AKTUALIZOVANÉ 17:00

Vláda podľa INEKO neplní sľuby o kvalitnejšej doprave

Vláda a najvplyvnejšia vládna strana Smer-SD po viac ako roku a pol vládnutia len minimálne plnia predvolebné a povolebné sľuby o zabezpečení kvalitnejšej, dostupnejšej a bezpečnejšej dopravy.

BRATISLAVA 28. marca - Miera plnenia sľubov v oblasti dopravy predstavuje 12 % a prínos pre krajinu plus 0,6 pri škále mínus 3 až plus 3. Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO, naznačujúcej verejné vyhlasovanie nereálnych sľubov, neexistenciu jasnej koncepcie, ako aj neschopnosť ministrov riadiť organizačne aj finančne náročné projekty.

Ako agentúru SITA v piatok ďalej informoval inštitút INEKO, nosným príkladom toho je diametrálna zmena predvolebných a povolebných vyhlásení premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho k výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). V oblasti dopravy nie je markantný rozdiel v plnení či neplnení populárnych, no pre krajinu škodlivých sľubov a naopak užitočných sľubov, ktoré majú len malú mieru verejnej podpory. Na diaľnice ide podľa analýzy menej peňazí, bratislavské letisko sa rozvíja pomalšie a na cestách umiera viac ľudí.

Sľub o zrýchlení výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť pri prínose pre krajinu plus 2 plní vláda podľa analýzy INEKO na 7 %. Záväzok vybudovať 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 s prínosom plus 1 plní na 35 %. Na 25 % plní prísľub rozvíjať bratislavské letisko bez strategického investora a s kvalifikovaným manažmentom, pričom prínos pre krajinu dosahuje úroveň mínus 2. Záväzok zaviesť na cesty elektronické mýto zatiaľ plní na polovicu pri prínose plus 2.

Prísľub o znížení počtu obetí nehôd na cestách na polovicu k roku 2010 vláda plní na 13 % s prínosom pre krajinu plus 2. Sľuby o zvýšení prepravy osôb a neznížení prepravy tovaru po železnici, o zabezpečení dostupnejšieho verejného cestovania železnicami za rovnaké ceny s adresnou podporou, ako aj zvýhodnení dopravy s alternatívnym pohonom a začatí digitálneho televízneho vysielania v roku 2007 dosahujú nulovú mieru plnenia.

"Odborníkmi a verejnosťou pozitívne vnímaný sľub zvýšiť tempo výstavby diaľnic ostáva neplnený. A to najmä kvôli spoliehaniu sa na PPP projekty a zároveň zníženiu vlastných investícií štátu," tvrdí INEKO. Prípadné úspešné naštartovanie PPP projektov podľa analýzy inštitútu síce umožní ľahko prekročiť záväzok vlády postaviť v jej terajšom funkčnom období 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, no určite nepomôže dokončiť plynulé diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc. Navyše značne zaťaží verejné financie v budúcnosti.

Na ďalšie roky totiž vláda jednoznačne uprednostňuje rýchlosť výstavby na úkor jej efektívnosti a transparentnosti, hoci pred voľbami Smer žiadal opak. Pred voľbami v súlade s odbornou mienkou pritom vystríhal pred masívnymi PPP projektami a žiadal pilotné úseky maximálne do veľkosti 15 mld. Sk a dĺžky 20 kilometrov. Po voľbách však rozhodol o projekte na 150 kilometrov za odhadovaných 150 mld. Sk.

Podľa analýzy INEKO bratislavské letisko po predchádzajúcich nárastoch počtu cestujúcich o 40 % až 50 % vlani rástlo len minimálne, v preprave tovaru celkom prepadlo. Minulý rok zomrelo na cestách v SR o 190 osôb viac oproti cieľu, počet obetí bol najvyšší od roku 2003 a o 8 % vyšší ako v roku 2006. Napriek sľubom ceny v osobnej železničnej doprave podľa inštitútu vzrástli najrýchlejšie za posledné tri roky, pričom preprava osôb a tovaru železnicami vlani klesala.

Ministerstvo: Sú to účelové hodnotenia

"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR nebude reagovať na účelovo vytrhávané a ideologicky podfarbené hodnotenia ekonómov, ktorí sú previazaní s bývalou vládnou koalíciou a súčasnou opozíciou," reagoval na hodnotenie INEKO hovorca rezortu dopravy Marian Jánošík.

Ako ďalej uviedol pre TASR, materiál sa snaží vyvolať dojem faktografickej nasýtenosti a odbornosti, ale "výsledkom je pravý opak tendenčné a zavádzajúce tvrdenia". MDPT okrem toho považuje za nekorektné robiť odpočet volebných záväzkov ani nie v polovici volebného obdobia.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 333
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 521
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 152
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 052
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 294
  7. Kam do tepla v januári? 2 295
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 895
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 156

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.