v reálnom obchode.

Skryť Vypnúť reklamu

Zostavovatelia prieskumu reklamného trhu to vysvetľujú tým, že televízny trh je vďaka píplmetrom najlepšie zmapovaný a televízie tak môžu najlepšie zacieliť cieľové skupiny zadávateľov reklám. Pre Markízu, ktorá má asi 60 percent televízneho trhu, to znamenalo, že minulý rok vysielala reklamu v celkovej dĺžke 40 dní.

Najrýchlejšie rastúcim typom média je však aj na Slovensku internet. Minulý rok sa príjmy webu zvýšili o približne 60 percent. No ani to ešte nestačilo, aby toto najmladšie masové médium na Slovensku predbehlo rádiá.

Slušnejšie noviny

V tlači sa darí magazínom, príjmy pre denníky stagnujú. „Zadávatelia neutekajú, ale denníky nerastú rovnako rýchlo ako ostatný trh v posledných dvoch rokoch,“ povedal šéfredaktor Stratégií Martin Mazág.

Skryť Vypnúť reklamu

Noviny a časopisy dokážu na rozdiel od televízie, ktorá je vhodná najmä pre reklamu rýchloobrátkového tovaru, hovoriť aj zložitejšie posolstvá. Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Vladimíra Vokáľa je tlač vhodnejšia na reklamu tovarov dlhodobej spotreby, ktoré nie sú nakupované impulzívne a kampane na ne sú preto menej agresívne a skôr dlhodobejšie.

„Časť zadávateľov preferuje osobnejší štýl komunikácie, ku ktorej patrí aj cielená inzercia v špecializovaných médiách alebo PR aktivity aj v médiách,“ hovorí. Upozorňuje, že ani to si nemožno zamieňať „kupovaním novinárov, alebo s takzvanými zásahmi zhora“. Obchod s reklamou a redakčné aktivity sú podľa neho v súčasnosti v tlačených médiách oveľa striktnejšie oddelené ako v minulosti.

Jarná žatva sa predlžuje

Skryť Vypnúť reklamu

Za vrcholy reklamnej sezóny sú tradične považované týždne pre Vianocami a mesiac máj. „Vlani sa silná sezóna predĺžila od marca až do mája,“ povedal riaditeľ výskumnej agentúry TNS-SK Ivan Šimek.

Vokáľ to vysvetľuje väčším dopytom po reklame, ktorú však niekedy niet kam efektívne umiestniť. Televízie majú aj zákonné limity vysielania reklamy, ktoré nemôžu prekročiť.

Na ostatné masové médiá zasa tlačí fakt, že ak je reklamy príliš veľa, diváci, čitatelia a poslucháči začínajú nervóznieť a odmietať samo médium.

Najväčší inzerenti zostávajú rovnakí

Ani vlani sa nezmenili najvýznamnejší inzerenti. Najviac do reklamy investovali mobilní operátori.

Orange, T-Mobile a O2 minuli na reklamu viac ako dvojnásobok toho, čo investuje do reklamy dvadsať bánk na Slovensku dohromady. V susednom zahraničí až takýto náskok mobilná telekomunikácia nemá. V Maďarsku a Poľsku sú najviac reklamované potraviny.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred Vianocami sa do top 10 kampaní u nás dostalo sedem kampaní mobilných operátorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 609
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 897
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 635
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 292
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 440
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 396
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 295
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 315
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Európske burzy sa vo štvrtok prevažne mierne oslabili

Negatívny vplyv na trhy majú nové reštriktívne opatrenia.

Ilustračné foto.

Pracovníci talianskej lotériovej spoločnosti získali podvodom 24 miliónov eur

Údajní podvodníci prenikli do interných počítačových systémov spoločnosti.

Ilustračné foto.

Rozpočtová rada odhaduje deficit pod ôsmimi percentami výkonu ekonomiky

Rada zverejnila najnovší odhad vývoja verejných financií.

Novým šéfom RRZ je Ján Tóth