AKTUALIZOVANÉ 17:00

Vláda podľa INEKO neplní sľuby o kvalitnejšej doprave

Vláda a najvplyvnejšia vládna strana Smer-SD po viac ako roku a pol vládnutia len minimálne plnia predvolebné a povolebné sľuby o zabezpečení kvalitnejšej, dostupnejšej a bezpečnejšej dopravy.

BRATISLAVA 28. marca - Miera plnenia sľubov v oblasti dopravy predstavuje 12 % a prínos pre krajinu plus 0,6 pri škále mínus 3 až plus 3. Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO, naznačujúcej verejné vyhlasovanie nereálnych sľubov, neexistenciu jasnej koncepcie, ako aj neschopnosť ministrov riadiť organizačne aj finančne náročné projekty.

Ako agentúru SITA v piatok ďalej informoval inštitút INEKO, nosným príkladom toho je diametrálna zmena predvolebných a povolebných vyhlásení premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho k výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). V oblasti dopravy nie je markantný rozdiel v plnení či neplnení populárnych, no pre krajinu škodlivých sľubov a naopak užitočných sľubov, ktoré majú len malú mieru verejnej podpory. Na diaľnice ide podľa analýzy menej peňazí, bratislavské letisko sa rozvíja pomalšie a na cestách umiera viac ľudí.

Sľub o zrýchlení výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť pri prínose pre krajinu plus 2 plní vláda podľa analýzy INEKO na 7 %. Záväzok vybudovať 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 s prínosom plus 1 plní na 35 %. Na 25 % plní prísľub rozvíjať bratislavské letisko bez strategického investora a s kvalifikovaným manažmentom, pričom prínos pre krajinu dosahuje úroveň mínus 2. Záväzok zaviesť na cesty elektronické mýto zatiaľ plní na polovicu pri prínose plus 2.

Prísľub o znížení počtu obetí nehôd na cestách na polovicu k roku 2010 vláda plní na 13 % s prínosom pre krajinu plus 2. Sľuby o zvýšení prepravy osôb a neznížení prepravy tovaru po železnici, o zabezpečení dostupnejšieho verejného cestovania železnicami za rovnaké ceny s adresnou podporou, ako aj zvýhodnení dopravy s alternatívnym pohonom a začatí digitálneho televízneho vysielania v roku 2007 dosahujú nulovú mieru plnenia.

"Odborníkmi a verejnosťou pozitívne vnímaný sľub zvýšiť tempo výstavby diaľnic ostáva neplnený. A to najmä kvôli spoliehaniu sa na PPP projekty a zároveň zníženiu vlastných investícií štátu," tvrdí INEKO. Prípadné úspešné naštartovanie PPP projektov podľa analýzy inštitútu síce umožní ľahko prekročiť záväzok vlády postaviť v jej terajšom funkčnom období 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, no určite nepomôže dokončiť plynulé diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc. Navyše značne zaťaží verejné financie v budúcnosti.

Na ďalšie roky totiž vláda jednoznačne uprednostňuje rýchlosť výstavby na úkor jej efektívnosti a transparentnosti, hoci pred voľbami Smer žiadal opak. Pred voľbami v súlade s odbornou mienkou pritom vystríhal pred masívnymi PPP projektami a žiadal pilotné úseky maximálne do veľkosti 15 mld. Sk a dĺžky 20 kilometrov. Po voľbách však rozhodol o projekte na 150 kilometrov za odhadovaných 150 mld. Sk.

Podľa analýzy INEKO bratislavské letisko po predchádzajúcich nárastoch počtu cestujúcich o 40 % až 50 % vlani rástlo len minimálne, v preprave tovaru celkom prepadlo. Minulý rok zomrelo na cestách v SR o 190 osôb viac oproti cieľu, počet obetí bol najvyšší od roku 2003 a o 8 % vyšší ako v roku 2006. Napriek sľubom ceny v osobnej železničnej doprave podľa inštitútu vzrástli najrýchlejšie za posledné tri roky, pričom preprava osôb a tovaru železnicami vlani klesala.

Ministerstvo: Sú to účelové hodnotenia

"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR nebude reagovať na účelovo vytrhávané a ideologicky podfarbené hodnotenia ekonómov, ktorí sú previazaní s bývalou vládnou koalíciou a súčasnou opozíciou," reagoval na hodnotenie INEKO hovorca rezortu dopravy Marian Jánošík.

Ako ďalej uviedol pre TASR, materiál sa snaží vyvolať dojem faktografickej nasýtenosti a odbornosti, ale "výsledkom je pravý opak tendenčné a zavádzajúce tvrdenia". MDPT okrem toho považuje za nekorektné robiť odpočet volebných záväzkov ani nie v polovici volebného obdobia.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 661
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 475
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 111
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 994
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 506
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 564
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 553
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 020

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa pre Danka veriť nedá

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.